Nemcsak leegyszerűsödik a kifejezésmód, de elvesznek az udvariassági formulák és a kommunikációs szintek (például, másképp tegeződünk a szüleinkkel, a barátainkkal, a főnökünkkel) is összemosódnak.
Azonban egy okos üzleti szereplő (vagy aki karriert szeretne építeni), megközelítheti ezt a kérdést másképpen is: Mi a jó ebben a helyzetben?
A válasz zavarba ejtően egyszerű: Könnyedén előzheti meg valaki sor mellett a versenytársakat, úgy, hogy még csak meg sem neheztelnek érte, mindössze a kommunikációjára kell odafigyelnie.
Hiszen lehet-e lesújtó véleménnyel lenni egy olyan üzleti szereplőről (kollégáról), aki nagyon figyelmesen, tisztelettel és empátiával kommunikál – mindenkivel.
Mint a jó modor esetében általában, most sem kell körmönfont, bonyolult eszközökre gondolni, csak olyan hétköznapiakra, mint a figyelmes levelezés, és olykor emlékeztetni magunkat, hogy a több gyakran tényleg több.
Kicsit több időt szánva a leveleink, üzeneteink megírására, nem spórolva meg az udvariassági formulákat, kicsit beleélni magunkat a másik helyzetébe, hogy milyen érzést válthat ki a soraink olvasása és máris sokkal szívesebben olvasott leveleket tudunk írni. Amelyre gyorsabb és együttműködőbb válaszok érkeznek.
- Legyen személyes az üzenet
- Röviden, de udvariasan
Még a chat esetében is más az üzenet hangulata, ha nem egyszerűen „Sziát” ír valaki, hanem Szia Anna!-t. (Bár az igazi a Kedves Anna! lenne.)
- Többféle levelet is írjon
- Válaszoljon idejében
Ha úgy éreznénk, ilyen rövid idő nem elég az érdemi válaszra, akkor ez alatt az idő alatt arról érdemes értesíteni a partnerünket, hogy mikor számíthat a feleletünkre.
Négy egyszerű szabály. Mégis, ha ezekhez tartja magát valaki - nemcsak az üzleti (szakmai, professzionális) levelezésében -, azt fogja megtapasztalni, hogy hamarabb kap válaszokat, könnyebb lesz felvennie a későbbiekben a kapcsolat fonalát és a személyes találkozáskor örömmel fogadják a társaságát.
Csábító lehet a gondolat, hogy „mi értelme ezeknek”, „a többségre már nem jellemző, hogy így levelezne”, „nem éri meg az energiát”...
Jusson eszünkbe ilyenkor: Mi van akkor, ha a versenytársunk dönt úgy, hogy ő inkább, mégis változtat a kommunikációs stílusán…
Erdős Zsuzsanna
üzleti etikett tanácsadó és coach