A személyiségünkre is hat, mit eszünk

Az őshonos, törzsi társadalmakban átérezték a természettel való egységet és az emberek egymástól függését. A nyugati kultúrában az individualizmus dívik. Pedig egy ember léte és érvényesülése egész ipari, agrár, jogi, társadalmi rendszerek lététől függ. És az ételtől, amit az asztalára tesznek.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Richard E. Nisbett szociálpszichológus és mások kísérletei igazolták, hogy az amerikaiak emlékezetében mindig a főszereplő marad meg egy fotóból, az ázsiaiak viszont jól elő tudják hívni emlékezetükből a környezetet is. Hazel Rose Markus a San Franciscó-i repülőtéren különféle színű írószerszámokat ajánlva kérte az érkezőket kérdőívek kitöltésére. Az európaiak a legszínesebb tollakat ragadták meg, az ázsiaiak viszont azokat, melyek a leginkább hasonlítottak a többi írószerhez. Ez mind kulturális beidegződés kérdése.

Eszi magát

Az ázsiaiakra jellemző kontextus-érzékelés, a nagy egészben való gondolkodás eltér az énközpontú nyugati ethosztól, s ennek kihatása van az egyén egészségére is, állapította meg Markus.Vizsgálatában arra a következtetésre jutott, hogy a levertség, az önmagunkkal való elégedetlenség erősebben érinti az individualista nyugati embert, mint a holisztikusabb szemléletű japánt. A japánok ugyanis hajlamosabbak a közösség állapotának tulajdonítani aktuális érzéseiket, míg a nyugati elme önmarcangolóan saját magát okolja, önmagában keresi a hiba okát.

Aratás után – Terefere a mezőn
– Képek: freeimages.com

Más ételt eszik

A University of Virginia kutatója, Thomas Talhelm a Science szaklapban megjelent tanulmányában kimutatta, hogy a rizstermesztők és a gabonatermesztők személyiségüket tekintve jelentősen különböznek egymástól.

Akik rizst termelnek, akaratosak, sőt olykor egyenesen követelőzők. A rizs elárasztott földterületen hajt ki, ezért a mezőgazdáknak és földműveseknek folyton vízben kell állniuk munkájuk során. Ez már formálja az ember viselkedését. Az öntözőrendszer megtervezése és üzemeltetése is nagyfokú precizitást igényel. Vagyis e termeléshez bizonyosfajta készség kell. A nagy vízigény kihat a szomszédos területek gazdáira. Gyakran viták erednek ebből. Ez is bizonyos tulajdonságokat hoz ki az egyénből.

Ugyanakkor a rizstermesztők arra is rá vannak szorulva, hogy egyezkedjenek és együttműködjenek a másikkal. Dinamikus dologról van szó, környezet és egyén kapcsolatáról – nem úgy kell ezt a karakterológiát elképzelni, hogy egy veleszületett személyiségjegy szükséges ahhoz, hogy az ember rizzsel foglalkozzon.

A gabonatermelőknek nem kell másokkal foglalkozniuk. Hacsak nincs nagy aszály, a gabona ki fog nőni, az esővíz elegendő neki. A gabonatermelő nyugodtan visszahúzódhat a világába, akár remeteségre hajlamos egyén is lehet. Az ültetés is rövidebb időbe telik, mint a rizs esetében.

Szabadalom és válás

És most jön a slusszpoén, amit a San Franciscó-i repülőtéren európai és ázsiai embereket tesztelő Hasel Rose Markus akár pozitív visszacsatolásnak is vehet: az európaiak hagyományosan gabonatermelők, míg a távol-keletiek mindig is rizsen éltek. De vajon a tyúk volt előbb vagy a tojás? A rizs és a gabona évszázados-évezredes termesztése miatt vált el a két kultúra fő személyiségtípusa, vagy már eleve ilyen volt?

Csapatmunka a rizsföldeken

Talhelm és kollégái a The New York Timesnak azt fejtegették, nem feltétlenül kell ahhoz mezőgazdának lenni, hogy ez a különbség megmutatkozzon az emberben. Nagyban számít az, hogy az ifjú, nyitott, gyermeki elme milyen viselkedésmintákat látva nő fel. A rizskultúrában más habitusokat fog látni, mint a gabonacivilizációban.

Kínában a Jangce folyó választja el az északi búzatermesztőket a déli rizstermesztőktől. Itt vetették vizsgálat alá a gazdákat. Arra a kérdésre, hogy a busz, a vonat és a vasúti sín közül melyik tartozik össze, a gabonatermesztők a buszt és a vonatot választották. Mert ők absztraktabb módon, kategorikusan gondolkoznak. (Ez esetben a járműtípusban.) A rizstermelők, akik érzékenyebbek a környezeti összefüggésekre, a kontextusra, a vonatot és a vasúti sínt párosították, mert ugye az életben is egyik nincs meg a másik nélkül.

Amikor arra került szó, hogy anyagi veszteséget okozó hibáért miként büntetnének barátokat, a rizsesek elnézőbbnek mutatkoztak, mint a gabonások. Amikor önmaguk és barátaik lerajzolására kérték fel az alanyokat, a gabonatermesztők ösztönösen nagyobbnak ábrázolták magukat, mint amekkorák a haverok, míg a rizstermesztők azzal tűntek ki a tömegből, hogy kisebbek, mert a cimborákat rajzolták nagyobbnak.

A búzásoknak több bejegyzett szabadalmuk volt (ez is az „én/enyém” gondolkodás része), az elnézőbb, toleránsabb rizsesek házassága viszont ritkábban végződött válással.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo