Miért érdemes év végi beszédet tartani?

2018. december 19. szerda - 07:30 / piacesprofit.hu
  •    

Kérem, köszönöm, bocsánat. Ferenc pápa a házasság vonatkozásban mondta, hogy a boldog házasság ezen a három varázsigén nyugszik. Azonban nemcsak a házasságban fontos, a jó vezető ismérvei közé is tartozik, ezeknek a varázsigéknek a mindennapi használata – hívta fel a figyelmet szakértőnk, dr. Erdős Zsuzsanna etikett-coach.

Egy karizmatikus (vagy „5 szintű”) vezető az utasításit is kérésbe csomagolja, ha hibázik elismeri és ha ezzel másokat megbántott, bocsánatot kér – a megbántásért, nem a vezetői döntésért – és igen, tud köszönetet is mondani. Apró dolgokért, mint az egy sebtében átnyújtott anyag és nagyobbakért, mint egy jól elvégzett munka, hétköznapi szorgalomért és kimagasló teljesítményért. Ám van ez évnek egy időszaka, amikor mindenképp érdemes megragadni az alkalmat a köszönetmondásra. Ez az évzáró és évindító partik, közös ebédek, vacsorák, koccintások időszaka.

Köszönetet mondani, kifejezni a hálánkat vagy elismerésünket, megadni a másik személyének és munkájának a tiszteletet, nem egyszerűen jó modor kérdése. Kutatásokból tudjuk, a köszönet és a hála, motiválja a munkatársakat. Ismerjük a mondást: a munkatársak a céget választják, ám a vezetőt hagyják ott. Sőt most, amikor számtalan eszközt igyekeznek kitalálni a munkáltatók a munkatársak lojalitásának elnyerésére, balgaság nem élni egy olyan eszköz nyújtotta lehetőséggel, mint egy rövid, frappáns, őszinte, tartalmas és derűt okozó év végi – ünnepi – beszéd.

Kép: Pixabay

Kép: Pixabay

Sokan ódzkodnak a beszédtől, talán mert zavarba jönnek, ha több ember előtt kell beszélniük, talán mert attól tartanak a munkatársak egy év végi vidám partin nem akarnak propagandabeszédet hallgatni. Ám tegyük fel fordítva a kérdést: Mi az, amiről a munkatársaink szívesen hallanának? Melyek azok a dolgok, amelyekről örülnének, ha „első kézből” tudnának?

Minden vezető tudja, a pletykák egy cégnél abból keletkeznek, hogy a munkatársak nem rendelkeznek elegendő információval a számukra fontos kérdésekről, így pletykával töltik ki az információhiány miatt keletkezett űrt. S ezek a pletykák rosszabbak, mint a valóság. Egy jól sikerült év végi beszéd, ennek is elébe mehet.

Öt szörnyű baki a céges ajándékoknál
Az ajándékozás több, mint figyelmes, örömet okozó gesztus, megvan az a ki nem mondott vonása is, hogy kifejezve törődésünket, illetve hálánkat a családtag, rokon, barát vagy üzleti partner iránt, megerősítiheti szakmai, üzleti kapcsolatainkat is. De könnyű bakizni vele. Szakértőnk segít, hogy ne legyen gond!

Egy beszédet összeállítani nem ördöngősség, csak figyeljünk arra, hogy néhány fontos elem ne maradjon ki:

  • Amivel kezdeni érdemes: Hála, köszönet kifejezése a munkatársak egész évi munkája iránt.
  • Foglaljuk össze röviden, mi történt az elmúlt évben, mi mindent értünk el közösen.

A sikerek mellett említsük meg, ha voltak, a fiaskókat is, kellő humorral, öniróniával és optimizmussal, hogy tanultunk belőle, többet ilyen nem lesz.

A munkatársak értékelik az őszinteséget és a derűlátást.

  • Céges parti – a vezető szemszögéből
    Az év végi céges mulatságok általában már a “kiengedés” időszakába esnek. A vezetőnek viszont ez még munka, fontos és komoly feladat, amit nem szabad elhanyagolni. Soha nincs nagyobb szükség a cégvezető arányérzékére, mint ilyen alkalmakkor, mert nem szabad szem elől tévesztenie: ilyenkor fokozottan is igaz, ő a példa (a viszonyítási pont) a munkatársai számára.

    Emeljük ki, esetleg valamilyen „trófeát” vagy ajándékot is adva, a kimagasló eredményeket elért, illetve értékes teljesítményt nyújtó munkatársakat, csoportokat, csapatokat.

  • Avassuk be a munkatársakat a cég következő időszakra kitűzött céljaiba (röviden, egy-két világos kulcsmondattal). Fontos ugyanakkor, hogy azt is mondjuk el, ez a cél a munkatársak számára miért jó, milyen előnyökkel kecsegtet a számukra.
  • S utolsó elemként, fejezzük ki azt a reményünket, hogy nagyon szép és sikeres év áll előttünk.

Az őszinteség, a természetesség, egy-egy emlékezetes momentum felelevenítése vagy anekdota az elmúlt évből, esetleg az önirónia és a fanyar humor értékes alkotórészei a beszédnek. Ugyanakkor törekedjük a rövidségre, összeszedettségre, hogy a munkatársak ne érezzék úgy, gyötörjük fülüket ezernyi szóval.

Az ünnepi beszéd alkalmas tehát arra, hogy a vezető összegezzen, célokat, küldetést fogalmazzon meg, kiemelje és díjazza az elért eredményeket és ami a legfontosabb, kifejezze háláját a munkatársak egész éves munkája, szorgalma és lojaltása miatt.

Szerző:

Erdős Zsuzsanna

üzleti etikett tanácsadó és coach

www.erdosetikett.hu

Öt tipp egy ütős évértékelőhöz
Egy év végi partin sok feladat hárul a cég vezetőjére. Amellett, hogy tökéletes vendéglátónak kell bizonyulnia, ilyenkor gyakran elhangzik egy rövidebb-hosszabb beszéd is. Sokan nem rajonganak a beszéd gondolatáért sem, mások annyira fontosnak tarják, hogy fél-, illetve negyedévente is összehívják a munkatársakat egy rövid helyzetértékelésre.

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek