A gépek mögött ugyanúgy emberek ülnek, mint néhány éve, mégis mások használják az informatikát, mint korábban. Az egyre egyszerűbb felülettel rendelkező szolgáltatások és a szinte értelemszerűen használható eszközök uralják a mindennapokat. Az egy keresőmezőből és egy két gombból álló Google-t, vagy az “egy gomb plusz egy képernyő” elvre felépített iPhone-t nem nagy kunszt használni, sőt jól használni sem.
Pénzkidobás az informatikus?
Aki pedig magánemberként képes alkalmazások, szolgáltatások közül választani, az egyre inkább képes az általa vezetett cégben is megfelelő informatikai döntéseket hozni. Az informatikai döntésekben így egyre ritkábban kérik ki az IT véleményét. Jóval több energiába kerül megértetni egy informatikussal egy-egy üzleti folyamat mögött meghúzódó, megoldásra váró problémát, mint amennyi idő rákeresni egy webalkalmazásra, és akár rögtön le is tesztelni azt, telepítés nélkül, böngészőből.
“Lényegében három megoldás áll egy vezetők előtt egy üzleti probléma informatikai megoldására. Megkérdezheti informatikusát, kereshet egy kész megoldással rendelkező beszállítót, vagy pár kattintással kipróbálhat egy felhőszolgáltatást” – mondta Rónai Balázs, aki hangsúlyozza: az első lehetőség egyre ritkábban merül fel.
Megszűnnek a tisztán informatikai döntések
A jelenség egyik következménye az, hogy egyre kevesebb a vegytisztán informatikai döntés. Helyettük maradnak a pénzügyi, marketing, humán erőforrás vagy éppen általános üzleti döntések - mindegyik a terület cégen belüli vezetőjének egyre komolyabb informatikai tudására is alapozva.
Míg a folyamatot a cégnél dolgozó nem informatikai szakemberek számítástechnikai kihívásként élik meg, az informatikusok egy dolgot tehetnek: bele kell tanulniuk a cégnél meglévő kulcsterületekbe, majd ezek problémáit megértve professzionális, a szakmán kívül még kevéssé ismert megoldási lehetőségeket felmutatni.