A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat adatai szerint 2012 márciusában 591 200 volt a nyilvántartott álláskeresők száma, ráadásul tovább növeli a versenyt, hogy a Randstad Workmonitor 2012. első negyedéves felmérése szerint a jelenleg dolgozók 71 százaléka - ha nem is aktívan - szintén másik állást keres. Ugyanakkor csak márciusban 60 247 új üres pozíciót jelentettek be a vállalatok, többek között mérnökből és informatikusból már régóta nincs elég jól képzett szakember.
Ez a helyzet új kihívások elé állítja a munkaerő-kiválasztással és toborzással foglalkozó szakembereket. Egy-egy pozícióra a jelentkezők nagy tömegéből kell kiválasztani a legmegfelelőbb jelöltet, miközben a tehetségesebb vagy speciálisabb szaktudással rendelkező munkavállalókért néha valóságos harc folyik. Ezért a vállalatok számára egyre fontosabb, hogy vonzóbbá tegyék magukat a leendő és jelenlegi munkavállalóik szemében, vagyis hogy tudatosabban is foglalkozzanak az employer brandinggel (munkáltatói márkaépítéssel).
„A kutatások szerint az álláskeresők figyelmét elsősorban nem a magas fizetésekkel tudja felkelteni egy vállalat, hanem azzal, ha jó az adott cégnél dolgozni" - hangsúlyozta Pécsi Ferenc web 2.0 és HR szakértő, a Soreo.biz alapítója a Randstad szakmai rendezvényén. Az employer brandingről szóló előadásból kiderült, hogy amennyiben a jó munkáltató képe társul a vállalathoz, direkt toborzás nélkül is nő a céghez jelentkezők száma, a jelöltek nagyobb arányban fogadják el a felkínált juttatásokat, és mivel nagyobb az esély a tehetségek megnyerésére is, a vállalat komoly versenyelőnyre tehet szert. „Az employer branding olyan, mint egy mágnes: a vállalathoz illő embereket vonzza és összetartja, míg a nem odaillőeket taszítja" - mondta a szakértő.
Az employer branding ugyanakkor összetett folyamat, hiszen a vállalati kultúra és élet szinte minden eleme közrejátszik benne (a jutalmak rendszerétől a belső karrierépítési lehetőségeken át a munkakörnyezet kialakításáig). „Ezért is fontos a munkáltatói márkaépítéssel kapcsolatban akciótervet kidolgozni, hogy minden lehetséges kommunikációs csatorna - a weboldal, az álláshirdetés, a jelölteknek küldött automatikus válasz és a felvételi beszélgetés - a kívánt képet közvetítse" - mondta Pécsi Ferenc.
Egy profi HR szolgáltató leveheti a cégvezetők válláról a munkaerő keresés, felvételiztetés és az ehhez kapcsolódó rengeteg idő és adminisztráció terhét.
„A Randstad nem csak a jelentkezők számának növelésében és a megfelelő jelölt kiválasztásában tud segíteni a vállalatoknak, hanem igény szerint a munkáltatói márka kiépítésében is támogatást nyújtunk" - tette hozzá Varga Balázs, a Randstad Hungary marketing és PR vezetője. A személyzeti tanácsadó honlapján a cégek például saját aloldalakat alakíthatnak ki, ahol közvetlenebb módon mutatkozhatnak be a munkavállalóknak.