Pont a Harley

A Donald Trump által viselt kereskedelmi háború a világ többi része ellen fájó ponton ütött vissza az amerikai elnöknek. Pontosan az a cég mutatott fügét neki, amely az elnök által oly vehemensen képviselt amerikai álmot testesítené meg. Persze az igazság az, hogy a motorgyártó már amúgy is bajban volt, és az elnök döntése tulajdonképpen kapóra jött a legendás márkának.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hogyan éreznénk magunkat, ha a Pick szalámit Thaiföldön gyártanák? Vagy a Piros Pöttyösre ezentúl az lenne ráírva, hogy Made in China? Ahogy a magyarok szívéhez hozzánőttek a Hungarikumok, úgy az amerikaiak szívéhez is közel áll néhány olyan termék, ami ikonikussá vált az elmúlt évtizedekben-évszázadokban. Az egyik ilyen – sőt talán az „American Way of Life” azaz amerikai életstílus megtestesülése a Harley-Davidson. Ezért is reagált olyan – ugyan nem szokatlanul – kemény hangvételű Twitter-üzenetben Donald Trump arra a hírre, hogy a Harley-Davidson két amerikai gyártási helyszíne közül az egyiket bezárja és külföldre telepíti, hogy elkerülje az Európai Unióval folytatott kereskedelmi háború következményeként kivetett védővámokat.

Amerikaiatlan márka - Kép: Pixabay

„Hazafiatlan” – így nevezte Donald Trump Matt Levatich, a Harley-Davidson ügyvezetőjének bejelentését, miután a cég az amerikai tőzsdefelügyeleten keresztül (SEC) közölte Kansas Cityben található gyártóbázisának elköltöztetését. Pedig az elnök ebben az esetben csak magára vethet, a világ többi részével szemben folytatott kereskedelmi háborújának ugyanis ez már a második olyan következménye volt, ami ebbe az irányba kényszerítette a Harley-t.

Matt Levatich ugyanis eddig rendkívül visszafogottan nyilatkozott az elnök gazdaságpolitikájáról, de már márciusban, az acél és alumínium termékekre kivetett amerikai védővám kapcsán jelezte, hogy ez a lépés jelentősen megdrágítja az amerikai földön végzett összeszerelési munkákat. A múlt héten életbe lépett európai védővámok – amelyeknek nem véletlenül a Harley az egyik célpontja – pedig immár fenntarthatatlanná tették az eddigi gyakorlatot, hogy az USA-ban összeszerelt motorokat kapják az európai fogyasztók.

Ha te vámolsz, akkor én is – a világgazdaság meg beledöglik
A Trump amerikai elnök által elindított vámháború 6.25 százalékkal vetheti vissza a világgazdaság fejlődését és különösen a kisebb, a külkereskedelemre utalt országoknak hozhat nagy veszteségeket, mutatnak rá vezető közgazdászok.
A történetnek azonban csavart ad, hogy a Harley-Davidson vezetése a kansasi üzem bezárásáról már januárban döntést hozott, akkor, amikor az uniós védővámok - pestiesen szólva – még a kanyarban sem voltak. Mint azt korábban megírtuk, a cég az elmúlt években, - konkrétan a válság óta – folyamatosan veszít vevőköréből. A 2006-os csúcsévben még több mint 400 ezer darab motorkerékpárt értékesítettek világszerte, ezzel szemben az idei évben – jó esetben – várhatóan csak 230-235 ezer darabot fognak, kevesebbet, mint tíz éve még egyedül az Egyesült Államokban eladtak.

Ennek oka, hogy a motormárka vevőköre folyamatosan csökken. Habár a cég még 2013-ban is milliárdos nyereséget termelt, azóta folyamatosan csökken a profitja. Az uniós védővámok összességében - a Wall Street Journal által közölt becslés alapján - 90-100 millió dolláros veszteséget jelentenének, a teljes profit csaknem negyedét elvinnék. Mivel az európai értékesítések csak a cég forgalmának hatodát adják, várhatóan a Harley-Davidson nem vonul ki az uniós piacról – nem engedheti meg magának, hogy további vevőket veszítsen. Így érthető, hogy ott csökkentik a költségeket, ahol tehetik. Az unióba termelő üzem külföldre – valószínűleg Thaiföldre - történő költöztetésével pedig jelentősen csökkenthetnék a költségeiket, hiszen sem a megemelt amerikai védővámot, sem az uniós védővámot nem kellene megfizetniük, az ugyanis csak az USA-ban gyártott termékekre vonatkozik.

Néhányan persze elveszítik az állásukat, de az amerikai gazdaság még sosem volt ilyen erős, ez a kiesés nem fogja érdemben befolyásolni amerikaiak millióinak életét. Akik viszont elveszítik az állásukat, könnyen a tönk szélére kerülhetnek: éppen Donald Trump adómódosításai és szociális kiadásokat megnyirbáló gazdaságpolitikája miatt kevesebb szociális juttatásra számíthatnak, míg az elnök külpolitikai ámokfutása miatt talán új munkahelyet sem találnak egyhamar. A Harley-Davidson ugyanis csak a kezdet: több védővám hatása még csak ezután, egyeseké éppen jövőre fogja éreztetni hatását.

 

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo