A takarékosság nem csak spórolás - kreativitás is

A legtöbb vállalkozás nem engedheti meg magának, hogy mindenre annyit költsön, amennyit a szíve mélyén szeretne. Ha a bevételek éppen nem szárnyalnak, a kiadásokat is feszesen kell kezelnünk, hogy átvészeljük a nehezebb időszakot. Nem mindegy azonban, hogy a spórolással a további lehetőségeinket is elvágjuk, vagy éppen jól átgondolt döntésekkel tartósan fenntartható költségcsökkentést érünk el, ami nem teszi lehetetlenné a későbbi növekedést.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Például nagyon rossz ötlet elküldeni kulcspozíciót betöltő munkatársakat, bármekkora is a bérteher. Némi átszervezést persze megoldhatunk és lehet, hogy megfelelő ösztönzőkkel a meglévő kollégák is hajlandók többet vállalni (nem csak pénzről beszélünk!), de a leépítés az esetek nagy részében egy kisvállalkozásnál rossz ötlet. Az átgondolatlan szervezeti felépítés, az, ha bizonyos területeknek nincs gazdája a cégen belül ugyanis lehetetlenné teszi a növekedést. (Ld. keretes írásunkat.) Vagyis lehet, hogy spórolunk pár forintot, de a szép jövőt jóval nehezebb lesz így elérni. A megoldás a működési és a termelési költségek lefaragása lehet, mégpedig akár proaktív módon.

Először a hatalomról kell lemondani a növekedéshez
A sikeres kisvállalkozások esetében eljön egy olyan pont, amikor már a növekedés is gond. Egy bizonyos szint felett muszáj alapvetően változtatni a szervezeten ahhoz, hogy az elbírja a további feladatokat. A vezetőnek ezt is magán kell kezdenie: az első pont, hogy lemond a totális hatalomról.
Gondoljuk át a termelést....

Az új termékek fejlesztésekor általában az a prioritás, hogy a lehető legjobb legyen. Ha megvan, mi lenne a tuti, akkor kezdjük el számolni, hogy mennyiért kéne eladni ahhoz, hogy megérje a dolog. Szűkös költségvetés esetén viszont nem biztos, hogy ez a járható út, annál is inkább, mert a termék bevezetésekor egy darabig biztos, hogy a cég zsebéből kell fizetnünk a gyártást. (Persze ez alól is van kivétel…)

... és a tervezést!

A tervezés úgy is működhet, hogy megpróbáljuk megbecsülni, hogy adott terméket valójában milyen reális áron tudjuk majd a piacon eladni, és visszafelé számolunk. Ha úgy látjuk, hogy a gyártási és egyéb járulékos költségek lehetnek alacsonyabbak, úgy, hogy a termék lényegét nem érintik, vágjunk bele! Például bár lehet, hogy az új okosórán a műanyagkarpánt nem mutat olyan jól, mint a fém, de a használatot nem befolyásolja – viszont sokkal olcsóbb. Ha később kiderül, hogy a piac a prémium verziót is kéri, még mindig válthatunk – ha már fizettek érte.

Kép: Pixabay

Engedjük el!

A házon belüli gyártás, bár a legnyilvánvalóbb út, nem mindig a leginkább költséghatékony megoldás. A kiszervezés költségcsökkentő hatásáról már mi is sokat beszéltünk. Fontos viszont, hogy mielőtt kiszervezésbe kezdünk, a teljes folyamatot áttekintve döntsünk arról, mi marad a cégen belül. Bizonyos HR és IT területeket, néhány előkészítő munkát biztosan megoldhatjuk külső céggel, de a termék összeszerelése minőségirányítási szempontból valószínűleg jobb, ha nálunk marad. Ha pedig a kiszervezés mellett döntünk, akkor se spóroljunk a végtelenségig! Nem éri meg.

Így spórolhatunk a dolgozón, hogy ne fájjon
Amikor minden fillért meg kell fogni, sokszor érdemes a kreatívabb megoldást választani. Hiszen egy ponton túl sem a beszerzési költségeken sem az áramszámlán nem tudunk tovább spórolni. Az embereken takarékoskodni általában nem jó ötlet – kivéve, ha okosan csináljuk. Ehhez adunk néhány tippet.
Nyissunk az újra!

Létrehoztunk egy szuper terméket, évekig dübörög a piacon, az emberek imádják. Hülyék lennénk hozzányúlni mi? Nem biztos! A legsikeresebb termék is elavul egyszer, mondhatni bepókhálósodik. Maradjunk nyitottak az új ötletek, lehetőségek irányába, ne csak a kitaposott, megszokott úton próbáljunk botorkálni.  Közelítsük meg új szempontból a problémákat és lehet, hogy egészen más megoldásra jutunk majd! Ezt persze könnyebb mondani, mint megtenni,  de a legtöbb esetben tényleg érdemes  megpróbálni legalább egy gondolatkísérlet erejéig elszakadni a hagyományainktól. tegyük fel a kérdést: lehet, hogy van jobb megoldás?

Építsünk kapcsolatokat!

Ha szoros kapcsolatot alakítunk ki a beszállítóinkkal partnereinkkel, akik megértik a céljainkat és hajlandóak a közös újításra, nyert ügyünk van. Lehet, hogy olykor tőlük is többlet befektetést fogunk kérni, vagy éppen kénytelenek vagyunk átütemezni a fizetéseinket, de ha a kapcsolat erős, ezt mind meg lehet beszélni. Ha tényleg partnerként tekintünk azokra, akikkel együttműködünk, közös alkotásban gondolkodhatunk, a közös erőfeszítésekkel végül pénzt takaríthatunk meg, na és sok fejfájást is.

Véleményvezér

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo