A cégeknek csak nem egészen fele készül fejleszteni idén. „Míg tavaly év elején a vállalatok 56%-a tervezett beruházást az elkövetkező 12 hónapban, addig év végére ez az arány 47%-ra mérséklődött. Egyre kevésbé várható tehát a beruházások ugrásszerű bővülése” – mondta el Peter Roebben, a K&H vállalati üzletágának vezetője. A megvalósítandó beruházásoknál viszont a vállalatok legnagyobb arányban továbbra is főként technológiafejlesztésre (29%) és kapacitásbővítésre készülnek (20%), ezt követően az értékesítés- (7%), illetve folyamatfejlesztésre (6%) koncentrálnak a cégek. (A technológiafejlesztésben bőven van mit behozni, mert a magyar vállalatok gyakorlatilag kőkorszaki szinten vannak nyugati versenytársaikhoz képest.)
A beruházási hajlandóságmérséklődésének hátterében az áll, hogy a fejlesztést tervező cégek közül egyre többen inkább szinten tartják meglévő beruházásaikat, mint hogy emelnék az erre fordítandó összeget. A vállalati döntéshozók elmondása alapján 30-ról 26%-ra esett vissza a növekvő beruházási értékkel számoló cégek aránya. Emellett a vállalatok többsége (66%), hasonlóan a múlt negyedévhez, döntően nem fog változtatni a fejlesztésekre fordítandó költségeken.
A cégek földrajzi elhelyezkedése alapján leginkább a nyugati régióban emelik a fejlesztésekre szánt ráfordításokat, míg a keleti és a fővárosi cégek inkább nem változtatnak beruházásaik értékén. A nyugat-magyarországi vállalatok 37%-a tervezi növelni a fejlesztésekre szánt összeget, a keleti régióban ez az arány 28%, a budapesti vállalatok esetében pedig közel minden ötödik (22%) cég készül többet költeni beruházási célokra idén – derül ki a K&H nagyvállalati növekedési index kutatás legfrissebb adataiból.
Ahogy a beruházások, úgy a vállalati hitelpiac élénkülése is várat még magára. A kutatásban résztvevők nyilatkozatai alapján az látszik, hogy a finanszírozási lehetőségek közül leginkább a vállalat belső forrásaira támaszkodnak a cégek, de egy részük nem zárkózik el a különböző hitelek, vagy a lízing lehetősége elöl. „Csak minden körülbelül hetedik (14%) vállalat tervezi hitel vagy lízing igénybevételét. A legnépszerűbb konstrukció a hosszú lejáratú hitel, a cégek mintegy 6%-a tervezi, hogy új hitelt vesz fel az idén” – mondta el a szakember.