Úgy száz éve az elektromosság minden nagy iparágat átalakított. A MI, a mesterséges intelligencia olyan ponton tart, ahol ugyanilyen átalakító erővel rendelkezik - vélekednek a szakemberek. A Mesterséges intelligencia (MI) lehetőségeit bemutató sorozatunk előző részében azt mutattuk be, hol tart most a MI fejlődése, és mit képes nyújtani nekünk? A folytatásban arra is kitértünk, hogyan használják már most az MI-t a befektetők és a vállalatok a bevételek növelése érdekében. A harmadik részben arra derítünk fényt, hogy mely országok cégei és szervezetei járnak élen az MY használatában.
Talán senkinek sem meglepő, hogy az Egyesült Államok és Kína vezetik a versenyt az MI fejlesztésében, - derült ki a McKinsey Global Institute adataiból.
Befektetési volumen
2016-ban Észak-Amerikában 15-23 milliárd dollár közötti tőke áramlott mesterséges intelligencia-innovációkba, Ázsiában -ami főleg Kínát jelenti- 8-12 millárd dollár közötti összeg, míg Európában csak 2-3 milliárd. Leginkább a technológiai óriáscégek aktívak az MI-arénában, ezek nagyjából 20-30 milliárdot toltak a fejlesztésekbe, míg a kockázati tőkések és a magántőke alapok 6-9 milliárdot.
Az invesztíció 56 százalékát a gép tanulás emésztette fel, 28 százalék pedig a gépi látás javítására irányult. A beszédfelismerés 7, az önvezető gépek fejlesztés 6 százalékkal részesedett a tőkéből, a maradék pénzen a virtuális asszisztenseket fejlesztő projektek és cégek osztoztak.
Az MI piaci alkalmazása még mindig elég limitált, még azon cégek körében is, melyek egyébként tisztában vannak a hatékonyságnövelő hatásával. A megkérdezett vállalkozások 40 százaléka gondolkodik azon, hagy használjon MI-t a tevékenységében, 40 százalék pedig kipróbálná. De csak 20 százaléknak áll szándékában ténylegesen alkalmazni. A cégek 41 százaléka még nincs meggyőződve arról, hogy valóban megtérül-e a beruházás, 30 százalék pedig nem tud még ebbe fektetni. A többinél az a probléma, hogy nincsenek meg munkavállalóikban a képességek, hogy kezeljék az MI-t.
A McKinsey jelentése viszont leszögezi, hogy az AI több mint duplájára képes emelni egy cég adatanalitikai erejét és megvan az esély, hogy a profit is növekedik tőle. Jelenleg elsősorban a telkom cégek, a technológiai cégek, a bankszektor szereplői és az autógyártók használnak munkájukban mesterséges intelligenciát. Ők tartoznak a "korai adaptálók" táborába.
A McKinsey ajánlása szerint a helyes magatartás az lehet, ha nemcsak a költségcsökkentésre koncentrál egy cég a mesterséges intelligencia alkalmazásakor, hanem a növekedés eszközének is tartja az AI-t, mely elsősorban a felsővezetők döntéshozatalát könnyíti meg.
A leglassabb adoptálók között van az egészségügy, a turizmus és az építőipar.
(Wharton Uni, WEF)