A stílus ára: túl drága

A divatipar a világgazdaság GDP-jének két százalékát adja, az éves globális üvegházgáz-kibocsátásnak viszont 10 százalékáért felel, s ezzel a legszennyezőbb ágazatok egyike. Az öltözködés nem opcionális, fakultatív tevékenység. Bolygónk minden polgára résztvevője a ruhaiparnak, és így előidézője a környezetszennyezésnek. A kelmék megmunkálása és festése irdatlanul nagy mennyiségű víz- és vegyianyag-felhasználást igényel.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Gerjesztett túlfogyasztás

A gyorséttermek után fast fashionnek nevezett szegmens márkái, mint például a H&M vagy a Zara, hozzászoktattak minket az olcsósághoz. Bármilyen ruhadarabot megkaphatunk 5–10 ezer forintért, a rendszeres árleszállítások során akár még olcsóbban is. Ráadásul eddig két szezon létezett, de a diszkontdivat márkái eltüntették az éles határokat azzal, hogy felgyorsították a gyártást és a forgalmazást. Az Asosnál már csak 2–4 hét telik el a ruhatervezéstől az áruszállításig, a Zara és a H&M pedig évente 16–20 kollekciót dob piacra.

Hínárból készült ruha a zöld divatipar új reménysége
A divatipar sok mesterséges anyagot használ. A műszálas ruhák elterjedtsége azonban felkeltette a természetes alapanyagok iránti igényt: komposztálható ruhák kellenek, hogy csökkenjen a szektor ökolábnyoma, mert túl sok poliészter-mikrorost szennyezi vizeinket a mosás után, és iszonyú mennyiségű kemikáliát ömlesztenek a természetbe a ruhagyárakból is.
Mindezt azért, hogy vásárláskényszerben érezzük magunkat, nehogy lemaradjunk a legújabb trendekről. Az olcsóságot kihasználva a túlfogyasztás önkéntes rabjaivá válunk: a fejlett országok polgárai átlagosan 60 ruhadarabot vesznek évente, 60 százalékkal többet, mint 2000-ben, állítja a World Resources Institute. Nem csoda, hogy dübörög a fast fashion. Az elmúlt évtizedben a Zarát, a Pull&Beart és a Bershkát birtokló Inditex 60 százalékkal növelte forgalmát, de a H&M is hasonló sikert könyvelhetett el.

Iparági elemzők további növekedést prognosztizálnak: míg 2014-ben hárommilliárd ember tartozott a globális középosztályba, a népességnövekedés és a gazdasági fejlődés miatt 2030-ra már 4,5 milliárdra nő ez a létszám. Addigra a ruhaipar emissziója a globális légszennyezés 25 százalékát adja a jelenlegi 10 százalék helyett, mi pedig 102 millió tonna ruhát fogunk kollektíven vásárolni évente, jóval többet, mint a 2017-ben megvett 63 millió tonna, állítja a Boston Consulting Group.

Egy bangladeshi divatipari cég....

Drágább az ökoruha

Az elmúlt tíz évben a vásárlók tudatosabbak lettek. Ma már érdekli őket, hogy fair trade szisztémában működik-e egy márka anyagbeszerzése, s milyen lépéseket tesz a környezetszennyezés beszüntetésére. A #whomademyclothes (Ki készítette a ruhámat) kampány 129 millió embert ért el az Instagramon és a Twitteren. Az ökobarát ruhák vásárlása ugyanakkor luxusnak számít, mert ezek drágábbak, mint a hagyományos divatcikkek. Az Y generáció inkább az olcsót veszi – mert emlékszik még a gazdasági válságra –, ezeket viszont nem hosszú távra gyártják. Egyáltalán nem strapabírók, néhány hónap alatt elhordottá válnak. Ebben az üzleti modellben vesz részt a lakosság túlnyomó része. És ezért van az, hogy a Boston Consulting Group 2017-es felmérésében megkérdezett 90 divatipari menedzser többsége ugyan felismerte, hogy a fenntarthatóság fontos, de az 50 százalékuk semmit nem tett a megvalósításáért. Jó hír viszont, hogy az európai divatcégek közül több dolgozott ki átfogó fenntarthatósági stratégiát konkrét célokkal (69 százalék), mint amerikai versenytársaik (58 százalék).

Hosszú még az út az etikus divatipar létrejöttéig
A diszkontdivat olcsó termékeinek haszonélvezői vagyunk. Ennek ára azonban negatív externáliák garmadája: környezetszennyezés és a harmadik világ polgárainak alkalmazása embertelen körülmények közepette. Hogyan tisztulhat meg a divatipar?
Vízlábnyom

A ruhák átlagosan 33 százalékban tartalmaznak pamutot. Ennek forrása, a gyapot azonban rendkívül „szomjas” növény. Egy póló gyártásához szükséges gyapot 2700 liter vizet fogyaszt – két és fél év növekedés alatt ennyi vízre van szüksége –, a kelmefestés éves vízlábnyoma pedig 5000 milliárd liter, amivel kétmillió úszómedencét lehetne megtölteni.

A műszálas anyagoknak kisebb a vízlábnyomuk, de nagyobb a karbonvonzatuk. A 2015-ös poliésztergyártás például 706 milliárd tonna szén-dioxid kibocsátásával járt, állítja az MIT. Ez 185 széntüzelésű erőmű éves füstölésével egyenlő. Újrafeldolgozott poliészterrel 60 százalékkal csökkenthető a ruha energialábnyoma, 40 százalékkal az ÜHG-emissziója.

Az organikus gyapotnál 90 százalékkal kisebb a víz-, és 62 százalékkal kevesebb az energiafogyasztás, mint a vegyszerintenzív termesztésnél. Egyre népszerűbb a Tencel, amely fából kivont polimer, s mint ilyen, biológiailag lebomló ruhaalapanyag. A Lenzing állítja elő, és lebomlik például a sós tengervízben.

Viszkóz és talajvízszennyezés

A kemikáliák jelentik a másik nagy szennyező tényezőt, hiszen három hullámban is használják azokat: a növényvédő szereket a gyapottermesztéskor, majd a különféle vegyszereket a kelme megmunkálásakor, végül a festékeket a színezéskor.

Egyre inkább keresett alapanyag a műselyemfélék közé tartozó, cellulózalapú viszkóz, melynek előállításához szintén sok maró anyagot – nátrium-szulfátot, cink-szulfátot, nátrium-hidroxidot, kénsavat, de főleg a születési rendellenességekért, bőrbántalmakért és szívkoszorúér-megbetegedésekért felelőssé tett szén-diszulfidot – használnak. A viszkóz a megmunkálásakor belevitt vegyszerek miatt nem tud teljes mértékben komposztálódni a szeméttelepeken, a mesterséges anyagoknak pedig – mint például a poliészter – évszázadok kellenek, mire lebomlanak. Egy új eljárással a szén-diszulfid kiiktatható a folyamatból, vagy ha használják is, 70 százaléka újrahasznosítható. A technológiaváltás azonban pluszkiadást jelentene a nagy márkáknak.

Ha a gyerekkel együtt nő a ruha, nem kell mindig újat venni
A kisgyerekek akár néhány hét alatt is képesek kinőni ruháikat. És mivel jó pár gyerek van a világon, sok ruhaanyag megy így veszendőbe. Egy fiatal londoni tervező olyan anyagot tervezett, amit három éves koráig hordhatnak a gyerekek, mert velük együtt "nő" a ruha.
A harmadik világbeli üzemekben gyakran szűrés nélkül öntik ki a folyókba vagy a talajra a vegyi anyagokkal szennyezet vizet a gyártás végeztével. Világszinten az ipari vízszennyezés 20 százalékát a textil- és a ruhagyárak adják. Ez az exportált negatív externália és ökolábnyom tipikus esete: a fejlett világ lefölözi a termelés javát (hasznot húz az áruból), az ázsiai lakosság pedig megbetegszik a szennyezett talajvíztől.

Hormonrendszert befolyásoló szerek

Egyévnyi kutatás után a Greenpeace 2011-ben leplezte le Piszkos szennyes című tanulmányában a divatipar vízszennyező praktikáit. A Detox-kampányban főleg a Nike-t, az Adidast és a H&M-t célozta meg a szervezet, hogy a nyilvánosság használatával kényszerítse rá őket arra, vonják ki a hormonrendszert befolyásoló vegyi anyagokat – például a PFC-ket – a termékeikből és a termelési folyamataikból.

A természet- és környezetvédelmi szervezet 11 vegyianyag-csoportot nevezett meg, amelyeket festékként, oldószerként, illetve tűzgátló vagy antibakteriális hatásuk miatt használnak a gyártás során Ázsiában, miközben közülük négy kategóriát betiltott vagy veszélyesnek minősített az EU, további három használatát pedig erősen korlátozza az uniós rendelet. Időközben 80 márka csatlakozott a 2020-as határidejű Detox-célkitűzésekhez, amelyek az ellátási lánc átláthatóvá tételét is magukban foglalják.

Ám továbbra is nagyban folyik a szennyezés, hiszen a Changing Markets Foundation megbotránkoztató jelentése a viszkózválságról még 2017-ben is olyan márkákat implikált szennyezőként, mint a H&M, a Zara, a Benetton, a Levi’s, a Marks & Spencer vagy az Asos. Gyorsan reagáltak a brandek a sajtóbotrányra, főleg közhelyekkel, miszerint aggasztónak tartják az egészet, és elkötelezettek a helyzet javítása mellett.

A diszkontdivat is fenntarthatóra vált
Gyors egymásutánban a diszkontdivat vezetői brandjei, a Zara, a H&M és a Mango is ökokollekciókkal állt elő. A ruhák környezetbarát jellegét gondosan kidomborítják a kollekciók kommunikációjában.
Kisemmizett mezőgazdák

A Greenpeace 2017-es Detox-helyzetjelentéséből kiderült az is, hogy a célkitűzésekhez csatlakozott márkák közül 31 nagy előrelépést tett az elmúlt években: közzéteszik az alvállalkozóik listáját, igaz, a programban részt vevők 21 százaléka – ezek között van például az Aldi vagy a Tesco – csak a közvetlen beszállítóit sorolja fel, azok beszállítóit nem.

Sok cég – ilyen a H&M, az Inditex/Zara, az Esprit, a Mango, a Marks & Spencer, a Burberry, a Lidl – elkezdett ugyan adatokat publikálni üzemei ipari szennyvizéről is, de ebben csak 50–80 százalékos átláthatóságnál tartanak, vélhetően a legszennyezőbb anyagokról hallgatnak. A vízhatlanságot biztosító PFC-ket (perfluoroalkilok, polifluoroalkilok) 72 százalékuk teljesen kivonta, de a sportruházatban eddig nem tudták ezt megoldani. Az illékony anyagot korábban a túraboltok levegőjében is kimutatták.

A Better Cotton program égisze alatt ugyancsak sok márka halad az alacsony vízlábnyomú, etikus munkakörülményeket teremtő gyapottermesztés felé. De csak halad, mert a Fashion Revolution 2017-ben publikált értékelésében 100 nagy világmárkából egy sem ért el 51–100 pont közötti osztályzatot. Ugyanis egyik sem közöl ellátási láncáról részletes adatokat, és egyik sem fizet tisztességes béreket a gazdáknak. Igaz, több mint száz márka lépett be a jobb munkakörülményeket és béreket biztosító Better Work programba. A mozgalom 1500 üzemet és kétmillió munkást érint világszerte, de kizárólag a kelmegyártást fedi le, a gyapottermesztésre, az agráriumra már nem terjesztették ki. A termőföldeken gazdálkodók a legkisemmizettebb szereplői az egész divatiparnak.

Körforgásos üzleti modellek

Nemrég kiderült, a Burberry 28,6 millió font értékű termékét küldte szemétégetőbe, ahol energiát állítottak elő belőle. A H&M sem szerzett rajongókat azzal, hogy 2013 óta 60 tonna ruhát égetett el, állítása szerint csak a gyári hibás darabokat. De égetett a Cartiert birtokló Richemont (563 millió dollár értékű órát és ékszert), a Louis Vuitton és a Michael Kors is. A logikátlannak tűnő gyakorlat lényege: megőrizni az exkluzivitást, nem rászoktatni a vásárlókat az árleszállításra, inkább az új kollekció megvásárlása felé terelni őket.

Luxusmárka koppintja a szegények ruháját
Vannak olyan divattermékek, amelyek kifejezetten valamilyen társadalmi probléma megoldását célozzák, mások inkább csak a profitot. De a felelős tervezők ötleteire olykor ők is vevők, talán túlságosan is.
Valahányszor kihajítunk a szemétbe egy divatcikket, kidobjuk vele azokat a természeti erőforrásokat is, amelyeket a létrehozásához felhasználtak. Mintegy 2900 literrel csökken egy ruha vízlábnyoma, ha újabb életgörbét kap második viselőjénél. Az ökolábnyom csökkentése az újbóli használat és az újrafeldolgozás útján egyaránt lehetséges.

A RealReal használt luxuscikkek eladását bonyolítja, hogy arra szoktassa a gazdagokat, ne dobják el cuccaikat, s ezzel a prémiumkategóriás áruk szegmensében is hosszabb legyen a termékek életgörbéje. Az ékszereket és órákat bevizsgálják, hitelesítik a RealReal szakértői. A cégalapító Julie Wainwright nem titkolt szándéka, hogy 400 millió dolláros forgalmú, 600 főt foglalkoztató cége legyen a körforgásos gazdaság első unikornisa, vagyis olyan startup, amelynek az értéke meghaladja az egymilliárd dollárt.

A Patagonia vagy a JanSport hátizsákmárka inkább azt vállalja, hogy megjavítják termékeiket, ha elromlanak, mások – például a Mud Jeans, a For Days, a Gwynnie Bee vagy a Rent the Runway – az előfizetéses modellel kísérleteznek. Eddig 500 márka bír hatmillió előfizetővel. Ebben a modellben az ügyfelek a ruhákat bérlik, egy ideig használják, majd visszaküldik azokat, és új adagot kapnak.

A H&M, a Zara, a Nike, a Gap, az Esprit, a Decathlon, az Adidas, a Lacoste, a Hugo Boss, az Eileen Fisher csak a legismertebbek azon 94 márka közül, amelyek csatlakoztak a Global Fashion Agendához, hogy annak égisze alatt 2020-ra fellendítsék a termékvisszagyűjtést. A vásárlók – akár kedvezményre jogosító kuponokért cserébe – leadhatják elhordott ruháikat, cipőiket, s azok alapanyagait újra feldolgozzák.

Évente 80 – a Greenpeace szerint 100 – milliárd darab divatcikket gyártanak globálisan, s ennek 73 százaléka – Amerikában 84 százaléka –, 53 millió tonna textil végzi a szeméttelepeken, szemétégetőkben, állítja az Ellen MacArthur Foudation. Pedig a kidobott ruhák 95 százaléka újrahasznosítható lenne.

Zöld márkák
☼ A Nudie Jean előállt egy organikus farmernadrág-kollekcióval, miután a Levi’s 2014-ben megszüntette ilyen kollekcióját.

☼ A Levi’s egyik kínai üzemében már csak újrahasznosított, tisztított vízzel dolgoznak. A cég WaterLess farmerjeihez a hagyományos farmer gyártásában megszokott vízmennyiség 4 százalékát használják friss vízből.☼ Környezettudatos vonalat kínál a H&M (Conscious Exclusive, 2018), amely márkának vannak 20 százalékban újrahasznosított pamutot tartalmazó farmerei.

☼ A Zara 2016-os Join Life kollekciója is környezettudatos.

☼ Az Adidas Stella McCartneyt szerződtette új, ökotudatos női sportruházata megtervezésére, amelyben újrahasznosított poliésztert használnak. A Parley for the Oceansszel együttműködve pedig tengerpartokon begyűjtött plasztikszemét felhasználásával készített divatos sportcipőket 2017-ben. Egy év alatt egymillió párat adott el belőlük.

 

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo