A takarékosság nem csak spórolás - kreativitás is

A legtöbb vállalkozás nem engedheti meg magának, hogy mindenre annyit költsön, amennyit a szíve mélyén szeretne. Ha a bevételek éppen nem szárnyalnak, a kiadásokat is feszesen kell kezelnünk, hogy átvészeljük a nehezebb időszakot. Nem mindegy azonban, hogy a spórolással a további lehetőségeinket is elvágjuk, vagy éppen jól átgondolt döntésekkel tartósan fenntartható költségcsökkentést érünk el, ami nem teszi lehetetlenné a későbbi növekedést.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Például nagyon rossz ötlet elküldeni kulcspozíciót betöltő munkatársakat, bármekkora is a bérteher. Némi átszervezést persze megoldhatunk és lehet, hogy megfelelő ösztönzőkkel a meglévő kollégák is hajlandók többet vállalni (nem csak pénzről beszélünk!), de a leépítés az esetek nagy részében egy kisvállalkozásnál rossz ötlet. Az átgondolatlan szervezeti felépítés, az, ha bizonyos területeknek nincs gazdája a cégen belül ugyanis lehetetlenné teszi a növekedést. (Ld. keretes írásunkat.) Vagyis lehet, hogy spórolunk pár forintot, de a szép jövőt jóval nehezebb lesz így elérni. A megoldás a működési és a termelési költségek lefaragása lehet, mégpedig akár proaktív módon.

Először a hatalomról kell lemondani a növekedéshez
A sikeres kisvállalkozások esetében eljön egy olyan pont, amikor már a növekedés is gond. Egy bizonyos szint felett muszáj alapvetően változtatni a szervezeten ahhoz, hogy az elbírja a további feladatokat. A vezetőnek ezt is magán kell kezdenie: az első pont, hogy lemond a totális hatalomról.
Gondoljuk át a termelést....

Az új termékek fejlesztésekor általában az a prioritás, hogy a lehető legjobb legyen. Ha megvan, mi lenne a tuti, akkor kezdjük el számolni, hogy mennyiért kéne eladni ahhoz, hogy megérje a dolog. Szűkös költségvetés esetén viszont nem biztos, hogy ez a járható út, annál is inkább, mert a termék bevezetésekor egy darabig biztos, hogy a cég zsebéből kell fizetnünk a gyártást. (Persze ez alól is van kivétel…)

... és a tervezést!

A tervezés úgy is működhet, hogy megpróbáljuk megbecsülni, hogy adott terméket valójában milyen reális áron tudjuk majd a piacon eladni, és visszafelé számolunk. Ha úgy látjuk, hogy a gyártási és egyéb járulékos költségek lehetnek alacsonyabbak, úgy, hogy a termék lényegét nem érintik, vágjunk bele! Például bár lehet, hogy az új okosórán a műanyagkarpánt nem mutat olyan jól, mint a fém, de a használatot nem befolyásolja – viszont sokkal olcsóbb. Ha később kiderül, hogy a piac a prémium verziót is kéri, még mindig válthatunk – ha már fizettek érte.

Kép: Pixabay

Engedjük el!

A házon belüli gyártás, bár a legnyilvánvalóbb út, nem mindig a leginkább költséghatékony megoldás. A kiszervezés költségcsökkentő hatásáról már mi is sokat beszéltünk. Fontos viszont, hogy mielőtt kiszervezésbe kezdünk, a teljes folyamatot áttekintve döntsünk arról, mi marad a cégen belül. Bizonyos HR és IT területeket, néhány előkészítő munkát biztosan megoldhatjuk külső céggel, de a termék összeszerelése minőségirányítási szempontból valószínűleg jobb, ha nálunk marad. Ha pedig a kiszervezés mellett döntünk, akkor se spóroljunk a végtelenségig! Nem éri meg.

Így spórolhatunk a dolgozón, hogy ne fájjon
Amikor minden fillért meg kell fogni, sokszor érdemes a kreatívabb megoldást választani. Hiszen egy ponton túl sem a beszerzési költségeken sem az áramszámlán nem tudunk tovább spórolni. Az embereken takarékoskodni általában nem jó ötlet – kivéve, ha okosan csináljuk. Ehhez adunk néhány tippet.
Nyissunk az újra!

Létrehoztunk egy szuper terméket, évekig dübörög a piacon, az emberek imádják. Hülyék lennénk hozzányúlni mi? Nem biztos! A legsikeresebb termék is elavul egyszer, mondhatni bepókhálósodik. Maradjunk nyitottak az új ötletek, lehetőségek irányába, ne csak a kitaposott, megszokott úton próbáljunk botorkálni.  Közelítsük meg új szempontból a problémákat és lehet, hogy egészen más megoldásra jutunk majd! Ezt persze könnyebb mondani, mint megtenni,  de a legtöbb esetben tényleg érdemes  megpróbálni legalább egy gondolatkísérlet erejéig elszakadni a hagyományainktól. tegyük fel a kérdést: lehet, hogy van jobb megoldás?

Építsünk kapcsolatokat!

Ha szoros kapcsolatot alakítunk ki a beszállítóinkkal partnereinkkel, akik megértik a céljainkat és hajlandóak a közös újításra, nyert ügyünk van. Lehet, hogy olykor tőlük is többlet befektetést fogunk kérni, vagy éppen kénytelenek vagyunk átütemezni a fizetéseinket, de ha a kapcsolat erős, ezt mind meg lehet beszélni. Ha tényleg partnerként tekintünk azokra, akikkel együttműködünk, közös alkotásban gondolkodhatunk, a közös erőfeszítésekkel végül pénzt takaríthatunk meg, na és sok fejfájást is.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo