Az okostelefonokat, a Nutellát és Majkát zabáltuk tavaly a neten

Facebook nemzet a magyar, több mint hétmillió honfitársunk oszt meg, posztol és kommentel a legnagyobb közösségi oldalon. A márkák és az influencerek számára ebből a háttérzajból kell kitűnni, a SentiOne most először Magyarországon megvizsgálta, hogy ez kinek, és hogyan sikerült.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Első alkalommal készített Magyarországon ún. Social Index riportot a SentiOne. Az egyedülálló kutatás hat kategórián keresztül vizsgálta az internet-felhasználók online márkakötődését meghatározó mennyiségi és minőségi jellemzőket - legyen szó édességekről, mobiltelefonokról vagy épp divatról.

A hat kategória:

  • DIVAT
  • NASI
  • CELEB
  • MOBIL
  • AUTÓ
  • BANK
Éleződik a Facebook és a Google versenye a bevételekért
A Facebook hatalmasat nőtt az elmúlt években, nemcsak felhasználók számában, de az árbevétel tekintetében is, ám még mindig van mit behoznia a keresőóriással szemben.
A 2017-es riport DIVAT kategóriája 105 márkát foglal magában, a NASI-hoz 65 termék tartozik, a CELEB kategória összesen 55 magyar celebritás online reputációjára fókuszál, míg a MOBIL-ok esetében 32, BANK témakörben pedig összesen 30 márka szerepel. Bár a márkák száma alapján a DIVAT és a NASI a legkiterjedtebb kategória, az említések számát tekintve ugyanakkor az AUTÓ és MOBIL márkákkal kapcsolatos webes diskurzus generálta tavaly a legtöbb tartalmat. Az említések mennyisége alapján tehát ez utóbbi két kategória a 2017-es magyar Social Index arany- és ezüstérmese.

Az autómárkákkal kapcsolatban főleg ősszel voltunk igazán aktívak online, míg a mobiloknál pont ez az időszak egy viszonylag “adatszegény” periódus. Csak az autómárkák kontextusában közel 1,1 millió egyedi online említés született 2017-ben, a mobilokról nagyjából 660 000, a celebekről pedig egy kicsit több mint 330 000.

Az internet érzelmi oldala

Az érzelem is sokat nyom a latban, és ez kategóriánként, valamint márkánként is jelentős mértékben változik. A pozitív tartalmak aránya a NASI és a CELEB kategóriánál volt a legnagyobb, ugyanakkor utóbbinál a negatív érzelmi töltet is markánsan megjelent. Az említések érzelmi besorolásának alapját a PANAS (Positive and Negative Affective Schedule) nemzetközi módszertani skála adja.

Közösségi médiától a portálokig és még tovább

Ha divat, nasi vagy autó, akkor Facebook. (Illetve nasi esetében még az Instagram is dívik.) Bankok kontextusában - egyedüli kategóriaként - a portálok domináltak, míg mobilok esetében a fórumok törtek előre.

Természetesen a hölgyeknek és a férfiaknak is megvolt a maguk kedvenc kategóriája. Természetesen nem ugyanaz…

Top20: a győztes márkák

A SentiOne Social Index Magyarország 2017 rangsor felépítésénél mind a 6 vizsgált kategória mind a 332 márkáját számításba vették, és egymáshoz viszonyított online jelenlétük minősége mentén súlyozva az eredményeket (egyrészt a márkákhoz kapcsolódó tartalmak mennyiségét, másrészt azok érzelmi hátterét is figyelembe véve), adatalapon határozták meg a 2017-es toplistát.

A 2017-es év a mobiltelefonok és az autók éve volt. Rengeteg céges, fogyasztói, vásárlói és olvasói tartalom jelent meg a kategóriába tartozó márkákkal kapcsolatban a magyar nyelvű interneten. Azaz az ide tartozó márkák körüli online párbeszéd, a tudás- és élménymegosztás nap, mint nap, percről percre aktívan és cenzúrát nem tűrően formálja adott márka webes percepciójának alakulását. A CELEB-eknek és a BANK-oknak ezen a toplistán nincs képviselője, ugyanakkor a Nike és az Adidas a DIVAT kategóriából fellépett a legjobbak közé. Emellett gratulálhatunk a Nutellának, ami 332 márka közül egyedüli termékként a NASI kategóriából helyet szerzett a TOP20-ban.

Mobil - 2017

Az Apple vezet. Nagyon. Második helyen a Samsung, a harmadikon pedig a Huawei. A Xiaomi és a OnePlus is felkerült a TOP10-be, és olyan márkákat szorítottak maguk mögé, mint például a Nokia vagy épp a Lenovo (bár ok is a legjobbak között kaptak helyet). Kizárólag a pozitív-negatív említések egymáshoz viszonyított arányára fókuszálva (hol a legmarkánsabb a pozitív hangvételű tartalmi túlsúly) itt is megújulna a sorrend: a vezetést átvenné a Huawei, a TOP10-es listára pedig felkerülne a Honor, a Blackberry és az Alcatel. A prohardver.hu, a gamepod.hu és a logout.hu, valamint a Facebook minden márka esetében meghatározta az online kommunikáció fo ívét 2017-ben. Volt azonban két kiugró kivétel: a Xiaomiról és a OnePlus-ról szinte kizárólag a logout.hu-n tájékozódhattunk. Tavaly ez a platform osztotta meg a legtöbb márkához kapcsolódó tartalmat: legyen az szerkesztői vagy olvasói kontent. Itt érdemes tehát első körben körbenéznünk, ha kíváncsiak vagyunk a márka pro-kontra tulajdonságaira és a mögöttük álló vásárlói, felhasználói tapasztalatokra.

Kövesd a vevőt! – hajsza több eszközön át
Hallotta már ezt a panaszt, hogy a látogatók manapság csak nyomkodnak összevissza és érthetetlennek tűnik, miért hagyják el az oldalt, ahelyett hogy vennének? A sikeres internetes kereskedelemben létszükséglet, hogy ismerjük és megértsük a vevő szokásait, igényeit és jó élményt is adjunk a számára.
Divat - 2017

Sportosak vagyunk, vagy legalábbis szeretjük a sportmárkákat, és sokat is beszélünk róluk az interneten. Bár luxusmárkák nem kerültek be a TOP10-be, de a fast fashion mogulok igen. Sőt a Tesco F&F márkája is helyet kapott a legjobbak között. Adott márkához kapcsolódó pozitív-negatív említések egymáshoz viszonyított aránya alapján (tehát a tartalmak mennyiségét ignorálva) itt is borulna az eredeti sorrend. A TOP10-be fekerülne a Mayo Chix, a New Yorker és a Sugarbird. A legnépszerűbb online csatornákat tekintve a Facebook a legnagyobb divat. Ugyanakkor a TOP10-bol 8 márkánál megjelent a gyakorikerdesek.hu, ami azt jelzi, hogy márkaoldalról (is) érdemes ezt a fórumot figyelemmel kísérni…

Celeb – 2017

Az abszolút győztes Majka. A második és harmadik helyre szinte holtversenyben érkezik be Kasza Tibi és Hosszú Katinka olimpikonunk, akinek gyönyörű sportteljesítménye mellett magánélete is terítéken van/volt a bulvár- és híroldalak digitális és print hasábjain. Ezért is vettük fel a CELEB kategóriába. A TOP10-ben helyet kapott még: Győzike, Pamkutya, Szabyest, Tóth Gabi, Sarka Kata, Palvin Barbi és Rubint Réka.

Nasi - 2017

A legédesebb Social Index toplista a magyar internet kedvenc édességeinek (plusz chips, ropi, miegymás) győzteseit mutatja be: miről beszéltünk és mit szerettünk a legjobban 2017-ben a közzétett magyar nyelvű webes tartalmak, cikkek, posztok, kommentek alapján. Az eredmények azt mutatják, hogy a Nutella lazán kenyérre kente az internetet. Emellett a Túró Rudi és a Raffaello is gyönyörűen teljesített.

A kisvállalkozások felének még honlapja sincs
A hazai kkv-k csupán fele aktív digitálisan. Mindössze minden második vállalkozásnak van saját honlapja, és közel minden harmadik cég marketing tevékenység nélkül próbál életben maradni. Az online jelenlét óriási lehetőségeket rejt a kkv-szektornak, ezért az idei teendők közé érdemes felvésni a digitális fejlődést és a mobilra optimalizált weboldal létrehozását is.
Az adott márkához kapcsolódó pozitív-negatív említések egymáshoz viszonyított aránya alapján számított rangsorban egy fontos változás van: a Bounty lekerül a listáról, hogy helyet adjon a Twix-nek. A közösségi média édesszájú, itt osztjuk meg az élményeinket. Mindenhol a Facebook vitte a kommunikációt, kivéve a Lay's esetében: itt az Instagram győzedelmeskedett. Egyébként egyedül a Nutellával kapcsolatban közel 31 000 bejegyzést tettünk közzé 2017-ben.

Bank - 2017

Az OTP nyert, de elegáns pozíciót tudhat megáénak a K&H és az Erste is. Bár ez a kategória a leggyengébb - legalábbis adatmennyiség szempontjából -, de az online banking és a ‘fintech' térnyerésével 2018-ban talán megugrik majd a szám. Így is közel 100 000 alkalommal említették 2017-ben valamelyik márkát a vizsgált 30 névből a magyar nyelvű interneten.

Adott márkához kapcsolódó pozitív-negatív említések egymáshoz viszonyított aránya alapján megint minden máshogy lenne, mint ahogy volt. A kisebb bankok kerülnének a legjobb helyekre: a vezetést átvenné a Cofidis, a MagnetBank és a Sberbank. A platformokat tekintve eléggé sokszínű a lista. A közösségi média persze előtérben, de szorosan mögötte, vagyis a Facebook és Twitter mögött sorakoznak az olyan oldalak, mint például az ingyeneshirdetes. net, a docplayer.hu, a penzcentrum.hu, a tozsdeforum.hu vagy épp a portfolio.hu és a kiszamolo.hu. A Twitter és a Facebook győztese az OTP, míg például a Merkantil Bank esetében dominánsan megjelent a sport kontextus is: m4sport.hu (ez valószínűleg a Merkantil Bank Ligának köszönhető).

Hogyan készült a Social Index
A Social Index adatalapon értékeli adott márka internetes életútjának és online percepciójának alakulását, az ezt meghatározó szöveges tartalmak mennyiségének és minőségének elemzésével. A rangsor felállításánál több száz márkát és több százezer, 2017-ben publikált, magyar nyelven megjelent online említést vizsgáltunk Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, valamint a különböző website-okon, blogokon, fórumokon és review oldalakon. A listázott márkák internetes pozíciójának meghatározásához nem csupán a velük kapcsolatos, az adott márkát érintő minden publikus bejegyzés, poszt, komment, cikk mennyiségét vettük figyelembe, de ezek érzelmi hátterét is. A bejegyzések pozitív, negatív és semleges érzelmi hátterének meghatározásával (ezt a magyar nyelvű internetes említések esetén körülbelül 75%-os precizitással képes felismerni a SentiOne social listening rendszere) épp ezért nem csupán a mennyiségre, de a minőségre is figyelmet fordítottunk. Végül ezt a két jellemzőt fűztük össze egy saját fejlesztésű algoritmusba, amelyet adatalapú igazságok mentén egyesítettünk a Social Index 2017 rangsorban.
 

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo