A bizalom törékeny dolog, mégis van egy izgalmas jellemzője, amit sikerrel alkalmazhatunk a nagyobb árbevétel, vagy a szerencsés üzletkötés érdekében. Az a különleges tulajdonsága, hogy általában megelőlegezzük, ha a külső jegyek rendben vannak - hívta fel a figyelmet Szombati Orsolya online marketing szakértő a Bisnode cégminősítő blogján.
Egy ügyfél szemszögéből ezek a külső jegyek az alábbiak lehetnek:
Az emberek (eladók, értékesítők) esetében a legfontosabbak:
- az üzletkötő ápolt, igényes megjelenésű
- a vásárlóra fordítja a figyelmét, udvarias
- a kérdésekre határozottan válaszol
- ha a cég, amelyet képvisel: megbízhatónak tűnik
- a csomagolás esztétikus, tiszta
- a rajta található információk érthetőek, jól olvashatóak
- a működése érthető
- a forgalmazó cég megbízhatónak tűnik
- ha a mikéntje világos, átlátható
- ha az eredménye kézzel fogható: könnyebb tőle az élet (ballonos víz), elérhető vele bármikor az ügyfél (telefon-előfizetés), elmúlnak a fájdalmak (masszázs)…
- ha ellenőrizhető
- ha a cég, aki nyújtja: megbízhatónak tűnik
Hogyan tud bizalmat építeni a vállalkozás?
Az első és legfontosabb, hogy legyen egyértelmű az érdeklődői számára, kivel van dolguk. A legjobb, ha a vállalat vezetése, tulajdonosai vállalják az arcukat, akár a cég honlapján, akár a brosúráiban. Növelhetjük a hitelességét azzal is, hogy nyíltan kommunikáljuk a cég küldetését, hiszen ehhez tudnak érzelmileg kötődni, csatlakozni az emberek. Tegyük egyszerűvé, átláthatóvá termékeinket, szolgáltatásainkat, könnyítsük meg az érdeklődők dolgát, adjuk az információkat a kezükbe. Tartozzunk üzleti közösségekhez. Ezek általában olyan társaságok, ahol a tagoknak különböző üzleti feltételeknek kell megfelelniük, így a körhöz való tartozás egyfajta kiváltság.
A minősítések közül elsősorban azok értékesek, amelyek széles körben ismert és elismert auditációs folyamattal szerezhetőek meg. Jellemző rájuk, hogy nem csupán egy tagdíjuk, vagy éves védjegyhasználati díjuk van, hanem egy valós átvilágítás, minőségi ellenőrzés is feltétele a megszerzésüknek.
Ilyenek például a termékek esetében:
- a Magyar Nagydíj
- a Magyar Termék, Hazai termék, Hazai feldolgozású termék
- a Kiváló Magyar Élelmiszer
- a Környezetbarát termék
- Minőségbiztosítási tanúsítványok (ISO vagy HACCP)
Szolgáltatások esetében:
- kamarai védjegyek
- a Környezetbarát szolgáltatás védjegy
- cégminősítés
- cégjegyzéki adatok
- Üzleti Etikai Díj
Hogyan használjuk ezeket a bizalomépítő eszközöket?
- Weboldalunkon jól látható helyen helyezzük el (például az oldalsávban)
- Értékesítési témájú szövegezés esetén az érvek, garanciák közé csempésszük be a külső auditáló szervezetek minősítéseit
- Hírlevelünkben akár külön is írhatunk róla, vagy a minősítési logót kattintható formában beilleszthetjük a levélbe
- Blogjunkban, közösségi oldalainkon írhatunk róla
- Üzletünkbe, tárgyalónkba kihelyezhetjük bekeretezve
- Mappáinkra, brosúráinkba, szóróanyagainkra feltehetjük a logókat, sőt, írhatunk is róla, hogy ezek mit jelentenek.
Az eltérő célcsoportokban más-más elem kelt bizalmat, ezért igyekezzünk tisztán és érthetően a legmegfelelőbbet használni. A kevesebb néha több!