A tömegtermék alkonya?

Az e-kereskedelemben végtelenül gazdag a választék, ami a piac fragmentálódásához vezet. A The Long Tail: Why the Future of Business is Selling Less of More szerzője, Chris Anderson szerint azok fognak prosperálni, akik a fogyasztók ízléséhez, igényeihez szabott ajánlatokat nyújtanak, és segítenek őket eligazítani az észvesztő bőségben. A könyvcím szerint sokkal több termékből adnak majd el kevesebbet.

A 20. században a kereskedelem a véges „shelf space", a „polchely" fogalmán alapult: a hagyományos boltoknak maximalizálniuk kellett a „polcnégyzetméterre" jutó eladásaikat, ezért koncentráltak a legkeresettebb (top 100) termékekre, melyekből bevételük 80 százalékát keresték meg. Egyes on-line áruházak ma másfélmillió árut is kínálnak, melynek 95-98 százalékából legalább egy darabot eladnak az adott üzleti negyedévben. Forgalmuk 25 százalékát tehát olyan igények kiszolgálásával termelik, melyeket off-line árusítóhelyeken nem lehetne kielégíteni. E modell alapján működik az Apple-nél az iTunes vagy az ötmilliós termékskálájú Amazon.

„A legkeresettebb termékek felmutatása sajátos nemzeti szenvedély nálunk" - írja Chris Anderson, a The Economist egykori rovatvezetője, jelenleg a Wired magazin főszerkesztője. Meglátása szerint a rétegpiacok mérete hamarosan túlnövi a tömegtermékek kereskedelmét, a keresett tömegtermékről (hit, blockbuster, felkapott slágercikk) a „rétegáruk" (niche goods) felé fordul a gazdaság és a marketing figyelme, mert a piacokon ebből van több.

A nagyobb választék azonban nem változtatja meg automatikusan a keresletet. Ehhez a hatékony keresőprogramok, rangsoroló algoritmusok és a vásárlásokat rögzítő szoftverek megjelenése kellett (ezeket gyűjtőnéven szűrőknek, filtereknek hívja). A fogyasztásra és internetes rákeresésekre vonatkozó adataikból kiindulva személyre szabott ajánlatokat nyújtanak a fogyasztónak, jelzik a többi vásárló véleményét és azt is, hogy akik megvették az adott árut, mi mást vásárolnak leginkább e termékkategóriában. Így lett az Into the Thir Air című hegymászós könyv mellett siker a - régről felmelegített, 1988-as - Touching the Void, mely aztán túlszárnyalta az új mű eladásait. Ezért tartja Anderson az eBay helyett az igazi „long tail-jelenségnek" az Amazont, amely nagyban épít a vásárlói visszajelzésekre. Demokratizálódik az „ízléscsinálás": a költséges, felülről - a gyártótól - jövő marketinget részben kiváltja az alulról jövő - vásárlók generálta, vagyis P2P - promóció, ami a termék előállítójának nem kerül semmibe. De itt hazudni is nehezebb, nem igazán lehet szépíteni a dolgokat.

A „hosszú farokként" fordítható könyvcím első hangzásra szexuális töltetű kifejezés, valójában a vásárlói keresletet grafikonon ábrázoló görbére utal. Amint a filterek működésbe lépnek, a keresleti görbe - a farok - laposabb lesz, mert a vásárlások megoszlanak többféle termék között. „A történelemben először képesek vagyunk valós időben tömegszinten mérni a fogyasztói érdeklődést, és nem csak utólagosan reagálni rá" (lásd: Google PageRank, My Space, Netflix, osztályzatok a Yahoo! Musicon, vélemények az Amazonon).

A végtelen választási lehetőségek világában nem a tartalom, hanem a kontextus számít: el kell igazítani a vásárlót, úgymond szövegkörnyezetbe kell helyezni az adott árut. Az American Airlines sokáig több bevételre tett szert a Sabre elektronikus jegyfoglaló rendszerével, amely a 70-es, 80-as években segített eligazodni az útvonalak és árszabások összevisszaságában, mint amennyit a repülőgép-társaságok együttvéve kerestek a jegyárakból. A nagy amerikai telkomcégek időnként több profitot termeltek a yellow pages-kiadványokból, mint a telekommunikációból. A TV Guide újság sikerei csúcsán nyereségesebb volt, mint maguk a tévétársaságok, melyek programját közölte.

Egy ország slágercikke a másik ország rétegterméke: Japánban az anime és a manga a fősodorba tartozik, másutt rétegkultusz. Ilyenek a brazil szappanoperák, az európai foci, s a volt gyarmati országok krikettmániája is. De a világ minden táján van rájuk rétegközönség, melynek igényeit az internet előtti korszakban nem aknázták ki.

Évente körülbelül huszonötezer új terméket jegyez fel a Mintel International erre vonatkozó adatbázisa. Gomba módra szaporodnak a rétegpiacok: megjelenik a gluténmentes sör, az organikus ételek boltja, a fapados légitársaságok, a do-it-yourself kultúrában a vásárló által tervezett pólókat legyártó cég (Threadless.com), New York-ban pedig már házhozszállításokkal terjeszkedik a húszféle rizspudingot árusító bolt. Az olvasói levelek további példákkal szolgáltak Andersonnak: on-line pornó, keresztény házi tanítás.

A szerző a trendfelfedező művek íróinak gyakori hibájába esik: eltúlozza teóriája szenzációs sikerességét és érvényességét. A tömegtermék uralmát nem lehet bagatellizálni, főleg nem a technológiai innovációk korában, amikor a kompatibilitás elhanyagolhatatlan tényező. Mi a második számú operációs rendszer vagy e-mail szoftver? Senkit nem érdekel. Az első számút kell megszerezni, mert ez van a felhasználók többségének is, ami garantálja a kompatibilitást (hacsak a gyártó nem épít be olyan elemeket a második helyet elfoglaló termékébe, ami lehetővé teszi a más rendszerekhez való illeszkedést). A többségi piaci részesedés szabálya tehát még mindig érvényben van.

Nem mellőzendő tény továbbá, hogy a kereskedelem nem tisztán digitális termékeket mozgat, az áruk nagy része továbbra is fizikai formában létezik, tárolási/szállítási költségeik nem csökkentek egyöntetűen „zéróra", ahogyan azt Anderson állítja (azt ugyan elismeri: a nem digitális áruk terén nem működik „olyan drámaian" - értsd: látványosan - a teóriája. Az e-kereskedelem az USA-ban csak a gazdaság 5 százalékát teszi ki).

De ez is megváltozhat: A Lego Factory lehetőséget ad rá, hogy a vásárló maga tervezze meg a játékát, feltöltse a cég honlapjára, és két hét múlva postán kapja. Ez még tovább vihető. A 30 ezer dollárba kerülő Solidscape T66 3D printer a személyre szabottság non plus ultrája: a komputeren megtervezett tárgyat előállítja - az más kérdés, hogy (vélhetően fröccsöntött) műanyagból, ami nem éppen környezetkímélő eljárás...

Véleményvezér

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban 

Az ukrajnai háború versenyfutás az idővel.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A lengyel valuta árfolyama fenn, a magyar lenn.
Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt

Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt 

Ez a harc lesz a végső?
A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik 

Nem tűnik túl átgondoltnak a mini-Dubaj projekt.
A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott

A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott 

Bindzsisztán működik, ahogy kell.
Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo