A Nabucco konzorciuma két tagja az osztrák OMV és a német RWE képviselői is azt közölték, hogy az azerbajdzsáni földgázszállításokról szóló tárgyalások elhúzódása miatt az idei évről 2011-re halasztják annak eldöntését, hogy részt vesznek-e a projektben. Az OMV nemzetközi vezetéképítési projektekért felelős vezetője, Michael Ulbrich a Der Standard című bécsi lapnak nyilatkozva hangsúlyozta: "az idén már biztosan nem jutunk végső elhatározásra, 2011-ben hozunk majd döntést". Az RWE illetékese pedig a dpa német hírügynökségnek mondta, hogy "továbbra is kérdéses a vezeték gázellátásának biztosíthatósága, az eredeti menetrend ezért nem tartható", döntés csak jövőre várható.
A késedelmet az okozza, hogy egyelőre nem tudni, ki juthat hozzá az azerbajdzsáni Shah Deniz II földgázmező készletéhez. Az azeri vezetés több mint 20 társasággal folytat tárgyalásokat párhuzamosan a lelőhelyről kitermelhető földgáz értékesítéséről. A bakui kormány a legmagasabb árat kínáló féllel kíván szerződni, az orosz Gazprom pedig nemrégiben közölte, hogy senki nem versenyezhet azzal az árral, amelyet ők ajánlanak a Shah Denitz II földgázkincséért - áll a Reuters hírügynökség összefoglalójában.
Kikerülni az oroszokat
Az OMV és az RWE mellett a magyar Mol Nyrt., a román Transgaz, a bulgáriai Bulgargaz és a török Botas vesz részt a Nabucco konzorciumban. Az eredeti tervek szerint az idén kellene a befektetésre vonatkozó döntést véglegesítenie a tagoknak.
Az uniós gázellátás biztonságát javítani, az orosz forrástól való függőséget lazítani hivatott Nabucco az elképzelések szerint 3 ezer kilométer hosszú lesz, és a Kaszpi-tenger térségéből szállít majd földgázt Nyugat-Európába. Törökországból indul, áthalad Bulgárián, Románián és Magyarországon, majd az ausztriai Baumgartennél végződik. A beruházás költsége 2008-as árakon 7,9 milliárd euró. A gázszállítás 2015-ben indulhat be, teljes kapacitása pedig évi 31 milliárd köbméter lehet, ami nagyjából a kétszerese Magyarország éves földgázfogyasztásának.