A takarékosság nem csak spórolás - kreativitás is

A legtöbb vállalkozás nem engedheti meg magának, hogy mindenre annyit költsön, amennyit a szíve mélyén szeretne. Ha a bevételek éppen nem szárnyalnak, a kiadásokat is feszesen kell kezelnünk, hogy átvészeljük a nehezebb időszakot. Nem mindegy azonban, hogy a spórolással a további lehetőségeinket is elvágjuk, vagy éppen jól átgondolt döntésekkel tartósan fenntartható költségcsökkentést érünk el, ami nem teszi lehetetlenné a későbbi növekedést.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Például nagyon rossz ötlet elküldeni kulcspozíciót betöltő munkatársakat, bármekkora is a bérteher. Némi átszervezést persze megoldhatunk és lehet, hogy megfelelő ösztönzőkkel a meglévő kollégák is hajlandók többet vállalni (nem csak pénzről beszélünk!), de a leépítés az esetek nagy részében egy kisvállalkozásnál rossz ötlet. Az átgondolatlan szervezeti felépítés, az, ha bizonyos területeknek nincs gazdája a cégen belül ugyanis lehetetlenné teszi a növekedést. (Ld. keretes írásunkat.) Vagyis lehet, hogy spórolunk pár forintot, de a szép jövőt jóval nehezebb lesz így elérni. A megoldás a működési és a termelési költségek lefaragása lehet, mégpedig akár proaktív módon.

Először a hatalomról kell lemondani a növekedéshez
A sikeres kisvállalkozások esetében eljön egy olyan pont, amikor már a növekedés is gond. Egy bizonyos szint felett muszáj alapvetően változtatni a szervezeten ahhoz, hogy az elbírja a további feladatokat. A vezetőnek ezt is magán kell kezdenie: az első pont, hogy lemond a totális hatalomról.
Gondoljuk át a termelést....

Az új termékek fejlesztésekor általában az a prioritás, hogy a lehető legjobb legyen. Ha megvan, mi lenne a tuti, akkor kezdjük el számolni, hogy mennyiért kéne eladni ahhoz, hogy megérje a dolog. Szűkös költségvetés esetén viszont nem biztos, hogy ez a járható út, annál is inkább, mert a termék bevezetésekor egy darabig biztos, hogy a cég zsebéből kell fizetnünk a gyártást. (Persze ez alól is van kivétel…)

... és a tervezést!

A tervezés úgy is működhet, hogy megpróbáljuk megbecsülni, hogy adott terméket valójában milyen reális áron tudjuk majd a piacon eladni, és visszafelé számolunk. Ha úgy látjuk, hogy a gyártási és egyéb járulékos költségek lehetnek alacsonyabbak, úgy, hogy a termék lényegét nem érintik, vágjunk bele! Például bár lehet, hogy az új okosórán a műanyagkarpánt nem mutat olyan jól, mint a fém, de a használatot nem befolyásolja – viszont sokkal olcsóbb. Ha később kiderül, hogy a piac a prémium verziót is kéri, még mindig válthatunk – ha már fizettek érte.

Kép: Pixabay

Engedjük el!

A házon belüli gyártás, bár a legnyilvánvalóbb út, nem mindig a leginkább költséghatékony megoldás. A kiszervezés költségcsökkentő hatásáról már mi is sokat beszéltünk. Fontos viszont, hogy mielőtt kiszervezésbe kezdünk, a teljes folyamatot áttekintve döntsünk arról, mi marad a cégen belül. Bizonyos HR és IT területeket, néhány előkészítő munkát biztosan megoldhatjuk külső céggel, de a termék összeszerelése minőségirányítási szempontból valószínűleg jobb, ha nálunk marad. Ha pedig a kiszervezés mellett döntünk, akkor se spóroljunk a végtelenségig! Nem éri meg.

Így spórolhatunk a dolgozón, hogy ne fájjon
Amikor minden fillért meg kell fogni, sokszor érdemes a kreatívabb megoldást választani. Hiszen egy ponton túl sem a beszerzési költségeken sem az áramszámlán nem tudunk tovább spórolni. Az embereken takarékoskodni általában nem jó ötlet – kivéve, ha okosan csináljuk. Ehhez adunk néhány tippet.
Nyissunk az újra!

Létrehoztunk egy szuper terméket, évekig dübörög a piacon, az emberek imádják. Hülyék lennénk hozzányúlni mi? Nem biztos! A legsikeresebb termék is elavul egyszer, mondhatni bepókhálósodik. Maradjunk nyitottak az új ötletek, lehetőségek irányába, ne csak a kitaposott, megszokott úton próbáljunk botorkálni.  Közelítsük meg új szempontból a problémákat és lehet, hogy egészen más megoldásra jutunk majd! Ezt persze könnyebb mondani, mint megtenni,  de a legtöbb esetben tényleg érdemes  megpróbálni legalább egy gondolatkísérlet erejéig elszakadni a hagyományainktól. tegyük fel a kérdést: lehet, hogy van jobb megoldás?

Építsünk kapcsolatokat!

Ha szoros kapcsolatot alakítunk ki a beszállítóinkkal partnereinkkel, akik megértik a céljainkat és hajlandóak a közös újításra, nyert ügyünk van. Lehet, hogy olykor tőlük is többlet befektetést fogunk kérni, vagy éppen kénytelenek vagyunk átütemezni a fizetéseinket, de ha a kapcsolat erős, ezt mind meg lehet beszélni. Ha tényleg partnerként tekintünk azokra, akikkel együttműködünk, közös alkotásban gondolkodhatunk, a közös erőfeszítésekkel végül pénzt takaríthatunk meg, na és sok fejfájást is.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo