A jó marketing terv 5 lépcsője

Még a legkisebb cégeknek is szüksége van marketing kommunikációs tervre. Hogy ez túl nagy szónak hangzik? Pedig fontos, hogy ha kevés pénzünk is van erre, azt tudatosan és hatékonyan költsük el.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:Pixabay

Egy céget megalapítani, egy remek terméket vagy szolgáltatást kitalálni és beindítani izgalmas dolog. De ne feledkezzünk meg a következő, legalább ilyen izgalmas lépésről sem – tudatnunk kell létezésünk tényét mindazokkal, akiknek szükségük lehet ránk.

Ahhoz, hogy kitaláljuk, kiket és hogyan szeretnénk elérni, első körben érdemes néhány alapvető kérdést tisztázni. Ezek egy részét – ideális esetben – már a cég elindítása előtt megtettük, de ha mégsem, akkor mihamarabb ragadjunk tollat, ceruzát, tabletet és vegyük sorra, hogy miért is indítottuk a szolgáltatásunkat, miért kezdtünk el gyártani, forgalmazni egy terméket. Viszonylag ritka eset az, amikor olyan ötlettel lépünk be a piacra, amilyen még nincs. Úgyhogy érdemes körbenézni és sorra venni: mi miben vagyunk mások, többek, mint azok, akik már léteznek a piacon. A mi termékünk miben több vagy jobb? Miért gondoljuk, hogy minket fognak választani a vásárlók? Hány versenytárssal kell megküzdenünk és mi az, amiben mi felülmúlhatjuk őket?

Legyünk őszinték!

Az ilyen típusú elemzéseknél az is fontos, hogy ne szépítsük a tényeket, lássuk reálisan magunkat. Vegyük sorra, hogy az adott piac milyen lehetőségeket kínálhat nekünk, mik az erősségeink, mik a gyengeségeink, s persze arról se feledkezzünk meg, hogy – amennyire ez megbecsülhető – átgondoljuk azt is, milyen problémákkal találkozhatunk. Ezeket átgondolni azért is fontos, mert ha tisztán látjuk az okot, amiért úgy gondoltuk, úgy hittük, hogy a termékünk, szolgáltatásunk érdekes lehet másoknak, ha pontosan felmérjük, milyen lehetőségek állnak rendelkezésünkre és felkészülünk arra is, hogy milyen akadályok kerülhetnek az utunkba, akkor tudatosabban tudjuk megtervezni a marketing- és kommunikációs stratégiánkat. Ezek nagy szavaknak tűnhetnek egy kis cégnél, de bármilyen picik is vagyunk és bármilyen keveset is költünk erre, fontos, hogy az a pénzt is hatékony, az üzletünket szolgáló eszközökre költsük.

Azonosítsuk a célcsoportot

Ha már tudjuk, miben vagyunk mások és miért is olyan nagyszerű a termékünk, szolgáltatásunk, akkor viszonylag könnyen meg tudjuk határozni azt is, ki jelenti a mi célcsoportunkat. Inkább férfiak vagy nők, városban vagy vidéken élők, fiatalok vagy idősebbek? Sokszor azt sem nehéz kitalálni, hogy az adott szolgáltatás iránt érdeklődőknek milyen egyéb érdeklődési köre van. Ha valaki például kutyakozmetikát hirdet, az ő célközönsége jó eséllyel állatbarát, talán a természetet is szereti, esetleg túrázni is szívesen megy. Ha pedig valaki képkeretet készít, akkor a vendégei például érdeklődhetnek a művészetek iránt, vagy szívesen fotóznak. Ezek az információk azért is fontosak, mert segítenek meghatározni azt, hogy hol hirdessünk, hol jelenjünk meg online vagy éppen egy szórólappal. Ha a Facebookon hirdetünk, akkor ezeknek az információknak a birtokában sokkal jobban célozhatunk, így az erre fordított összeg sem vész kárba, hiszen olyanok látják majd a hirdetéseinket, akik számára jó eséllyel érdekesek lehetünk.

Hiába a legütősebb reklám is, ha nem jó helyre küldjük, szinte pénzkidobás. A célcsoport meghatározásának lépéseihez itt adunk pár tanácsot!

Lássuk a célt!

Amikor megvan, hogy miben vagyunk igazán jók és kiknek szeretnénk ezt elmondani, akkor azt is meghatározhatjuk, hogy mi a célunk. Készíthetünk tervet, hogy mennyi idő alatt milyen felületeken milyen eredményeket szeretnénk elérni. Ez azért is jó, mert az önmagunknak kijelölt célok időszakos felülvizsgálatával visszajelzést kaphatunk arról, hogy a jó irányba haladunk-e, hatékony eszközöket választottunk-e vagy érdemes pici igazítani a stratégián.

Közösségi média - többet ér, mint gondolnánk!
Azt már valószínűleg minden cég tudja, hogy valamilyen formában érdemes jelen lenni a közösségi médiában. Számolgatják a követőket és rajongókat, de kevesen tudják, hogy a közösségi média aktivitás monitorozása és elemzése még számos, ki nem használt lehetőséget tartogat. Mutatjuk a három legfontosabbat!
Válasszunk eszközt!

Ahhoz, hogy elérjük a kitűzött célokat, természetesen a célokhoz rendelt eszközökre is szükség van. Ez így nagyon megfoghatatlannak hangzik, pedig ez az egyik legizgalmasabb rész: kitalálhatjuk, mivel hogyan és hol szeretnénk kommunikálni, eladni magunkat. Nem kell nagy dolgokra gondolni és persze érdemes lesni a nagyoktól vagy éppen a versenytársaktól. Az online felületen működő termékeket, szolgáltatásokat általában célszerű ezen a felületen népszerűsíteni, hiszen a célközönségünk többnyire itt mozog. Ha villanyszerelőként szeretnénk megismertetni magunkat, akkor sem kell elfeledkezni az online felületekről, de néhány szórólap is a segítségünkre lehet azokon a területeken, ahol szívesen dolgoznánk. Amikor a reklámról, a cég kommunikációjáról gondolkodunk, vegyük sorra az összes eszközt, ami szóba jöhet: a már említett szórólaptól a Facebookon és AdWords (itt talál néhány tippet, hogy ez hogyan lesz hatékony) hirdetéseken keresztül a bannerekig. Nézzük meg, melyiknek milyen költsége van és állítsuk össze a magunk kis médiamixét – vagyis ne csak egy eszközre áldozzunk. Próbáljunk ki többfélét, hogy lássuk, esetünkben mi működik. Ami másnak a leghatékonyabb eszköz, az könnyen lehet, hogy nálunk nem fog működni – és persze fordítva. Adjunk ezeknek az eszközöknek egy kis időt, hogy kiderüljön, melyikben érdemes hosszú távon gondolkodni.

Ne költekezzünk túl!

Ha mindez megvan, jön a legkényesebb ámde legfontosabb rész: mennyit szánunk minderre. Mérjük fel – ismét – reálisan, hogy mekkora mozgásterünk, mennyit szánunk erre, a mi szektorunkban mennyit érdemes erre fordítani, milyen információnk vannak szakemberektől, barátoktól az egyes eszközökkel kapcsolatban. Ha mindez megvan, jelöljünk ki egy összeget és tartsuk magunkat ehhez. Ha a meghatározott idő intervallumon lejártával mérleget vonunk, már sokkal magabiztosabban, tapasztalatok birtokában tudjuk megtervezni a következő ilyen időszakot. Ami az első szakasznál még érdekesebb lehet, hiszen akkor már nem csak megismertetni akarjuk magunkat, hanem lehetőség van arra, hogy egyes aktuális érdekességet, akciót, új terméket vezessünk be.

(a cikk ötletadója: www.entrepreneur.com,Use These 5 Steps to Create a Marketing Plan)

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo