A régi V40-et és V50-et egyszerre leváltó új, ferde hátú Volvo V40 a legkisebb modell a svéd márka kínálatában, de a lécet magasra tette. Olyan autókkal versenyez, mint az Audi A3, a BMW 1-es, a Mercedes-Benz A osztály és a Volkswagen Golf. Már kívülről is látszik rajta, hogy a legelőkelőbb ligában játszik: formája modern és esztétikus, az egyik legszebb mai kompakt autó.
A márkára jellemző „vállas” kialakítás, az orrtól elkülönített, hátratolt fényszórók és a bumeráng alakú hátsó lámpák a V40-en is felfedezhetők, de a tervezők különleges részletmegoldásokat alkalmaztak. Ilyen a karaktervonalakkal ékesített géptető, a lökhárító alsó sarkaiba helyezett diódacsíkok, a P1800 modelltől örökölt, felfelé ívelő „kampóba” olvadó vállvonal és a P1800ES modell által ihletett, hatszögletű csomagtérajtó.
A „skandinávos” belső térben első osztályú anyagok és kidolgozás fogadja az embert. A kezelést azonban szokni kell. Az indítógomb például egészen magasra, a műszerpult tetejéhez került, a fedélzeti számítógép a bal oldali bajuszkapcsolóról, tekeréssel és nyomkodással vezérelhető, a fő funkciók pedig a középkonzolon található tekerő/nyomógombokkal szabályozhatók.
A tesztautót több mint kétmillió forint értékű kényelmi és biztonsági csomag – adaptív, távolságtartással kiegészített tempomat, koccanásgátló rendszer, sávtartást segítő és holttérfigyelő rendszer, a tolatásnál hasznos, keresztirányú forgalmat érzékelő rendszer, többfunkciós kormány, kulcs nélküli beszállás és indítás – gazdagította. Az Euro NCAP fogyasztóvédelmi szervezet a valaha tesztelt legbiztonságosabb autónak kiáltotta ki a modellt, amely aktívan vigyáz az utasaira, talán túlzottan is. Az öveket minden üléshelyen mindig be kell kapcsolni, az általa megítéltnél kisebb, egyébként biztonságos követési távolság tartásakor folyamatosan ég a szélvédőre vetített figyelmeztető piros LED-sor, ezenkívül az előzéseket a másik jármű közelsége miatt sokszor veszélyhelyzetnek tekinti, és villódzó fényekkel, illetve erős hangjelzéssel reagál.
A V40 motorpalettáján hatféle erőforrás sorakozik. A tesztautóban a D3 elnevezésű, közepes, 150 lóerős teljesítményű kétliteres, öthengeres turbódízel motor dolgozott, amelyhez hatfokozatú automata váltót kapcsoltak. Ma már csak a Volvo készít öthengeres dízelt, amely remek hangjával tűnik ki a gázolajosok mezőnyéből, egyébként hasonló teljesítményre képes, mint azok. A menetteljesítményekre nem lehet panasz, az autó azonnal ugrik a gázpedál utasításaira. A futóművet ezzel összhangban feszesre hangolták, így nagyon jó az úttartás, s a fékek is rendkívül hatásosak. A gyárilag megadott 5,2 literes fogyasztásban viszont nem szabad bízni, 7 liter alatt ugyanis sosem fogyaszt az autó; nekünk 7,2 liter jött ki normális vezetési stílus mellett. Aki spórolni szeretne az üzemanyagon, válassza az 1,6 literes, 115 lovas Peugeot-eredetű D2 dízelt hatgangos manuális váltóval.
A Volvo V40 a prémium kompaktok között a legdrágább modell, ára hajszálnyival meghaladja az Audi A3 Sportbackét, a BMW 1-esét és a Mercedes-Benz A osztályét is.