Csak 2016. január 1. óta közel 292 ezer álláskeresési bejegyzést posztoltak magyar webes felületre, amelyben nem csupán releváns cikkek és konkrét álláshirdetések, de az ezek által elinduló párbeszéd bejegyzései is beletartoznak. Vajon tényleg megéri az álláshirdetéseket közzétenni a közösségi oldalakon? És ha igen, akkor mi az, amire felfigyelnek a dolgozók, és mire kell ügyelnie a munkáltatónak? (Van, aki már mesterséges Intelligenciával keresi a munkaerőt!)
Megkértük a SentiOne szakértőjét, hogy ebből a szempontból dolgozza fel az általuk vizsgált több mint 30, kékgalléros munkatípusként kategorizált pozíció online említéseinek miértjeit, mikorjait és felületeit. A social listening cég az összes olyan publikusan közzétett webes tartalmat – a Facebook-posztoktól kezdve a Twitter-bejegyzéseken át a fórumkommentekig – elemezte, amelyet a felhasználók álláskeresés- vagy álláshirdetés-kontextusban tettek közzé.
A Facebook mint állásportál
Ha a teljes publikus online szférát nézzük, az elmúlt fél évben a Facebook abszolút vezető pozícióban volt az állást keres–állást kínál tartalmak tekintetében. Ezt követik a portálok, azaz a hagyományos webes álláshirdető felületek, a harmadik pedig a Twitter.
Az említett algoritmus az Állásstart oldalát dobja ki első helyen a Facebookon 810 álláshirdetéssel, több mint 5500 megosztással és 1600 kommenttel a vizsgált időszakban. Ezt követi a Szárnyas Fejvadász, a Pensum és márkaoldalról a Michelin. Bár utóbbi csak három állásajánlatot tett közzé, ez a három poszt közel 300 megosztást eredményezett. Ezek szerint érdemes saját közösségimédia-oldalon (is) meghirdetni a pozíciót, és azt publikusra téve hagyatkozni egyrészt az oldal már meglévő követőire, másrészt a cég már meglévő munkavállalóira. És/vagy persze a jól célzott hirdetésre.
– Ha nincs közösségimédia-oldala a cégnek, legyen. Ez fontos ahhoz, hogy az employer brandet egy megalapozott vízióval párosuló és valóban folyamatban gondolkodó employer branding kommunikációs stratégia ölelje körbe – mutat rá Vida Eszter.
Az Instagramon is akadnak álláshirdetők, főleg cégek. Első helyen a munkaerő-kölcsönzéssel és -közvetítéssel foglalkozó Dekra Arbeit, amely csak az elmúlt fél évben 24 kapcsolódó álláshirdetést tett közzé saját oldalán. A tartalmak heti eloszlását mutató grafikon szerint a hétvége az interneten is szent: a legkevesebb álláshirdetés és ahhoz kapcsolódó párbeszéd szombaton és vasárnap jelenik meg. A legforgalmasabb nap a csütörtök, a nap folyamán pedig a reggel 7, 10 és a délután 4 óra.
Érdekel, hívjon fel!
A kutatás alapján az is kiderült, hogy – továbbra is a fizikai munkát hirdető pozíciókra fókuszálva – melyek azok a kommunikációs fogások, amelyek a közösségimédia-platformokon gyengítik a célcsoport hatékony megszólítását, ösztönzését.
Ilyen például a céges PR-szöveg: a fizikai munkavállaló lojalitása nem ébreszthető fel, és nem alakítható ki az online álláshirdetésben megfogalmazott ötsoros cégleírással. A nagy múltú, piacvezető, nemzetközi elismeréseket magáénak tudható kvalitások értékek, de nem a rövid, tömör és célra mutató üzenetek befogadását támogató közösségimédia-platformon, főleg nem az álláshirdetésben, ahol elfedi magára a pozícióra vonatkozó konkrét leírást.
Nem erre az állásra, de jönnék
– Az álláskeresők gyakran rákérdeznek a szükséges végzettségre, a nettó fizetésre, a munkavégzéshez elvárt jogosítvány típusára, a cég által biztosított tanfolyamokra és a szálláslehetőségre. Ezt tekinthetjük checklistnek: amennyiben bármelyik releváns a pozícióra nézve, fontos jól láthatóan és konkrétan kitérni rá az álláshirdetésben – mondja Vida Eszter.
A SentiOne kutatása arra is rámutatott: nem szerencsés egy posztban két vagy több állást – keresünk raktárost, targoncást, áruszállítót – hirdetni. Ez idézheti elő, hogy az álláskereső pozíciótól függetlenül jelentkezik a poszt alatt, és figyelmen kívül hagyja az aktuálisan meghirdetett munkát.
Az internethasználók előszeretettel kérdeznek. Miként kell megírni egy önéletrajzot? Hogyan kell viselkedni az első interjún? Mi az a jelige? Raktáros munkánál kevés vagy sok a heti két szabadnap? Katás vállalkozóként bejelenthetek-e kőművest napi bérre? Ezek mind olyan problémák, amelyek konkrétan előkerültek a SentiOne elemzése során. A tapasztalataikat, élményeiket pedig lelkesen megosztják. Mindenhol és bárhol, akár márkaidegen környezetben is. Nem véletlen, hogy a legtöbb kapcsolódó tartalmat közzétevő fórumok TOP10-es listájában az Index „Takarítónőt keresek!!!” csatornája után rögtön a gyakorikerdesek.hu következik a sorban.