Reklámadó törvény: rosszabb is lehetett volna

Mi lesz a sales house-ok szerepe, mire vonatkozik a szeptember 30-i határidő a korábban megkötött megállapodások esetében, megspórolható-e a 15%-os hatóságilag szabályozott médiaügynökségi díj, várható-e hogy a jövőben a hirdető, kihagyva az eddigi csatornákat közvetlenül a médiához fordul? Ezekre a kérdésekre is megpróbáltak válaszolni a Piac & Profit konferenciáján résztvevő szakértők. Íme néhány tanács, amely a reklámpiaci szereplőknek és a hirdetőknek is segít eligazodni az új rendszerben.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép:FreeDigitalPhotos.net/iosphere

A reklámadó-törvény módosítása kapcsán még mindig sok a kérdőjel, de a jogalkotó szándéka egyértelmű: iparági konszenzus alapján július 5-étől életbe lépnek a változások, és ezután minden megrendelést az új szabályok szerint kell végrehajtani.

Azonban már a módosítások tényét sem könnyű követni. Dr. Szilágyi Zsuzsa, a Magyar Lapkiadók Egyesülete Jogi Bizottságának elnöke a Piac & Profit konferenciáján a legfontosabb alapszabályokat segített áttekinteni.

Rosszabb is lehetett volna

Bár nem szerencsés, hogy az állam ilyen mértékben beavatkozik egy szakma működésébe, sokkal rosszabb is lehetett volna a törvény – mondta Hinora Ferenc, a Magyar Marketingszövetség elnöke a Piac & Profit konferenciájának délutáni fórumán –, hiszen végül nem korlátozták az ügynökségek szerződéskötési jogát – ez amúgy a hirdetőket is negatívan érintette volna –, és az azonnali bevezetés helyett egy türelmi időt is sikerült kilobbizniuk a szakmai szervezeteknek.

Hinora szerint a törvény hatására a marketing folyamatok fognak felerősödni: nem elegendő médiát tervezni és foglalni, hanem az ezt megelőző és ezt követő marketingtevékenységre is megfelelő súlyt kell helyezni. Sokszor egy márka sok millió forintot fordít reklámra, de ha hiányzik a marketingtevékenység eleje, vége vagy közepe, mindez kidobott pénz – mutatott rá a szakember, aki szerint egyáltalán nem biztos, hogy a hirdetőnek többe fog kerülni a hirdetés. Az viszont igen, hogy előtérbe kerülnek a kreatív koncepciók a reklámozásban.

Fontos infók a hirdetőknek, hogy könnyebben átvészeljék az átállást

- Adjuk le a reklámmegrendeléseket július 4-éig legalább a szeptember 30-áig vonatkozó időszakra. Ebben az esetben a július, augusztus, szeptemberi hirdetéseink még biztos, hogy a régi modellben jelennek meg – köszönhetően a törvénybe foglalt türelmi időnek

- Szeptember 30-áig minden szerződést át kell alakítani – az éves keretszerződéseket is – az új törvénynek megfelelően.

-  A hirdetőként építsünk ki szorosabb kapcsolatot az ügynökséggel, hogy a marketingfolyamat egészének hatékonysága javuljon.

- Nem biztos, hogy olcsóbb lesz kihagyni az ügynökségeket, és felvenni egy a hirdetéseinket intéző belső munkatársat. Az ügynökségeknél felhalmozódott szakmai tudás pótlásának költségéről nem is beszélve!

- Az ügynökség 15%-os díját az ügyfél fizeti annak az ügynökséggel, amelyikkel szerződésben áll akkor is, ha több ügynökség is kapcsolódik a folyamatba.

- A reklámadó hatálya nem nyúlik túl a közzétevőn és a megrendelőn. A reklámadó szempontjából az értékesítési lánc többi szereplője nem releváns.

Kovács Tibor, a Magyar Lapkiadók Egyesületének elnöke szerint a média oldalán mindenképpen erősíteni kell az átláthatóságot, amelyben az egyesület is segít: elérhetővé teszik az egyes termékek piaci pozícióját – olvasottságot, példányszámot, stb. – mutató adatokat, hogy védhető legyen a hirdetői döntés.

A törvénymódosítás hatálybalépésével egy új hatóság látogatására is fel kell készülni. Eddig ugyanis a reklámközzététel nem fogyasztói megállapodás alapon történt, most viszont a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség  ellenőrzési jogot kapott. Érdemes utánanézni, hogy milyen jogaink és kötelezettségeink vannak egy felügyeleti ellenőrzés során – tette hozzá Kovács.

Sales house vagy ügynökség?

A reklámtörvény-módosítás alapvetően átrendezi a reklámügynökségek és a sales house-ok, valamint a hirdető cégek és a reklámközzétevők közötti piaci kapcsolatokat a 15%-os jutalék bevezetésével, illetve az ügynökségi bónusz betiltásával. Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke szerint alig fél év múlva a közvetítői és szolgáltatói tevékenység ketté fog válni.

A jogalkotó szándéka, hogy különválassza a reklámközvetítőt és a reklámfelület-értékesítőt. Bár bizonyára kellő kreativitással lehet átfedést, átjárást találni a két tevékenység között, a várható büntetés lényegesen magasabb lehet, mint a nyereség, amennyiben a hatóság vélelmezése szerint valaki mégis ügynöki tevékenységet folytat.

A legegyszerűbben megfogalmazva a különbséget a két tevékenység között: a sales house megadott portfoliót értékesít, míg az ügynökség a hirdető céljainak megfelelő hirdetési felületeket vásárol meg. A törvény értelmében az ügynökség nem láthat el sales house tevékenységet, és nem lehet a tulajdonosok között sem átfedés. A törvény azonban arra nem tér ki, hogy mi van, ha a sales house kezd ügynökségi tevékenységbe.

A növekedést gátolja a reklámadó
Alapvetően megváltozik a reklámügynökségek, a reklámközlők és a reklámmegrendelők kapcsolata a hamarosan életbe lépő reklámadó miatt. Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke úgy véli, a szabályozás kifejezetten káros a piacra nézve, ugyanakkor a 30 napos fizetési határidő könnyebb kiszámíthatóságot is eredményez.
Varga Dániel, egy sales house, az ADS Interactive portfólió és pénzügyi igazgatója  szerint a kis médiavállalkozásokat fogja hátrányosan érinteni az új szabályozás. Az online sales house-piac épp azokat a hazai vállalkozásokat segíti, amelyek önmagukban nem tudják értékesíteni a felületeiket. – Az online értékesítés azonban nemcsak azt jelenti, hogy a sales house összehozza a hirdetőt és a felületet, majd ezután zsebreteszi a jutalékot, hanem hatalmas technológiai tudást is biztosít – mutatott rá Varga Dániel. Kérdés, hogy a sales house jutaléka hol és hogyan fog megjelenni a folyamatban, vajon a weboldal értékesítése során kedvezményszintnek számít-e vagy sem. Varga értelmezése szerint ő ügynökként lép fel és sales house oldalról ügynökségi jutalékot jeleníthet meg a folyamatban. Szerinte a jövőben is fognak működni ügynökségek és sales house-ok, utóbbi kereskedelmi ügynökként fog megjelenni.

Az ADS szakembere szerint a sales house-ok jutalékát az ügynökségekkel szemben a 15%-os szabály fogja meghatározni, míg az értékesített médiával egy egyedi megállapodás, ami a törvényen kívül esik.

- Sok a kérdőjel, de az biztos, hogy a törvénymódosítás hatására július 5-én sokkal nagyobb lesz azoknak a száma, akik közzétevőként a reklámadó alanyai lettek és komoly tanulási folyamat elé néznek – emelte ki Balogh László adótanácsadó, a reklamadoblog.hu szerzője.

A közvetlen hirdetés senkinek se jó

És mi van, ha a hirdető annak érdekében, hogy ne nőjenek a hirdetési kiadásai közvetlenül a médiához fordulva rendel felületet?  Egy-egy kisebb hirdetés esetében ez minden bizonnyal megtörténik majd, ám a nagyobb, sok médiummal tervezett kampány esetében a médiaügynökségnél felhalmozott tudás nem kihagyható: az ügynökség nemcsak felületet vásárol, hanem a szakértelmét és lobbierejét kihasználva megtervezi a kommunikációt, szakmai know-how-val segít, stratégiát alkot, végül ellenőrzi a megjelenést.

Abban a fórum résztvevői egyetértettek, hogy azzal mindenki rosszul jár – a reklámozó, a média, a sales house, az ügynökség – ha a reklámpiaci szereplők eltűnnek a palettáról. A szakmai szervezetek között abban is egyetértés alakult ki, hogy szoros párbeszédre van szükség annak érdekében, hogy a zavaros időszakból egy mindenki számára előnyös iparági konszenzus alakuljon ki.

Véleményvezér

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo