Hogyan éreznénk magunkat, ha a Pick szalámit Thaiföldön gyártanák? Vagy a Piros Pöttyösre ezentúl az lenne ráírva, hogy Made in China? Ahogy a magyarok szívéhez hozzánőttek a Hungarikumok, úgy az amerikaiak szívéhez is közel áll néhány olyan termék, ami ikonikussá vált az elmúlt évtizedekben-évszázadokban. Az egyik ilyen – sőt talán az „American Way of Life” azaz amerikai életstílus megtestesülése a Harley-Davidson. Ezért is reagált olyan – ugyan nem szokatlanul – kemény hangvételű Twitter-üzenetben Donald Trump arra a hírre, hogy a Harley-Davidson két amerikai gyártási helyszíne közül az egyiket bezárja és külföldre telepíti, hogy elkerülje az Európai Unióval folytatott kereskedelmi háború következményeként kivetett védővámokat.
„Hazafiatlan” – így nevezte Donald Trump Matt Levatich, a Harley-Davidson ügyvezetőjének bejelentését, miután a cég az amerikai tőzsdefelügyeleten keresztül (SEC) közölte Kansas Cityben található gyártóbázisának elköltöztetését. Pedig az elnök ebben az esetben csak magára vethet, a világ többi részével szemben folytatott kereskedelmi háborújának ugyanis ez már a második olyan következménye volt, ami ebbe az irányba kényszerítette a Harley-t.
Surprised that Harley-Davidson, of all companies, would be the first to wave the White Flag. I fought hard for them and ultimately they will not pay tariffs selling into the E.U., which has hurt us badly on trade, down $151 Billion. Taxes just a Harley excuse - be patient! #MAGA
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 2018. június 25.
Matt Levatich ugyanis eddig rendkívül visszafogottan nyilatkozott az elnök gazdaságpolitikájáról, de már márciusban, az acél és alumínium termékekre kivetett amerikai védővám kapcsán jelezte, hogy ez a lépés jelentősen megdrágítja az amerikai földön végzett összeszerelési munkákat. A múlt héten életbe lépett európai védővámok – amelyeknek nem véletlenül a Harley az egyik célpontja – pedig immár fenntarthatatlanná tették az eddigi gyakorlatot, hogy az USA-ban összeszerelt motorokat kapják az európai fogyasztók.
Ennek oka, hogy a motormárka vevőköre folyamatosan csökken. Habár a cég még 2013-ban is milliárdos nyereséget termelt, azóta folyamatosan csökken a profitja. Az uniós védővámok összességében - a Wall Street Journal által közölt becslés alapján - 90-100 millió dolláros veszteséget jelentenének, a teljes profit csaknem negyedét elvinnék. Mivel az európai értékesítések csak a cég forgalmának hatodát adják, várhatóan a Harley-Davidson nem vonul ki az uniós piacról – nem engedheti meg magának, hogy további vevőket veszítsen. Így érthető, hogy ott csökkentik a költségeket, ahol tehetik. Az unióba termelő üzem külföldre – valószínűleg Thaiföldre - történő költöztetésével pedig jelentősen csökkenthetnék a költségeiket, hiszen sem a megemelt amerikai védővámot, sem az uniós védővámot nem kellene megfizetniük, az ugyanis csak az USA-ban gyártott termékekre vonatkozik.
Néhányan persze elveszítik az állásukat, de az amerikai gazdaság még sosem volt ilyen erős, ez a kiesés nem fogja érdemben befolyásolni amerikaiak millióinak életét. Akik viszont elveszítik az állásukat, könnyen a tönk szélére kerülhetnek: éppen Donald Trump adómódosításai és szociális kiadásokat megnyirbáló gazdaságpolitikája miatt kevesebb szociális juttatásra számíthatnak, míg az elnök külpolitikai ámokfutása miatt talán új munkahelyet sem találnak egyhamar. A Harley-Davidson ugyanis csak a kezdet: több védővám hatása még csak ezután, egyeseké éppen jövőre fogja éreztetni hatását.