A rugalmasság a túlélés kulcsa

A folyamatosan változó gazdasági környezetben kulcsfontosságú a vállalkozások rugalmassága és megfelelő üzleti kultúrája. Egy friss felmérés szerint azonban a magyar vállalkozások ebben az átlag alatt teljesítenek.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az állandó változások és a bürokratikus terhek rontják a magyar vállalkozások rugalmasságát - Kép: sxc

Abban, hogy a változások átvészelésére és kezelésére, illetve az új helyzetekhez való fokozatos alkalmazkodásra - s így a strukturális törések elkerülésére – a nemzetgazdaságok hogyan vannak felkészülve jelentős szerepet játszik a rugalmasság. Ezen képességet nagyban meghatározza a vállalatok stratégiai beállítottsága, a vállalatvezetők mentalitása és az ország üzleti kultúrája is. Az RSM európai hálózatának közel 300 szakértője 14 országban vizsgálta a vállalkozások indításának és működtetésének körülményeit meghatározó gazdasági tényezőket, a vállalatok stratégiai döntéseit, és a vállalatvezetők attitűdjét, hogy feltérképezze, ezek milyen szerepet játszanak az országok gazdasági fejlődésében.

Noha 2014-ben a hivatalos adatoknál némiképp lassabb, 2015-ben pedig gyorsabb ütemű GDP növekedést várnak a szakértők, a növekedés mellett nem számítanak a munkanélküliség jelentős csökkenésére, ami strukturális munkaerőhiányra utalhat. A növekedés motorját ugyanakkor mindenütt inkább a lakossági fogyasztás növekedésében látják. „A felmérés első fázisának eredményeképpen elmondható, hogy a magasabb szintű gazdasági rugalmassághoz proaktív, ugyanakkor kockázattudatos vállalatvezetőkre, nagyobb arányú agresszív stratégiájú és nemzetközi piacokra törő aktív vállalatra, hatékony politikai intézményekre és modernebb vállalati szervezeti kultúrára van szükség a szakértők véleménye szerint”- összegezte Kalocsai Zsolt, az RSM DTM elnök-vezérigazgatója az RSM európai kutatásának megállapításait.

A nemzetek között egyértelmű különbségek rajzolódnak ki a vállalatvezetők gondolkodásmódja terén. Míg a német és az osztrák vállalatvezetők kockázatkerülőbbek, addig a lengyel vezetők kockázatkedvelőbbek az átlagosnál. Európai szinten a vállalatvezetők proaktivitási szintje közepesnek értékelhető. A nyerő vállalatvezetői attitűdben egyszerre kell jelen lennie a kockázatvállalási képességnek, a proaktivitásnak és a hatáskörök és felelősségek delegálásának is.

Ha jól dolgozunk, utolérhetjük Ruandát
Habár négy helyet javított Magyarország a Világbank ranglistáján, minden régiós versenytársunk lehagyott minket, még Ruanda is beelőzött. A fő gond a cégalapítás nehézsége és viszonylag nagy tőkeigénye.
A piaci fókusz meghatározza a vállalati stratégiát

Az elemzés tanúsága szerint a vállalkozások növekedésorientáltsága terén meghatározó, hogy egy vállalat hazai vagy nemzetközi piacokon van jelen. Az RSM szakértői úgy látják, hogy a nemzetközi szinten aktív vállalkozások között többen választják az agresszív – a növekedés mellett elkötelezett – stratégiát, mint a defenzívet, a hazai piacra fókuszáló cégek általában kevésbé agresszívak. A nemzeti piacra koncentráló cégek emellett kevésbé diverzifikálják termékeiket, és kevésbé használják ki a méretgazdaságosság kínálta lehetőségeket, mint az agresszív, nemzetközi szinten is aktív vállalatok. A nemzetközi piacon lévő vállalatok több erőforrást fordítanak kutatás-fejlesztésre is, mint a kizárólag a saját, hazai piacukra fókuszáló társaik.

Az üzleti kultúra szerint négy csoport körvonalazható

Az európai országok üzleti kultúrájuk – amely társadalmi, foglalkoztatási, szervezeti kultúra, politikai és pénzügyi környezeti tényezőkből állt össze – alapján négy csoportba sorolhatók. „Minden ország más előnyökre építhet, más a belső gazdasági állapota, és más-más megoldandó problémákkal szembesül, de az egyértelmű, hogy az üzleti rugalmasság független az európai integráció – jelentsen az euró-övezeti, vagy EU tagságot – mértékétől” - emelte ki Kalocsai Zsolt. Az üzleti kultúra enyhén korrelál a GDP nagyságával, s az euró krízis országai e terén is gyengébben teljesítenek. A cégek intézményi kultúrája és a makrogazdasági, politikai környezet kölcsönösen függenek egymástól.

A főnök már tudja, ki lesz az utódja
Egyre több cégvezető gondolkodik távlatokban és készít stratégiai tervet. A vezetők közel kétharmada 1-2 évre előre tekint és egyre több kérdés eldöntésébe vonja be munkatársait. A tervezés erősödését mutatja az is, hogy azok között, akik gondolkodtak a staféta átadásán, sokan már ki is jelölték az erre alkalmas személyt.
Magyarország – picivel az átlag alatt

A magyar vállalatvezetők proaktivitása és kockázattudatossága az RSM szakértői szerint nagyjából megegyezik az európai átlaggal. Az egyetlen terület, ahol a számok eltérést mutattak, a kezdeményezőkészség. Míg a kutatás eredménye szerint az európai vállalatvezetők csupán  30  százalékára jellemző, hogy inkább reagálnak a versenytársak tevékenységére és ők maguk nem kezdeményeznek, addig a magyar vállalatvezetőket 45 százalékos arányba ezen kategóriába sorolták a szakértők. (A vállalkozói hajlandóság is alacsony.)

A hazai-, illetve a nemzetközi fókuszú agresszív vállalatok összehasonlítása azt mutatja, hogy a hazai piacra koncentráló cégek jobban preferálják az ár meghatározó szerepét, mint a minőség szerepét. A nemzetközi szinten aktív vállalatok értékelése már nem olyan egyértelmű. Ennek egyik oka lehet, hogy a nemzetközi ellátási láncok – különösen az autóiparban – jelentősen függnek az áraktól és a minőségtől is.

A magyar üzleti kultúra elmarad az európai átlagtól, amelynek fő oka, hogy a magyar vállalkozások erősen változó szabályozással szembesülnek, magasak a bürokratikus terhek, és a szükségesnél komplikáltabb és kevésbé hatékony az adórendszer. Magyarország előnyei közé tartozik a minőségi oktatási rendszer, és a kvalifikált munkaerő elérhetősége. Az RSM szakértői szerint a magyar vállalkozások kevésbé hajlandóak külföldieket alkalmazni, mint európai társaik, ugyanakkor egyértelműen kirajzolódik, hogy szolgáltatásaikat idegen nyelveken is igyekeznek elérhetővé tenni.

Lejár a lelkes amatőrök kora
Bár a családi vállalkozások továbbra is dinamikus és rugalmas üzleti szegmensnek tekinthetők, a verseny egyre intenzívebb, növekszik az árleszorító hatás, a változás egyre gyorsabb, ráadásul a csupán 16 százalékuk számol be jól megtervezett utódlási folyamatról.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo