A szegények adóterheit csökkentené a karbonadó

Miután Trump bejelentette, hogy kilépteti Amerikát a párizsi klímaegyezményből, számos világvállalat hirdetésben tette le voksát a karbonadó mellett. Tonnánként 40 dolláros árat látnának szívesen az emisszióra. Ez később emelkedne. A befolyt összegből a lakosság legszegényebb 70 százaléka profitálna: az ő adóterheik enyhülnének.

A Climate Leadership Council (CLC) hirdetése a The Wall Street Journalban jelent meg, s a nevüket és logójukat a kezdeményezésnek kölcsönző cégek vezetése úgy gondolja, a piaci mechanizmusokba való beavatkozás -egy adónemmel- a leghatékonyabb eszköz a világgazdaság zöldítésére. "Ez a terv nagyobb emissziócsökkentést tudna elérni, mint a jelenlegi és korábbi klímapolitikai szabályozások, miközben segítené az amerikai üzleti szektort és a munkásokat, hogy boldoguljanak", szólt a hirdetés szövege. A kezdeményezést felvállalta az Exxon, a BP, a Shell, a Total, a General Motors, a Johnson & Johnson és a PepsiCo is. Az egyesülés tagja még a Santander, a Unilever, valamint a Conservation International és a The Nature Conservancy környezetvédő szervezetek is. (Írországban bevált egy hasonló kezdeményezés.)

Húzónevek

A CLC-t James Baker és George Schultz találták ki. Előbbi az idősebb Bush kabinetjében, utóbbi a Reagan-érában volt az USA külügyminisztere. Schultz decemberben töli be 97. életévét, Baker 87 éves. Az Egyesült Államoki korábbi két fődiplomatája azt javasolta, hogy 40 dollár legyen az ÜHG-emisszió tonnánkénti ára, s ez idővel nőne. Az így előálló összegek az amerikai állami nyugdíjrendszer illetékes hivatalába, a Social Security Administration-be folynának be. A pénzből a szegények adóterheit enyhítenék.

Kép: Pixabay

A CLC alapító tagjai között olyan neves figurákat találunk, mint Lawrence Summers egykori pénzügyminiszter és a Harvard rektora, Ray Dalio hedge fund-guru, Stephen Hawking fizikus, Vinod Khosla kockázati tőkebefektető, Laurene Powell Jobs, Steve Jobs özvegye.

Márkanevek

Az Exxon jelenléte e kezdeményezésben annak köszönhető, hogy az elmúlt években össztűz alá került a vállalat, amiért sokáig elhallgatta, tudomása van a klímaváltozás üzletvitelét érintő kockázatairól, ám ezt nem közölte részvényeseivel, ami a tőzsdei cégekre vonatkozó jogszabályok megsértése - emiatt vizsgálat is indult az Exxon ellen New Yorkban. A BP pedig vélhetően azt a kárt akarja jóvátenni, ami a reputációján esett a 2010-es Mexikói-öbölbeli olajszennyezés során.

Nem hallgatnak Trumpra az amerikai energiacégek
Már a fosszilis ipar legnagyobb szereplői is belátták, hogy a gazdaság zöldítése szükségszerű. Ráadásul Amerika 2008 óta földgáznagyhatalom lett, tehát a szénbányászat feltámasztása értelmetlen és kivitelezhetetlen.
A fosszilis gazdaság éllovas cégei mára belátták, hogy a karbonadó egy ütemezhető, kalkulálható költségtétel, s mint ilyen, kiszámítható üzleti környezetet jelent - márpedig a tőzsdének a megbízhatóság, a kiszámíthatóság számít mindenek felett.

A Reuters hírügynökség megkereste a Fehér Házat, de a Trump-adminisztráció nem kommentálta a javaslatot, sem az újsághirdetés tényét. Korábban azonban a Trump-kabinet azt nyilatkozta, hogy a karbonadó nem szerepel a terveik között.

Trump azzal az ígérettel nyerte meg a választást, hogy szívén viseli majd a lecsúszók, a társadalom alsóbb rétegeinek érdekeit is. A CLC honlapján látható egy elemzés, melyben a Pénzügyminisztérium néhány munkatársa azt állítja, a karbonadóval az amerikai lakosság legkisebb jövedelmű, alsó 70 %-a(!) járna jól, mert az ebből az adónemből befolyó összeg segítségével enyhíteni tudnánk a rosszul kereső polgárok adóterheit. A legszegényebbeknél akár a jövedelmük 9 %-a is felszabadulhatna így az adófizetés terhe alól. Trumpnak mégsem kell a karbonadó ötlete.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo