Aki most bérel, jól jár

A fogyasztási szokások változása, illetve a fogyasztás csökkenése közvetlen hatással van a raktárpiacra, amely tetten érhető a raktárpiacon tapasztalható üresedésben: jelenleg a Budapest környéki modern logisztikai raktáraknak átlagosan 22 százaléka kihasználatlan.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A sok üresen álló raktárnak köszönhetően a jelenlegi piac bérlőbarát: akár klasszikus logisztikáról, termelő tevékenységről, vagy szolgáltatási tevékenységről van szó, a bérlők igen kedvező és rugalmas, személyre szabott feltételek mellett tudnak bérleti szerződéseket kötni. Ezzel akár hosszú távon is biztosítani tudják hatékony működésüket. A piaci trendekre reagálva a spekulatív fejlesztések egyelőre leálltak, állítja az Eston elemzésében. A magas piaci üresedés illetve az alacsony bérleti díjak igen kedvezőtlenül hatnak a beruházások várható megtérülésére. A fejlesztők várják, hogy a bérleti díjak elfogadható szintre stabilizálódjanak, és a piac felszívja a rendelkezésre álló üres területeket, így a raktárpiac második évtizedének kezdeti szakaszát várhatóan a meglévő területek feltöltése, hatékony kihasználása határozza majd meg.


A fogyasztás visszaszorulásával egyre több raktár maradt üresen
Kép:sxc


A főváros környéki logisztika piac főként a fogyasztási cikkek raktározására épül és nagy arányban országos igényeket szolgál ki, így az utóbbi években a fogyasztás visszaszorulásával egyre több raktár maradt üresen. Akár egyetlen nagy alapterületen működő cég kivonulása is jelentős kihatással lehet a piaci mutatókra, mutat rá az Eston ingatlantanácsadó cég. Budapest nyugati vonzáskörzetében (M1-M7) az egykor 1600 munkavállalót foglalkoztató Rynart Transport Hungary 2007. októberi kivonulása a mai napig érezteti hatását, a nyugati régió logisztikai területeinek egyharmada jelenleg is kihasználatlan. A másik három zóna esetében az üresedés ennél jóval kedvezőbb, 17 százalék körül van. (A Colliers szerint stabil a fővárosi ipari ingatlanok piaca.)

Ezzel szemben a vidéki városokat elsősorban a lokális/regionális piac jellemzi, azaz jellemzően egy-egy nagy, regionális jelentőségű cég áll a bérlői oldalon. Az Audi betelepülésével például az autóipari multi beszállítói illetve egyéb ipari cégek is jelentős keresletet generáltak a győri ipari ingatlanpiacon. A gyár betelepülése a helyi raktár- illetve termelő célú ipari ingatlan kereslet legfőbb megteremtője, ellentétben a budapesti piaccal, ahol inkább a fogyasztási cikkek raktározása a jellemző. Az Eston tanácsadói úgy látják, hogy a Mercedes, illetve annak beszállítói hasonló folyamatokat indítanak majd Kecskeméten és környékén.

Ennek ellenére a vidéki raktárfejlesztések szinte kizárólag helyi vállalkozókhoz köthetőek, akik kisebb, 5000-10000 négyzetméteres fejlesztésekben teremtik meg a kínálatot a jelentkező igényre. Nagyobb, nemzetközi fejlesztők (egy hegyeshalmi projektet leszámítva) a kicsi piaci méret és a korábban említett főváros-központú közlekedési szerkezet miatt nem merészkedtek vidéki helyszínekre.

A folyamatokból következik az is, hogy a vidéki raktárpiac alakulása eltér a budapesti piaci trendektől. A vidéki, helyi vállalkozások és/vagy egy nagyvállalat kiszolgálására épülő logisztikai piacokat kevésbé érintik az országos tendenciák, viszont kiszolgáltatottabb egy cégnek, valamint a lokális gazdasági környezetnek. Egy helyi nagyvállalat teljesítménye, és igényei meghatározzák a régió piacát. A jövőben az Eston szakértői szerint a gyártó cégek súlya nőhet a modern logisztikai bázisokon, az ipari parkokban. Ezek a bérlők fokozhatják a piaci aktivitást.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo