Egy céget megalapítani, egy remek terméket vagy szolgáltatást kitalálni és beindítani izgalmas dolog. De ne feledkezzünk meg a következő, legalább ilyen izgalmas lépésről sem – tudatnunk kell létezésünk tényét mindazokkal, akiknek szükségük lehet ránk.
Ahhoz, hogy kitaláljuk, kiket és hogyan szeretnénk elérni, első körben érdemes néhány alapvető kérdést tisztázni. Ezek egy részét – ideális esetben – már a cég elindítása előtt megtettük, de ha mégsem, akkor mihamarabb ragadjunk tollat, ceruzát, tabletet és vegyük sorra, hogy miért is indítottuk a szolgáltatásunkat, miért kezdtünk el gyártani, forgalmazni egy terméket. Viszonylag ritka eset az, amikor olyan ötlettel lépünk be a piacra, amilyen még nincs. Úgyhogy érdemes körbenézni és sorra venni: mi miben vagyunk mások, többek, mint azok, akik már léteznek a piacon. A mi termékünk miben több vagy jobb? Miért gondoljuk, hogy minket fognak választani a vásárlók? Hány versenytárssal kell megküzdenünk és mi az, amiben mi felülmúlhatjuk őket?
Legyünk őszinték!
Az ilyen típusú elemzéseknél az is fontos, hogy ne szépítsük a tényeket, lássuk reálisan magunkat. Vegyük sorra, hogy az adott piac milyen lehetőségeket kínálhat nekünk, mik az erősségeink, mik a gyengeségeink, s persze arról se feledkezzünk meg, hogy – amennyire ez megbecsülhető – átgondoljuk azt is, milyen problémákkal találkozhatunk. Ezeket átgondolni azért is fontos, mert ha tisztán látjuk az okot, amiért úgy gondoltuk, úgy hittük, hogy a termékünk, szolgáltatásunk érdekes lehet másoknak, ha pontosan felmérjük, milyen lehetőségek állnak rendelkezésünkre és felkészülünk arra is, hogy milyen akadályok kerülhetnek az utunkba, akkor tudatosabban tudjuk megtervezni a marketing- és kommunikációs stratégiánkat. Ezek nagy szavaknak tűnhetnek egy kis cégnél, de bármilyen picik is vagyunk és bármilyen keveset is költünk erre, fontos, hogy az a pénzt is hatékony, az üzletünket szolgáló eszközökre költsük.
Azonosítsuk a célcsoportot
Ha már tudjuk, miben vagyunk mások és miért is olyan nagyszerű a termékünk, szolgáltatásunk, akkor viszonylag könnyen meg tudjuk határozni azt is, ki jelenti a mi célcsoportunkat. Inkább férfiak vagy nők, városban vagy vidéken élők, fiatalok vagy idősebbek? Sokszor azt sem nehéz kitalálni, hogy az adott szolgáltatás iránt érdeklődőknek milyen egyéb érdeklődési köre van. Ha valaki például kutyakozmetikát hirdet, az ő célközönsége jó eséllyel állatbarát, talán a természetet is szereti, esetleg túrázni is szívesen megy. Ha pedig valaki képkeretet készít, akkor a vendégei például érdeklődhetnek a művészetek iránt, vagy szívesen fotóznak. Ezek az információk azért is fontosak, mert segítenek meghatározni azt, hogy hol hirdessünk, hol jelenjünk meg online vagy éppen egy szórólappal. Ha a Facebookon hirdetünk, akkor ezeknek az információknak a birtokában sokkal jobban célozhatunk, így az erre fordított összeg sem vész kárba, hiszen olyanok látják majd a hirdetéseinket, akik számára jó eséllyel érdekesek lehetünk.
Lássuk a célt!
Amikor megvan, hogy miben vagyunk igazán jók és kiknek szeretnénk ezt elmondani, akkor azt is meghatározhatjuk, hogy mi a célunk. Készíthetünk tervet, hogy mennyi idő alatt milyen felületeken milyen eredményeket szeretnénk elérni. Ez azért is jó, mert az önmagunknak kijelölt célok időszakos felülvizsgálatával visszajelzést kaphatunk arról, hogy a jó irányba haladunk-e, hatékony eszközöket választottunk-e vagy érdemes pici igazítani a stratégián.
Ahhoz, hogy elérjük a kitűzött célokat, természetesen a célokhoz rendelt eszközökre is szükség van. Ez így nagyon megfoghatatlannak hangzik, pedig ez az egyik legizgalmasabb rész: kitalálhatjuk, mivel hogyan és hol szeretnénk kommunikálni, eladni magunkat. Nem kell nagy dolgokra gondolni és persze érdemes lesni a nagyoktól vagy éppen a versenytársaktól. Az online felületen működő termékeket, szolgáltatásokat általában célszerű ezen a felületen népszerűsíteni, hiszen a célközönségünk többnyire itt mozog. Ha villanyszerelőként szeretnénk megismertetni magunkat, akkor sem kell elfeledkezni az online felületekről, de néhány szórólap is a segítségünkre lehet azokon a területeken, ahol szívesen dolgoznánk. Amikor a reklámról, a cég kommunikációjáról gondolkodunk, vegyük sorra az összes eszközt, ami szóba jöhet: a már említett szórólaptól a Facebookon és AdWords (itt talál néhány tippet, hogy ez hogyan lesz hatékony) hirdetéseken keresztül a bannerekig. Nézzük meg, melyiknek milyen költsége van és állítsuk össze a magunk kis médiamixét – vagyis ne csak egy eszközre áldozzunk. Próbáljunk ki többfélét, hogy lássuk, esetünkben mi működik. Ami másnak a leghatékonyabb eszköz, az könnyen lehet, hogy nálunk nem fog működni – és persze fordítva. Adjunk ezeknek az eszközöknek egy kis időt, hogy kiderüljön, melyikben érdemes hosszú távon gondolkodni.
Ne költekezzünk túl!
Ha mindez megvan, jön a legkényesebb ámde legfontosabb rész: mennyit szánunk minderre. Mérjük fel – ismét – reálisan, hogy mekkora mozgásterünk, mennyit szánunk erre, a mi szektorunkban mennyit érdemes erre fordítani, milyen információnk vannak szakemberektől, barátoktól az egyes eszközökkel kapcsolatban. Ha mindez megvan, jelöljünk ki egy összeget és tartsuk magunkat ehhez. Ha a meghatározott idő intervallumon lejártával mérleget vonunk, már sokkal magabiztosabban, tapasztalatok birtokában tudjuk megtervezni a következő ilyen időszakot. Ami az első szakasznál még érdekesebb lehet, hiszen akkor már nem csak megismertetni akarjuk magunkat, hanem lehetőség van arra, hogy egyes aktuális érdekességet, akciót, új terméket vezessünk be.
(a cikk ötletadója: www.entrepreneur.com,Use These 5 Steps to Create a Marketing Plan)