Hűségesek a fogyasztók a társadalmilag elkötelezett márkákhoz

Egy közvélemény-kutatás szerint a vásárlóknál növeli a márkahűséget az, ha a cégek felvállalnak egy határozott nézetet egy-egy társadalmi kérdésben. A vállalatok politizálása tehát jó „befektetés”.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Napjaink fogyasztója túlinformált világban él. Üzenetekkel, médiatartalmakkal bombázzák őt a márkák, hogy kitűnjenek ebben a túlontúl zajos közegben.

Amikor például egyes márkák az USA-ban történt iskolai lövöldözések nyomán megszüntetik kapcsolatukat a fegyverlobbinak számító National Rifle Assocationnel (véget vetve az árkedvezményes akcióknak, amiket a szervezet tagjainak kínálnak), akkor egy politikai vitában – alkotmányos jog-e a fegyverviselés – az egyik oldalra állnak. Amikor a McDonald's, a Unilever vagy a Starbucks olyan lépésekre szánja el magát, mellyel néhány év leforgása alatt felhagy a mesterséges műanyagok használatával, akkor környezeti kérdésekben vállal fel üzenetértékű elkötelezettséget.

Céges aktivizmus

Egy amerikai közvéleménykutatás szerint, melyet a Shelton Group végzett, a brandek sokat nyerhetnek azzal, ha valamilyen álláspontot foglalnak el egy nagy horderejű politikai, társadalmi vagy ökológiai problémát illetően. A megkérdezettek 64 százaléka rendkívül fontosnak tartja, hogy a cégek állást foglaljanak.

Fontos azonban leszögezni, hogy a fogyasztók nem azt díjazzák, ha egy vállalat opportunista módon nyilvánít véleményt egy éppen felkapott politikai ügyben politikailag korrekt módon, vagy belekotnyeleskedik olyan társadalmi ügyekbe, amikhez a profilja alapján nem ért. A vásárlók azt szereteik, ha inkább a szaktudását és a cég alapértékeit kiteljesítve foglal állást egy márka egy fontos témában, megkockáztatva azt is, ha azzal elveszít néhány vevőt.

Kép: Flickr

  • A válaszadók közel kétharmada vélekedik úgy, hogy a cégeknek folyamatos támogatást kellene adniuk bizonyos közügyeknek, méghozzá úgy, hogy szerepvállalásuk illeszkedik a termékskálájukhoz vagy szolgáltatásukhoz. Tehát prioritásokat kell felállítaniuk abban, hogy mely ügyeket tűzik a zászlajukra. A Hellmann's majonéz például amellett szállt síkra, hogy elterjedtebb legyen az a gyakorlat, a csirkék nem ketrecekben nevelik.
  • Csak 13 százalék érzi úgy, hogy a vállalatoknak az éppen a hírekben szereplő kérdésekben kell véleményt nyilvánítaniuk.
A fogyasztók fejében azonban még mindig nehezen ivódik be, hogy melyik brand milyen ügyben hangadó. A kérdőívben felsoroltak márkákat és társadalmi ügyeket,de a válaszadók 92 százaléka képtelen volt rá, hogy a megadott példáknál több mint 50 százalékát helyesen társítsa össze.

Fontos tehát, hogy a cégek világos, érthető, könnyen megjegyezhető üzenetekkel kommunikálják társadalomtudatosságukat, amikből átjön, hogy autentikus a szerepvállalásuk. Ha az üzenet beivódik, a „jutalom” igen nagy tud lenni.

  • A megkérdezettek 49 százaléka meg tudott nevezni olyan márkát, amely fontosabb lett számára a társadalmi szerepvállalásának köszönhetően.
  • A két legfőbb ok, amiért a vásárlóknak eszükbe jut egy márka: egy új vagy megújított termék (53 százalék) vagy a remek ügyfélszolgálatuk (34 százalék).
  • Harmadik helyen szerepel a társadalmi felelősségvállalás (30 százalékkal).
  • A teszt alanyai a 11 felsorolt cég közül 8 márkának adtak 6,5 vagy annál alacsonyabb osztályzatot (egy tízes skálán).
  • Miután a megkérdezettek tájékozódtak arról, hogy melyik brand milyen ügyeket képvisel, 10 márkánál növekedett a tetszés, csak egynek romlott egy kicsit a megítélése fél ponttal.
A társadalmi elkötelezettség tehát segít a cégeknek megkülönböztetni magukat a konkurenciától, és javítja a fogyasztói megítélésüket is.

(Sustainable Brands)

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo