A cégvezető "elkötelezett, mániás, melózik. Ő az, aki benne van a körforgásban. És ez a baj. Nem lát ki és nem látja kívülről a dolgokat, ezért nem tudja hatékonyan fejleszteni a vállalkozását. A teremtő vezető máshogy működik", kezdte mondandóját a Piac & Profit egy korábbi, A növekedés csapdái című konferenciáján Borbély László, a színészetet szervezetfejlesztéssel felcserélő executive coach, az SPA Tudásbázis Kft. munkatársa.
Minden magára valamit is adó, hatalmi pozícióban lévő vállalkozó, politikus, közéleti személyiség, közgondolkodó célja elvileg az lenne, hogy a tudatossága emelésén fáradozzon. "A tudás hatalom. A tudást fejleszteni kell, ez folyamatos karbantartást igényel." Ha a cégvezető ezt komolyan veszi, akkor "nem lesz másra ideje." Ez nyomós ok arra, hogy másra testálja a vállalkozás ügyeinek és embereinek napi szintű menedzselését. Mert a cégvezető dolga a stratégiai döntések és az új irányokba való fejlesztés lenne.
Az alapvető kérdés az, hogy az egyén "tehetséges-e ahhoz, amit csinál. Teljesítményt tudunk mérni. De kompetenciát is. Ami már tehetség kérdése. Akkor tervezzünk expanziót, ha megvan a megfelelő hozzáállás," vagyis az elkötelezettség a kemény munkára, a profizmus, a tehetség, a motiváció, az intelligencia és a kitartás.
A csapatépítésnek nem arról kell szólnia, hogy "iszunk, hányunk, belefekszünk", mondta Borbély, aki dolgozott már olyan multinál, ahol a felsővezető alatt négy szinttel dolgozó munkatárs nem tudta, hogy ki a cég első embere. "Sosem találkoztak."
Az ideális vezető
Borbély vallja, hogy nem igaz az a széles körben vallott nézet, miszerint a jó szakemberekből lesz jó vezető. "Ez százból kilencven esetben csapda." A szakember ugyanis túl aprólékos és túlságosan szakbarbár ahhoz, hogy egy cég egészét hatékonyan tudja menedzselni. A vezetői képességek teljesen mások.
- Jövőkép kommunikálása.
- A csapat összefogása.
- Alkalmazottak felhatalmazása.
- Rövid távú sikerek felmutatása, dicséret a munkatársaknak.
- Új megoldások intézményesítése.
- Folyamatos kommunikáció.
Borbély a Piac & Profit Szervezetfejlesztés 2017 konferenciáján is tartott előadást, melyben azt hangsúlyozta, hogy ez az évszázad a gyorsaságról szól. "Az ipari forradalom óta szervezetekről beszéltünk. Aztán jöttek a göröngyök belülről. Ma azért hívjuk a HR-t szervezetfejlesztésnek, mert egyre komplexebb a világ," az emberi erőforrást nem lehet különválasztani a külső piaci, ökológiai, gazdasági, rendszerszintű körülményektől és a szervezet struktúrájától.
Gyakran a változástól, az újtól való félelmek a fékező erők. És ez informális úton érvényesül. Borbély hallott egy angol nyelvű coachot, aki szent meggyőződéssel állította, hogy a pletyka is vállalati erőforrás. A főnök új rendelkezéseit a konyhában tárgyalják ki, véleményezik. És a kollektíva gyakran ellenáll.
Boldog vállalat
"A 21. századot megelőző két évszázadból mindkettő a vállalat hatékonyságáról szólt. A projekt és a munkavállaló szolgálja-e a vállalat nyereségességét? Elégedett-e a vevő, kevesebb-e a reklamáció, erősödik-e a good will?"
Ma már egy olyan szempont is jócskán bejátszik a cégek sikerébe, amit úgy hívunk, hogy szervezeti boldogság. Mert létezhet boldog vállalat, ahova az alkalmazottak örömmel járnak be dolgozni. Ott a munkavégzés során gyakran flow-élményt élnek át. Maximális hatékonysággal dolgoznak, belefeledkeznek a feladataikba.
A vállalat olyan élő, organikus szervezet, amit "ha nem edzünk, elkezd erodálódni. Egyetlen szerv sem önjáró, folyamatosan karban kell tartanunk." Világunk nagy bajban van. "Meg kell változtatnunk a világot. Tudásalapon", vallja Borbély.