Többet hozhat a dizájn mint a technológia

Egy dizájn projekt akár jobb pénzügyi mutatókkal is rendelkezhet, mint egy technológiai innováció - ezt már a kockázati tőke befektetők is látják. Egy iparág sikere kulturális elfogadottság, tőke és üzleti kompetenciák kérdése - de első lépés a magas minőségű termék.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Talán nem véletlen, hogy mára megszületett az első hazai, kifejezetten üzleti-fókuszú designipari elemzés is: mára Európában a kreatív- és kulturális iparágban dolgoznak a legtöbben az építőipar és a vendéglátóipar után, akiknek mintegy 19 százaléka harminc év alatti. Azon felül pedig, hogy a szektorban rendkívül magas a foglalkoztatottság, a gazdasági válság idején is évente közel 1 százalékkal tudott növekedni az iparágban dolgozók száma – derül ki az EY decemberi felméréséből.

Évi 535,9 milliárd eurós (164 ezermilliárd forint) forgalmával a kreatív- és kulturális ipar az európai gazdaság egyik legmeghatározóbb szereplője, a kontinens GDP-jéhez 4,2 százalékkal járul hozzá. A szektor tehát jelentős mennyiségű összegeket képes mozgósítani, ami egy-egy ígéretes vállalkozás formájában a kockázatitőke - befektetők számára is rendkívül sok lehetőséget kínál.

Kép:Fotolia

Ma azok a legjövedelmezőbb vállalkozások, amelyek a megfelelő know-how birtokában határozottan képesek formálni a globális trendeket. E cégek jelentős része szorosan kötődik a designiparhoz, mely terület befektetői nem csak a kockázatokat, hanem az iparág lehetőségeit is felmérték.  A MITTE és a CEIS “Hazai designipar üzleti szemmel - helyzetértékelés és sikeres modellek” című publikációjában megszólaló szakemberek véleménye szerint a designbefektetések előnye, hogy megfelelő piaci bevezetés mellett magas hozam- és exportképességgel, jelentős fedezettartalommal rendelkeznek.

"A hazai designipar nemzetközi szinten is magas minőségű, professzionális márkákkal, termékekkel rendelkezik és befektetői oldalról is egyre többen ismerik fel a benne rejlő lehetőségeket."
Batta Barnabás, a MITTE stratégiai igazgatója szerint: “több kockázati tőkebefektető cégtől kaptunk olyan visszajelzést, miszerint a designipari együttműködések középtávon nagyon jó befektetéseknek bizonyultak, emellett pedig komoly kommunikációs többletet jelentenek a mai napig. A tranzakciónak köszönhetően pedig nagyon sok iparágat ismertek meg ebben a szektorban, melyekkel korábban nem találkoztak, és amelyek további befektetési lehetőségeket nyitottak meg előttük.”

A designipar a második legdinamikusabban növekvő terület itthon

A Design Terminál kutatása alapján Budapest, illetve Közép-Magyarország az Európai Unió 8. legfontosabb designipari központja: hazánk GDP-jén belül a designipari ágazatok összesített részaránya eléri a 3,7%-ot, a hazai foglalkoztatottak 4,4%-a dolgozik valamely designipari ágazatban a területen, melynek exportvezérelt szegmensei évente 12%-kal bővülnek. A designipari ágazatok növekedési üteme ötszörösen haladja meg a teljes GDP-növekedést, ezzel a második legdinamikusabban növekvő terület az országban.

“Egy designprojekt adott esetben kedvezőbb pénzügyi mutatókkal is rendelkezhet, mint egy technológiai innováció, hiszen aki eljut a tőkebevonás szintjére, arról elmondható, hogy elindult a bevételtermelése, magas az exportaránya és a kialakult működés mellett „csak” a növekedést kell finanszíroznia.” - derül ki a tanulmányból Oszkó Péter, az Oxo Labs vezérigazgatójának véleménye.

A hazai designipar nemzetközi szinten is magas minőségű, professzionális márkákkal, termékekkel rendelkezik és befektetői oldalról is egyre többen ismerik fel a benne rejlő lehetőségeket. Alapvető hiányosságok viszont a menedzsment kompetenciák, a jogi, pénzügyi területeken érzékelhetők.  Ezen kompetenciák fejlesztésében is nagy jelentősége van az állami és piaci szerepvállalásnak, ahol megfelelő inkubációs és akcelerációs lehetőségekkel támogathatják ezeket a márkákat. Számtalan régiós, nyugat-európai és tengerentúli minta található már ahol sikeres együttműködések találhatóak állami inkubációs programok, területre szakosodott befektetők, illetve jól specializált ügynökségek közt, akik arculati- és pr segítséget nyújtanak, mind a hazai, mind a nemzetközi piaci aktivitás során.

A dizájn, mint versenyelőny
A dizájn sokkal több, mint formatervezés. Nem egy termék feldíszítése, inkább mindent átható, versenyelőnyt jelentő újfajta filozófia. A dizájn által előhívott integrált gondolkodás képessége pedig komoly versenyelőny a kkv-k számára is.
“Ma már majdnem minden ismertebb kockázati tőkealap-kezelő cégnek van magyar kreatívipari befektetése. Sokan visszaigazolták hogy mind kockázatkezelési, mind CSR szempontból jót tesz a portfóliónak, ha van benne legalább egy elismert kreatív márka – emeli ki Batta Barnabás. “Magyarországon egy designipari vállalkozó, - állítson elő átlátszó betont, készítsen különleges minőségű bőrből táskát, vagy tervezzen egyedi ruhákat - növekedési potenciált csak a külföldi piacok meghódításában lát. Mindenki Nyugat- Európában és Amerikában akar eladni, pedig Magyarországban is lehet potenciál - csak a megfelelő szemléletformálás hiányzik a márkák, ügynökségek és az állam részéről. A hazai designipari hálózat megerősítése kapcsán a MITTE stratégiai igazgatója hozzáteszi: ha a hazai piacban több lehetőség lenne akkor a magyar tervezőknek, designcég-tulajdonosoknak nem kéne egyetlen nagy ugrásban, vagyis azonnali külföldi terjeszkedésben gondolkodniuk.

A hazai designipari befektetések között elsőként a Nanushka márka és a PortfoLion 2012-ben induló együttműködését  jegyzik, amelyet azóta számos új befektetés követett, élen a Széchenyi Tőkealap öt kihelyezésével (REKAVAGO, DORA ABODI, ÁERON, HAMERLI, Platán Bútor). A tendenciák alapján a sikeres befektetési konstrukció alapvetően két tényező: a megfelelő szervezeti feltételek és az üzlet fejlesztési potenciál meglétéhez köthető.

A cél: felnyitni a befektetők szemét

Minden iparág sikere pusztán társadalmi és kulturális szemlélet és elfogadottság, illetve tőke és üzleti kompetenciák kérdése: az első lépés, hogy magas minőségű termékek jönnek létre, megtérülni akkor fog a vállalkozás, ha a többi, üzleti jellegű tudást is alkalmazzák a gyakorlatban. Az induló designipari vállalkozásoknak ebben segítségére lehetnek azok az inkubációs ügynökségek, melyek az információtechnológiában, az orvosbiológiában, illetve a hagyományos iparágakban már régóta stabilan jelen vannak.

Igaz, üzleti angyalok már működnek a designiparban is, ők azonban csak olyan cégekbe szeretnének befektetni, amelyek már felépítettek egy márkát, melyre érdemes alapozni. Abban bízunk, hogy ez a mostani tanulmány segít felnyitni a befektetők szemét és sokkal komolyabb figyelmet szentelnek a hazai designiparnak – összegezte gondolatait a MITTE stratégiai igazgatója.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo