Kommunista nélkülözés ihlette Brooklyn első csomagolásmentes élelmiszerboltját

A zéró hulladék háztartás koncepciójának középpontjában a precycle elve áll: vagyis csak azt veszem meg, amit használok és elfogyasztok, nem kell kidobnom semmit. Így nem kell eljutni a recycle-hoz sem, vagyis megspóroljuk az újrahasznosítást. Hogyan lehetséges ez? Csomagolás nélküli boltokkal. Amik lassan, de biztosan egyre inkább terjednek a világban.

Eddig Németországban és Hollandiában kaptak leginkább lábra a csomagolóanyagmentes élelmiszerboltok. A tudatos fogyasztók műanyagmentes vásárlása azért lett preferencia, mert egyre többet hallani a híradásokban arról, hogy műanyagszemetünkkel tele vannak az óceánok.

Amikor Oprah Winfrey 2009-ben bemutatta a Csendes-óceáni szemétszigetet a műsorában, először adva globális nyilvánosságot a problémának, még Franciaország területével megegyező kiterjedésű volt a „sziget”. Tíz évvel később már az ország háromszorosának felel meg a területe. Nemrég kutatók Ausztrália nyugati partjaitól távol eső, az utazási irodák által „érintetlenként” hirdetett szigeteken is találtak műanyagszemetet a partmenti homokban.

Nem csoda hát, hogy a lelkiismeretes földlakó szeretne átállni a műanyagcsomagolást nélkülöző élelmiszer- és termény-beszerzésre.

Zéró-hulladék vásárlás

Brooklynban ezt a trendet lovagolja meg a Precycle. A bolt Bushwick környékén nyitotta meg kapuit 2018 novemberében. Tulajdonosa Katerina Bogatireva, aki 2001-ben költözött New Yorkba Lettországból. Bogatireva a Szovjetunióban nőtt fel, és elmondása szerint már ott belérögződött az, amit ma tulajdonképpen a körforgásos gazdaságnak nevezünk.

A kommunista hiánygazdaságban ugyanis az ember minden tárgyából, használati eszközéből kihozta a maximumot, elnyújtotta az életciklusát, semmit nem dobott el, mert nem lehetett újat venni helyette. Az emberek annak idején fenntarthatóbban éltek, mert nem fogyasztottak annyit, nem a vásárlásban élték ki magukat (shopaholiccá, vagyis vásárlásfüggővé válva), következésképp kevesebb hulladékot termeltek.

Az üzletasszony szerint ki kell nőnünk abból az öncsalásból, hogy mindent megteszünk a természetért azzal, hogy a szelektív hulladékgyűjtőbe helyezzük a műanyagszemetünket. Azt gondoljuk, jön a varázslatos kukásautó és abrakadabra, máris minden eltűnik a szemünk elől, merthogy a helyére kerül, újrafeldolgozott alapanyagként. A valóság ezzel szemben az, hogy a világban keletkező műanyagnak csak 9 százalékát hasznosítjuk újra. A többi a természetben, a tengerekben köt ki.

Fotó: precyclenyc.com

A felismeréstől az üzletig

Nagyjából három-négy éve Bogatireva Berlinben figyelt fel egy zéró-hulladék élelmiszerboltra, mely az Original Unverpackt nevet viseli. A bolt mindössze 37 négyzetméteres, Bogatirevának talán pont ezért volt nagy hatással: kis alapterületen is nagy hatással tudott lenni a környék lakosaira.

Inspirálóan hatott Bogatirevára a szintén Amerikában élő Bea Johnson Zéró hulladék otthon című könyve is. (Johnson interjút adott lapunknak a magyar kiadás megjelenésének apropóján.)

Egy ilyen boltban a lényeg, hogy az ember bemegy, viszi a kosarát vagy valamilyen tartóedényét és a zöldséget, gyümölcsöt, élelmiszereket abba rakja bele. Nincs műanyagszatyor, nincs csomagolt élelmiszer, nincsenek tasakok, dobozok. Minden úgy működik, mint régen a piacon. Hozod azt az eszközt, amiben hazaviszed a megvásárolt eledelt.

Bogatirevának nem volt sugallatos, megvilágosodásszerű pillanata, idővel állt össze a kép a fejében: ő is olyan boltot akar üzemeltetni, mint amilyet Berlinben látott. Ám ő maga is jócskán meglepődött, hogy milyen kedvező fogadtatásban lelt az ötlete Brooklynban.

A Precycle beszerzési politikája a következő alapelvek mentén zajlik:

  • 400 kilométeres sugarú területen szerződik csak beszállítókkal, mezőgazdákkal. Ha nagyobb a szállítás ökolábnyoma, az már pont az élelmiszer környezetbarát voltát semmisíti meg.
  • A limit alól természetesen kivételt képez az avokádó, a banán, a citrom, hiszen ezek trópusi éghajlatról érkeznek.
  • A bolt honlapján teljes átláthatóságot nyújt, vagyis információkat kínál a gazdákról, akikkel beszállíttat.
  • Egyelőre nem tudta megoldani, hogy csak organikus, biotermesztéssel előállított terményt szerezzen be a bolt.
  • Háztartási cikkeket is árusít, például műanyag helyett bambuszból készült fogkefét vagy szilikonból készített szendvicstáskákat, valamint környezetbarát kozmetikai szereket is.
A boltban egy kis könyves sarok is található, ahol afféle közösségi könyvtári szisztémában hozhatnak-vihetnek az emberek könyveket. Ha egyet beadnak, egyet hazavihetnek elolvasni. Néhány témába vágó -klímaváltozásról, környezetszennyezésről, élelmiszerpazarlásról szóló- kötet pedig pénzért kapható, hogy a környezettudatosággra neveljék a fogyasztókat. Bea Johnson könyvét is árusítja a bolt. Még olyan könyvet is árul, amit egy híres mesterszakács írt arról, hogyan lehet a csúnya, romlásnak induló terményekből ehető élelmet főzni.r

Minden adagolni kell a vevő által hozott táskába vagy üvegbe.
(Fotó: precycleny.com)

Bogatireva most azon szorgoskodik, hogy hálózat nőjön ki a zöld élelmiszerboltjából. Nem feltétlenül franchise-ra gondol, hanem valamiféle közösségre. Már Mexikóból és az USA nyugati partjáról is bejelentkeztek hozzá vállalkozók, hogy szeretnének hasonló boltot nyitni. A hölgy azt szeretné, ha minden helyi közösséget kiszolgálna legalább egy ilyen kereskedelmi egység – ott, ahol igény van rá. Lehetséges, hogy a Precycle lesz az évszázad környezettudatos vásárlásának világmárkája?

Bogatireva -akinek anyja alapította az első magánvállalkozást a Szovjetunióban a rendszerváltáskor, legalábbis ő ezt állítja- már beadta pályázatát a B vállalkozás (B Corp) cím elnyerésére. Ezt a státuszt azok a cégek kapják meg, melyeknek alaptevékenységéhez hozzátartozik a társadalmi hasznosság elve.

E-kereskedelem & házhoz szállítás csomagolás nélkül

A helyiek nyitottságát érzékelve ugyancsak Bushwickben indult el Amerika első zéró-hulladék jellegű, élelmiszert házhoz szállító szolgálata The Wally Shop néven. Ez már azért is érdekes, mert a sajtóban számok is megjelentek, amik érzékeltetik a mögötte meghúzódó üzleti modellt.

Amerikában 2016-ban 350 milliárd dollárnyi forgalmat bonyolított az e-kereskedelem, melyből nagyjából 165 milliárd dollárt tett ki a házhoz szállított áruk forgalma, állítja a Fast Company. A 2007 és 2017 között az Amazon saját állítása szerint 25 százalékkal csökkentette a csomagolásai mennyiségét, mégis a többség továbbra is a szeméttelepeken végzi.

A The Wally Shopot Tamara Lim indította el, aki maga is az áruszállítási szektorban dolgozott. Ott szembesült vele, hogy milyen irdatlan mennyiségű csomagolásból válik hulladék. Ugyan látta, hogy lenne igény a vásárlók részéről a fenntartható csomagolásokra, de a nagy csomagküldő cégeknek nem voltak erre megoldásai, mert átállni a környezetbarát csomagolásokra túl drága volt nekik. Itt látott piaci rést.

Rendeled, kapod: ugyanazon a napon

Úgy kombinált, hogy egyszerűen meg kellene szüntetni a csomagolást. Kibérelt hát egy raktárat Bushwickben. Alkalmazottai aznap veszik meg az árut, amikor a rendelést leadják.

A The Wally Shopnál délután kettőig lehet rendelni és délután 6 és este 8 óra között viszik házhoz a kért árut. Az eldobható, egyszer használatos műanyagcsomagolások és kartonpapírok helyett hálós táskákba és befőttes üvegekbe teszik a termékeket.

Maga a szállítás is környezetbarát. Biciklin viszik az árut a futárok. Ezért a cég csak Brooklyn egyes részeire vállal kézbesítést.

  • A csomagolásért egy dolláros letéti díjat kell fizetni. Másnap, amikor a kézbesítő visszahozza a táskákat és az üvegeket, visszakapja a vásárló a letéti díjat.
  • Az élelmiszerek és termények egy kicsit többe kerülnek, mintha a csomagolással teli boltban vennénk, ugyanis 5 százalékos szolgáltatási díjat kell fizetni az aznapi rendelési összegre.
  • A kiszállítás díja 7,99 dollár (azaz 2333 forint). Érdemes tehát egyszerre sok mindent rendelni, hogy megérje a környezetbarát üzletvitelből eredő felár. Az 5,99 dolláros összegnél kisebb rendelésekre 35 dollár a cég díja.
  • Nincs minimum rendelési összeg. Akár egy dollárért is rendelhet bárki bármit, csak az ugye nem éri meg.
Limet meglepte, hogy milyen sokan jelentkeztek be vevőként a környékről. A többség 24-35 év közötti és a kreatív iparágakban dolgozik, tehát a klímaváltozás, a környezetvédelem témájában minden bizonnyal tudatos, olvasott személyek.

(medium.com, bushwickdaily.com, Fast Company)

Véleményvezér

Magyarországon a legrosszabb a pedagógusok megbecsültsége Európában

Magyarországon a legrosszabb a pedagógusok megbecsültsége Európában 

Van alapja bőven a pedagógusok elégedetlenségének.
Magyar Péter lemondásra szólítja fel Szijjártó Péter külügyminisztert

Magyar Péter lemondásra szólítja fel Szijjártó Péter külügyminisztert 

Szijjártó Péter és az oroszok különös kapcsolata.
Működik az orbáni példa, egy fideszes képviselő rokonsága sorra nyeri a milliókat

Működik az orbáni példa, egy fideszes képviselő rokonsága sorra nyeri a milliókat 

A fényképeken jóságos képviselő kemény üzletember.
Magyar Péter kibukott, a köztelevízió szabályozni akarja miről beszélhetnek az EP listavezetők

Magyar Péter kibukott, a köztelevízió szabályozni akarja miről beszélhetnek az EP listavezetők 

Korlátozná a köztelevízió a véleménynyilvánítás szabadságát.
Vizsgálni kezdte az Integritás Hatóság a kazári 677 millióba kerülő luxusbölcsőde ügyét

Vizsgálni kezdte az Integritás Hatóság a kazári 677 millióba kerülő luxusbölcsőde ügyét 

Aranyat rejtettek a betonba, vagy mi került ennyibe?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo