Eddig Németországban és Hollandiában kaptak leginkább lábra a csomagolóanyagmentes élelmiszerboltok. A tudatos fogyasztók műanyagmentes vásárlása azért lett preferencia, mert egyre többet hallani a híradásokban arról, hogy műanyagszemetünkkel tele vannak az óceánok.
Amikor Oprah Winfrey 2009-ben bemutatta a Csendes-óceáni szemétszigetet a műsorában, először adva globális nyilvánosságot a problémának, még Franciaország területével megegyező kiterjedésű volt a „sziget”. Tíz évvel később már az ország háromszorosának felel meg a területe. Nemrég kutatók Ausztrália nyugati partjaitól távol eső, az utazási irodák által „érintetlenként” hirdetett szigeteken is találtak műanyagszemetet a partmenti homokban.
Nem csoda hát, hogy a lelkiismeretes földlakó szeretne átállni a műanyagcsomagolást nélkülöző élelmiszer- és termény-beszerzésre.
Zéró-hulladék vásárlás
Brooklynban ezt a trendet lovagolja meg a Precycle. A bolt Bushwick környékén nyitotta meg kapuit 2018 novemberében. Tulajdonosa Katerina Bogatireva, aki 2001-ben költözött New Yorkba Lettországból. Bogatireva a Szovjetunióban nőtt fel, és elmondása szerint már ott belérögződött az, amit ma tulajdonképpen a körforgásos gazdaságnak nevezünk.
A kommunista hiánygazdaságban ugyanis az ember minden tárgyából, használati eszközéből kihozta a maximumot, elnyújtotta az életciklusát, semmit nem dobott el, mert nem lehetett újat venni helyette. Az emberek annak idején fenntarthatóbban éltek, mert nem fogyasztottak annyit, nem a vásárlásban élték ki magukat (shopaholiccá, vagyis vásárlásfüggővé válva), következésképp kevesebb hulladékot termeltek.
Az üzletasszony szerint ki kell nőnünk abból az öncsalásból, hogy mindent megteszünk a természetért azzal, hogy a szelektív hulladékgyűjtőbe helyezzük a műanyagszemetünket. Azt gondoljuk, jön a varázslatos kukásautó és abrakadabra, máris minden eltűnik a szemünk elől, merthogy a helyére kerül, újrafeldolgozott alapanyagként. A valóság ezzel szemben az, hogy a világban keletkező műanyagnak csak 9 százalékát hasznosítjuk újra. A többi a természetben, a tengerekben köt ki.
A felismeréstől az üzletig
Nagyjából három-négy éve Bogatireva Berlinben figyelt fel egy zéró-hulladék élelmiszerboltra, mely az Original Unverpackt nevet viseli. A bolt mindössze 37 négyzetméteres, Bogatirevának talán pont ezért volt nagy hatással: kis alapterületen is nagy hatással tudott lenni a környék lakosaira.
Inspirálóan hatott Bogatirevára a szintén Amerikában élő Bea Johnson Zéró hulladék otthon című könyve is. (Johnson interjút adott lapunknak a magyar kiadás megjelenésének apropóján.)
Egy ilyen boltban a lényeg, hogy az ember bemegy, viszi a kosarát vagy valamilyen tartóedényét és a zöldséget, gyümölcsöt, élelmiszereket abba rakja bele. Nincs műanyagszatyor, nincs csomagolt élelmiszer, nincsenek tasakok, dobozok. Minden úgy működik, mint régen a piacon. Hozod azt az eszközt, amiben hazaviszed a megvásárolt eledelt.
Bogatirevának nem volt sugallatos, megvilágosodásszerű pillanata, idővel állt össze a kép a fejében: ő is olyan boltot akar üzemeltetni, mint amilyet Berlinben látott. Ám ő maga is jócskán meglepődött, hogy milyen kedvező fogadtatásban lelt az ötlete Brooklynban.
A Precycle beszerzési politikája a következő alapelvek mentén zajlik:
- 400 kilométeres sugarú területen szerződik csak beszállítókkal, mezőgazdákkal. Ha nagyobb a szállítás ökolábnyoma, az már pont az élelmiszer környezetbarát voltát semmisíti meg.
- A limit alól természetesen kivételt képez az avokádó, a banán, a citrom, hiszen ezek trópusi éghajlatról érkeznek.
- A bolt honlapján teljes átláthatóságot nyújt, vagyis információkat kínál a gazdákról, akikkel beszállíttat.
- Egyelőre nem tudta megoldani, hogy csak organikus, biotermesztéssel előállított terményt szerezzen be a bolt.
- Háztartási cikkeket is árusít, például műanyag helyett bambuszból készült fogkefét vagy szilikonból készített szendvicstáskákat, valamint környezetbarát kozmetikai szereket is.
(Fotó: precycleny.com)
Bogatireva most azon szorgoskodik, hogy hálózat nőjön ki a zöld élelmiszerboltjából. Nem feltétlenül franchise-ra gondol, hanem valamiféle közösségre. Már Mexikóból és az USA nyugati partjáról is bejelentkeztek hozzá vállalkozók, hogy szeretnének hasonló boltot nyitni. A hölgy azt szeretné, ha minden helyi közösséget kiszolgálna legalább egy ilyen kereskedelmi egység – ott, ahol igény van rá. Lehetséges, hogy a Precycle lesz az évszázad környezettudatos vásárlásának világmárkája?
Bogatireva -akinek anyja alapította az első magánvállalkozást a Szovjetunióban a rendszerváltáskor, legalábbis ő ezt állítja- már beadta pályázatát a B vállalkozás (B Corp) cím elnyerésére. Ezt a státuszt azok a cégek kapják meg, melyeknek alaptevékenységéhez hozzátartozik a társadalmi hasznosság elve.
E-kereskedelem & házhoz szállítás csomagolás nélkül
A helyiek nyitottságát érzékelve ugyancsak Bushwickben indult el Amerika első zéró-hulladék jellegű, élelmiszert házhoz szállító szolgálata The Wally Shop néven. Ez már azért is érdekes, mert a sajtóban számok is megjelentek, amik érzékeltetik a mögötte meghúzódó üzleti modellt.
Amerikában 2016-ban 350 milliárd dollárnyi forgalmat bonyolított az e-kereskedelem, melyből nagyjából 165 milliárd dollárt tett ki a házhoz szállított áruk forgalma, állítja a Fast Company. A 2007 és 2017 között az Amazon saját állítása szerint 25 százalékkal csökkentette a csomagolásai mennyiségét, mégis a többség továbbra is a szeméttelepeken végzi.
A The Wally Shopot Tamara Lim indította el, aki maga is az áruszállítási szektorban dolgozott. Ott szembesült vele, hogy milyen irdatlan mennyiségű csomagolásból válik hulladék. Ugyan látta, hogy lenne igény a vásárlók részéről a fenntartható csomagolásokra, de a nagy csomagküldő cégeknek nem voltak erre megoldásai, mert átállni a környezetbarát csomagolásokra túl drága volt nekik. Itt látott piaci rést.
Rendeled, kapod: ugyanazon a napon
Úgy kombinált, hogy egyszerűen meg kellene szüntetni a csomagolást. Kibérelt hát egy raktárat Bushwickben. Alkalmazottai aznap veszik meg az árut, amikor a rendelést leadják.
A The Wally Shopnál délután kettőig lehet rendelni és délután 6 és este 8 óra között viszik házhoz a kért árut. Az eldobható, egyszer használatos műanyagcsomagolások és kartonpapírok helyett hálós táskákba és befőttes üvegekbe teszik a termékeket.
Maga a szállítás is környezetbarát. Biciklin viszik az árut a futárok. Ezért a cég csak Brooklyn egyes részeire vállal kézbesítést.
- A csomagolásért egy dolláros letéti díjat kell fizetni. Másnap, amikor a kézbesítő visszahozza a táskákat és az üvegeket, visszakapja a vásárló a letéti díjat.
- Az élelmiszerek és termények egy kicsit többe kerülnek, mintha a csomagolással teli boltban vennénk, ugyanis 5 százalékos szolgáltatási díjat kell fizetni az aznapi rendelési összegre.
- A kiszállítás díja 7,99 dollár (azaz 2333 forint). Érdemes tehát egyszerre sok mindent rendelni, hogy megérje a környezetbarát üzletvitelből eredő felár. Az 5,99 dolláros összegnél kisebb rendelésekre 35 dollár a cég díja.
- Nincs minimum rendelési összeg. Akár egy dollárért is rendelhet bárki bármit, csak az ugye nem éri meg.
(medium.com, bushwickdaily.com, Fast Company)