Google vagy Facebook: melyik a zöldebb?

Hét éve példamutató módon elsőként jelentette be a Facebook, hogy energiafaló szerverközpontjait zöld energiával fogja működtetni. Ezt az átállást két éven belül be is fejezi. A Facebook példája nyomán indult el a RE100 kezdeményezés, melyhez világcégek sora csatlakozott hasonló célkitűzéssel. A Google csak 2017-ben szánta el magát hasonló átszervezésre.

A szerverközpontok – angolul adatközpontok – üzemeltetése rettentően energiaigényes, hiszen nemcsak az eszközök működtetésére kell villamos energia, hanem a belterek és a folyton bekapcsolt hardver hűtésére is. Ezért manapság azzal igyekeznek csökkenteni az energiaigényt, hogy hidegebb – leginkább skandináv – országokban létesítenek új szerverközpontokat, hogy azok minél közelebb legyenek a sarkkörhöz.

A legjobb példa erre a Facebook négy szerverközpontjának egyike, melyet a svédországi Luleåban létesítettek. A többi az oregoni Prineville-ben, az új-mexikói Los Lunasban és a virginiai Henricóban található.

A Facebook zöldülése sem volt igazán önkéntes. 2011-ben a környezettudatos felhasználók kritizáló beszólásai és virális, neten terjedő bojkottja révén kapta fel az ügyet a média, de az első petííció és aláírásgyűjtés a Facebook ellen már 2009-ben kezdődött. A külső nyomásra reagálva a Facebook kénytelen volt példamutató álláspontot elfoglalni az ügyben: bejelentette, hogy átáll a megújulókra.

Elköteleződése a megújuló energiák mellett valóságos mozgalmat indított a nagyvállalati szférában. Létrejött a RE100 Initiative, melybe hasonló célkitűzéssel iratkoztak fel óriáscégek: ők is 100 százalékban megújulókkal akarják megoldani energiaigényeiket.

Kép: PP archív

Helyi energia

A Facebook tiszta energiás üzleti modelljének egyedisége leginkább úgy világlik ki, ha a Google megoldásaival vetjük össze. A Facebook igyekszik szerverközpontjai közelében beszerezni a szükséges villamos energiát. Ez azért fontos, mert így a helyi közösségekben teremt munkahelyeket, és nem távolról „hozatja” az áramot, ami energiaveszteséggel jár.

A Google viszont még nem ezt az utat járja. „Egyelőre nem lehetséges, hogy egy akkora vállalat, mint a miénk, 100 százalékban megújuló energiával működjön” – nyilatkozta Urs Holzle, a Google technológiai infrastruktúráért felelős alelnöke.

Ezt annak alkalmából mondta, hogy 2018 áprilisában a Google is célként tűzte ki, hogy 100 százalékban tiszta energiával dolgozzon. A Google eddig összesen 3 gigawattnyi megújuló energiát szerzett be működéséhez Európában, az Egyesült Államokban és Mexikóban. Ugyanakkor nem mindig sikerült helyi forrásból beszereznie az áramot.

Kép: Pixabay

Amikor ez nem kivitelezhetetlen, a következő szisztéma szerint szerzi be a megújulókat a Google: minden egyes elfogyasztott kilowattórára ugyanannyi megújulót vásárol, s azt valahol betápláltatja az áramhálózatba. Vagyis így ellentételezi a fosszilis energiatermelő rendszerekből szerzett energiát. Csakhogy ezt a megújulót nem feltétlenül a Google szerverközpontjának közelében hozzák létre, hanem időnként nagyon is messze, sőt megesik, hogy más időzónában.

Úton a cél felé

Hol tart most a Facebook energiafogyasztása zöldítésében?

  • 2013 óta összesen 3 gigawattnyi megújuló energiát szerzett be nap- és szélenergiás erőművekből.
  • 2017-ben 2500 megawattnyi megújuló energiát fogyasztott. Ennél többet csak a Google vásárol éves szinten, derült ki a Rocky Mountain Institute Business Renewables Center összesítéséből.
  • 2017-ben a vállalat 2,46 millió megawattóra áramot fogyasztott, ennek túlnyomó részét nem az irodái, hanem a szerverközpontjai üzemeltetésére fordította.
  • Áramfogyasztása 51 százalékát már megújulók energiákkal fedezi. A cég hamarabb érte el ezt a többségi szintet, mint ahogy tervezte.
  • Az oregoni Prineville-ben lévő adatközpontja megkapta a LEED Gold minősítést, és 52 százalékkal kevesebb energiával működik, mint más hasonló létesítmények.
  • A Facebook legújabb vállalása az, hogy 75 százalékkal csökkenti üvegházgáz-kibocsátását.
  • A Facebook 750 millió dolláros beruházás keretében tiszta energiákra állította rá Utah államban működő létesítményét.
(GreenBiz)
Céljuk: 100 százalékban megújulókból működni
A Facebook példája nyomán életre hívott RE100 Initiative tagjai többek között: Ikea, Google, Facebook, Microsoft, Starbucks, Unilever, Goldman Sachs, BMW Group, Tesco, Johnson & Johnson, Danone, Coca-Cola European Partners, Nestlé, Hewlett Packard Enterprises, eBay, General Motors, H&M, JPMorgan Chase & Co., Mars, Morgan Stanley, Nike, Procter & Gamble, Vodafone, Samsung Electronics, Visa, Walmart, Bloomberg, BT, Citibank, Bank of America, UBS, Tata Motors., The Crown Estate, Swiss Re, Adobe, Aeon, Akzo Nobel, Amalgamated Bank, Astra Zeneca, Axa, Wells FargoEstée Lauder, Burberry, Carlsberg Group, Commerzbank, Crédit Agricole, Etsy, Fujitsu, Gatwick Airport, Heathrow Airport, HSBC, Kellogg's, La Poste, Lego, Marks & Spencer, McKinsey & Co., Pearson, Prudential, Royal Bank of Scotland, Philips, Ricoh, Sap, Salesforce, Sky, Sony, Telefónica, Tetra Pak, T-Mobile US, Vestas. WeWork.

Véleményvezér

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni 

Magyar Péter szerint a róla szóló szavazáskor megszületett a Fidesz és a Szocialista frakció.
Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit

Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit 

Vásárolnak a szlovákok, miközben szidják az eladót.
Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök

Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök 

Joe Biden lemondott a következő négy évről, de megnyerte a következő hat hónapot!
Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz

Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz 

Már gyurcsányozni sem érdemes.
Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár

Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár 

Világváros lesz Kolozsvárból.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo