Amint indul a nagy karácsonyi bevásárlási roham, a banki trójai vírusok aktívan támadják a népszerű fogyasztói márkák online felhasználóit: hitelesítő adatokat és egyéb információkat lopnak ezeken a weboldalakon keresztül. 2018 harmadik negyedévének végéig a Kaspersky Lab 9,2 millió támadás-kísérletet észlelt (szemben a teljes 2017-es évben észlelt 11,2 millióval), ezen belül egy bizonyos víruscsalád észlelési aránya 34%-kal emelkedett. Az összes megtámadott online üzlet fele ismert fogyasztói divatmárkákat – divatcikkeket, lábbeliket, ajándékokat, játékokat, vegyes cikkeket – forgalmazó áruház volt. A jelek szerint a legnagyobb kockázat az olaszországi, németországi, egyesült államokbeli, oroszországi és a feltörekvő országokbeli online vásárlókra leselkedik. (A nagy eseméynekre egyébként is szeretnek "rágyúrni" a kiberbűnözők.)
Az e-kereskedelmi márkákon keresztül az áldozatoktól adatokat lopó főbb víruscsaládok az alábbiak: Betabot, Panda, Gozi, Zeus, Chthonic, TinyNuke, Gootkit2, IcedID és a SpyEye (amelynek esetében az észlelési arány várhatóan 34%-kal növekedik a 2017-es adathoz képest). A trójai vírusok jól ismert e-kereskedelmi márkákat vesznek célba, és olyan felhasználói hitelesítő adatokra vadásznak, mint a bejelentkezési név, a jelszó, a kártyaszám, a telefonszám, stb. Úgy szerzik meg az adatokat az áldozatoktól, hogy elfogják a bevitt adatokat a célba vett oldalakon, módosítják az online oldal tartalmát, és/vagy adathalász oldalakra irányítják át a látogatókat.
Az észlelt rosszindulatú víruscsaládok által támadott márkanevek fele (50%-a) jól bejáratott high street márka, többek között divatcikkeket, lábbeliket, ékszereket, ajándékokat, játékokat és vegyes cikkeket árusító üzletek, ezt követik a fogyasztói elektronikai márkák (12%) és a szórakoztató-/játékipari márkák (12%).
Összességében a kutatás 14 rosszindulatú víruscsaládot talált, amelyek összesen 67 fogyasztói e-kereskedelmi weboldalt vettek célba, ezen belül többek között 33 fogyasztói divatmárka-termékeket értékesítő weboldalt, nyolc szórakoztató- és játékipari termékeket értékesítő weboldalt, három népszerű telekommunikációs oldalt, két online fizetési oldalt és három online kiskereskedelmi platformot.
- A Betabot 46 különböző márkát vett célba, többek között 16 különböző fogyasztói divatmárkát, négy fogyasztói elektronikai márkát és nyolc szórakoztató-/játékipari márkát; ezek közül a legtöbbet Olaszországban (a rosszindulatú programok által érintett felhasználók 14,13%-át ez a vírus támadta), Németországban (6,04%), Oroszországban (5,5%) és Indiában (4,87%) ért támadás.
- A Gozi 36 márkát vett célba, többek között 19 fogyasztói divatmárkát és három fogyasztói elektronikai márkát; ezek közül a legtöbbet Olaszországban (a rosszindulatú programok által érintett felhasználók 19,57%-a), Oroszországban (13,89%), Brazíliában (11,96%) és Franciaországban (5,91%) érte támadás.
- Több mint hárommillió e-kereskedelmi hitelesítő adatot kínáltak eladásra egy, a Google keresőmotorjával könnyen elérhető piactéren. A legmagasabb árakat a meghekkelt kereskedői fiókokért kérték.
Ha Ön fogyasztó:
- Feltétlenül legyen egy hatékony, folyamatosan frissített biztonsági megoldás az összes olyan eszközén, amelyről online vásárol. Ne vegyen semmit online olyan weboldalakról, amelyek veszélyesnek látszanak, vagy egy megbízható márka weboldala nem teljes verziójának tűnnek.
- Ne kattintson e-mailben vagy közösségi média üzenetekben kapott ismeretlen linkekre, még akkor se, ha azokat Ön által ismert személyek küldik, kivéve, ha várta az üzenetet.
- Használjon jó hírű fizetési szolgáltatást, és folyamatosan frissítse az online kereskedői és fizetési platformjának szoftverét. Minden új frissítés tartalmazhat kritikusan fontos javításokat, amelyek telepítése csökkenti a rendszer kiberbűnözői támadások általi sebezhetőségét.
- Használjon testre szabott biztonsági megoldást a vállalkozása és ügyfelei védelme érdekében.
- Figyeljen oda a személyes adatokra, amelyeket a vevők az Öntől való vásárláskor megadnak. Használjon olyan csalás-megelőző megoldást, amelyet a vállalkozása profiljához és az ügyfelei profiljához igazíthat.
- Gondolja át, hogy egyszerre mennyi pénzt szeretne egy online fizetési tranzakciós fiókban tárolni. Minél nagyobb az összeg, annál értékesebb a fiók a hekkerek számára.
- Korlátozza a megkísérelhető tranzakciók számát, és mindig használjon kétlépcsős hitelesítést (Verified by Visa, MasterCard Secure Code, stb.).