Első alkalommal készített Magyarországon ún. Social Index riportot a SentiOne. Az egyedülálló kutatás hat kategórián keresztül vizsgálta az internet-felhasználók online márkakötődését meghatározó mennyiségi és minőségi jellemzőket - legyen szó édességekről, mobiltelefonokról vagy épp divatról.
A hat kategória:
- DIVAT
- NASI
- CELEB
- MOBIL
- AUTÓ
- BANK
Az autómárkákkal kapcsolatban főleg ősszel voltunk igazán aktívak online, míg a mobiloknál pont ez az időszak egy viszonylag “adatszegény” periódus. Csak az autómárkák kontextusában közel 1,1 millió egyedi online említés született 2017-ben, a mobilokról nagyjából 660 000, a celebekről pedig egy kicsit több mint 330 000.
Az internet érzelmi oldala
Az érzelem is sokat nyom a latban, és ez kategóriánként, valamint márkánként is jelentős mértékben változik. A pozitív tartalmak aránya a NASI és a CELEB kategóriánál volt a legnagyobb, ugyanakkor utóbbinál a negatív érzelmi töltet is markánsan megjelent. Az említések érzelmi besorolásának alapját a PANAS (Positive and Negative Affective Schedule) nemzetközi módszertani skála adja.
Közösségi médiától a portálokig és még tovább
Ha divat, nasi vagy autó, akkor Facebook. (Illetve nasi esetében még az Instagram is dívik.) Bankok kontextusában - egyedüli kategóriaként - a portálok domináltak, míg mobilok esetében a fórumok törtek előre.
Természetesen a hölgyeknek és a férfiaknak is megvolt a maguk kedvenc kategóriája. Természetesen nem ugyanaz…
Top20: a győztes márkák
A SentiOne Social Index Magyarország 2017 rangsor felépítésénél mind a 6 vizsgált kategória mind a 332 márkáját számításba vették, és egymáshoz viszonyított online jelenlétük minősége mentén súlyozva az eredményeket (egyrészt a márkákhoz kapcsolódó tartalmak mennyiségét, másrészt azok érzelmi hátterét is figyelembe véve), adatalapon határozták meg a 2017-es toplistát.
A 2017-es év a mobiltelefonok és az autók éve volt. Rengeteg céges, fogyasztói, vásárlói és olvasói tartalom jelent meg a kategóriába tartozó márkákkal kapcsolatban a magyar nyelvű interneten. Azaz az ide tartozó márkák körüli online párbeszéd, a tudás- és élménymegosztás nap, mint nap, percről percre aktívan és cenzúrát nem tűrően formálja adott márka webes percepciójának alakulását. A CELEB-eknek és a BANK-oknak ezen a toplistán nincs képviselője, ugyanakkor a Nike és az Adidas a DIVAT kategóriából fellépett a legjobbak közé. Emellett gratulálhatunk a Nutellának, ami 332 márka közül egyedüli termékként a NASI kategóriából helyet szerzett a TOP20-ban.
Mobil - 2017
Az Apple vezet. Nagyon. Második helyen a Samsung, a harmadikon pedig a Huawei. A Xiaomi és a OnePlus is felkerült a TOP10-be, és olyan márkákat szorítottak maguk mögé, mint például a Nokia vagy épp a Lenovo (bár ok is a legjobbak között kaptak helyet). Kizárólag a pozitív-negatív említések egymáshoz viszonyított arányára fókuszálva (hol a legmarkánsabb a pozitív hangvételű tartalmi túlsúly) itt is megújulna a sorrend: a vezetést átvenné a Huawei, a TOP10-es listára pedig felkerülne a Honor, a Blackberry és az Alcatel. A prohardver.hu, a gamepod.hu és a logout.hu, valamint a Facebook minden márka esetében meghatározta az online kommunikáció fo ívét 2017-ben. Volt azonban két kiugró kivétel: a Xiaomiról és a OnePlus-ról szinte kizárólag a logout.hu-n tájékozódhattunk. Tavaly ez a platform osztotta meg a legtöbb márkához kapcsolódó tartalmat: legyen az szerkesztői vagy olvasói kontent. Itt érdemes tehát első körben körbenéznünk, ha kíváncsiak vagyunk a márka pro-kontra tulajdonságaira és a mögöttük álló vásárlói, felhasználói tapasztalatokra.
Sportosak vagyunk, vagy legalábbis szeretjük a sportmárkákat, és sokat is beszélünk róluk az interneten. Bár luxusmárkák nem kerültek be a TOP10-be, de a fast fashion mogulok igen. Sőt a Tesco F&F márkája is helyet kapott a legjobbak között. Adott márkához kapcsolódó pozitív-negatív említések egymáshoz viszonyított aránya alapján (tehát a tartalmak mennyiségét ignorálva) itt is borulna az eredeti sorrend. A TOP10-be fekerülne a Mayo Chix, a New Yorker és a Sugarbird. A legnépszerűbb online csatornákat tekintve a Facebook a legnagyobb divat. Ugyanakkor a TOP10-bol 8 márkánál megjelent a gyakorikerdesek.hu, ami azt jelzi, hogy márkaoldalról (is) érdemes ezt a fórumot figyelemmel kísérni…
Celeb – 2017
Az abszolút győztes Majka. A második és harmadik helyre szinte holtversenyben érkezik be Kasza Tibi és Hosszú Katinka olimpikonunk, akinek gyönyörű sportteljesítménye mellett magánélete is terítéken van/volt a bulvár- és híroldalak digitális és print hasábjain. Ezért is vettük fel a CELEB kategóriába. A TOP10-ben helyet kapott még: Győzike, Pamkutya, Szabyest, Tóth Gabi, Sarka Kata, Palvin Barbi és Rubint Réka.
Nasi - 2017
A legédesebb Social Index toplista a magyar internet kedvenc édességeinek (plusz chips, ropi, miegymás) győzteseit mutatja be: miről beszéltünk és mit szerettünk a legjobban 2017-ben a közzétett magyar nyelvű webes tartalmak, cikkek, posztok, kommentek alapján. Az eredmények azt mutatják, hogy a Nutella lazán kenyérre kente az internetet. Emellett a Túró Rudi és a Raffaello is gyönyörűen teljesített.
Bank - 2017
Az OTP nyert, de elegáns pozíciót tudhat megáénak a K&H és az Erste is. Bár ez a kategória a leggyengébb - legalábbis adatmennyiség szempontjából -, de az online banking és a ‘fintech' térnyerésével 2018-ban talán megugrik majd a szám. Így is közel 100 000 alkalommal említették 2017-ben valamelyik márkát a vizsgált 30 névből a magyar nyelvű interneten.
Adott márkához kapcsolódó pozitív-negatív említések egymáshoz viszonyított aránya alapján megint minden máshogy lenne, mint ahogy volt. A kisebb bankok kerülnének a legjobb helyekre: a vezetést átvenné a Cofidis, a MagnetBank és a Sberbank. A platformokat tekintve eléggé sokszínű a lista. A közösségi média persze előtérben, de szorosan mögötte, vagyis a Facebook és Twitter mögött sorakoznak az olyan oldalak, mint például az ingyeneshirdetes. net, a docplayer.hu, a penzcentrum.hu, a tozsdeforum.hu vagy épp a portfolio.hu és a kiszamolo.hu. A Twitter és a Facebook győztese az OTP, míg például a Merkantil Bank esetében dominánsan megjelent a sport kontextus is: m4sport.hu (ez valószínűleg a Merkantil Bank Ligának köszönhető).