A cégtulajdonosok sokszor megfeledkeznek arról, hogy a biztosításuk – ha van egyáltalán – megfelelő értékre szóljon. Sokan elintézik azzal, hogy néhány éve kötöttek vállalati biztosítást. Ám amennyiben azóta fejlesztéseket hajtottak végre, akkor a baj esetén nincs meg a kellő fedezet. „Ennek oka az, hogy a biztosításuk egy korábbi értékre vonatkozik” - hívja fel a figyelmet Biczi Orsolya, a Budapest Prime ügyvezető igazgatója.
Ha egy üzemet megrongált a vihar, beázott, s ezért tönkrement egy új, sok millió – akár több tízmillió - forintos berendezés vagy a raktárban álló készlet, az már önmagában is súlyos problémát jelent. Még akkor is így van ez, ha a biztosító megtéríti a kárt, hiszen az üzem folyamatos működése kerül veszélybe. Ám még nagyobb a baj, ha ráadásul a biztosítás nem az aktuális értékre szól, ilyenkor ugyanis csak komoly pluszkiadásokkal lehet pótolni a kiesett készletet, vagy gépeket. „Mindez azonban megelőzhető azzal, hogy az adott vállalkozás a jelenlegi értékeit felméri, és annak alapján köti meg vagy köti újra a biztosítást, és így egy esetleges kár esetén is nyugodt lehet” - fogalmazott Biczi Orsolya. (Pedig a vállalati vagyonbiztosítások egyre olcsóbbak!)
A Budapest Prime szakértői szerint a cégvilágban elsősorban a kis- és középvállalkozásokra jellemző az alulbiztosítás. Éppen ezért fontos, hogy a kkv-k vezetői foglalkozzanak a vállalati biztosítással, mert költséghatékony módon kezelhetik a későbbi esetleges károkat. Különösen fontos lesz ez a kérdés a következő hetekben, amikor a cégek megtervezik a jövő évi kiadásaikat. Már csak azért is, mert a nemzetközi trendek azt mutatják, elsősorban a kis- és közepes vállalkozások nem foglalkoznak kellő mértékben a tűz- és vízkár, a viharkár, a folyamatos üzemeltetés-működés megszakításának problémáival.
Akik biztosítást kötnek, azok sincsenek mindig tisztában az alulbiztosítottság problémáival. Nagyon fontos ugyanis a vagyonérték és a biztosítási szerződés értékének egymáshoz igazítása. Sokszor nem is hanyagságból felejtik el újraértékelni a vagyonukat a kisvállalkozások, hanem ismereteik hiányosak. Ha valaki nem vesz új gépeket, nem hajt végre beruházásokat, akkor is felértékelődhetnek – nominálisan, azaz nem reálértéken – a gépei, erre példa, ha valamely cég, illetve annak vezetője, nem követi az inflációs mozgásokat. Ilyenkor papíron minden eszköznek felmegy az értéke, ezért a biztosítást is újra kell kötni vagy figyelni kell arra, hogy inflációval indexált legyen a konstrukció. A későbbi meglepetések elkerülése érdekében tehát kulcsfontosságú a vagyonérték és a biztosítási érték egymáshoz igazítása, illetve az, hogy a biztosítási szerződést is karban tartsák a cégek, ne csak a gépeket, berendezéseket és a létesítményeket.