Bár vitathatatlan tény, hogy a netes vásárlás mennyivel kényelmesebbé teszi az emberek életét, a kereskedőknek mégis érdemes a jelenség mélyére nézni, és az esetleges kihívásokkal megküzdeni, megoldásokat keresni. Milyen eszközöket használnak például a magyarok online vásárlás esetén? Mennyit költenek ilyenkor? Hogyan változik a vásárlói trend az év folyamán? Férfiak vagy inkább nők veszik igénybe ezt a szolgáltatást? A Picodi.com elemzői ezeknek jártak utána a tavalyi és az idei év rendelkezésre álló adatai alapján.
Annak ellenére, hogy az okostelefonok népszerűsége világszerte töretlen, úgy tűnik, a magyarok inkább asztali számítógépen vagy laptopon bonyolítják legszívesebben vásárlásaikat. Háromból mindössze egy neten történt tranzakciót hajtottak végre okostelefonról tavaly.
Az adatokból az is kiderült: a tabletről történt rendelés esetén körülbelül 3 ezer forinttal kevesebbet költ egy átlagos vásárló a számítógépről történő vásárlással szemben. Tabletről átlagosan 6277 forintot, számítógépről 9229 forintot költöttek.
Az egyik talán legfontosabb kérdés: nők vagy inkább férfiak szeretnek online rendelni? A számok alapján úgy tűnik, a hölgyek (66%) jobban kedvelik ezt a rendelési formát, mint a férfiak (34%).
Nem meglepő, hogy a fiatal felnőtt korosztály preferálja leginkább ezt a vásárlási módot. Az online vásárlók 31 százaléka 25–34 év közötti. Őket követi a 35–44 éves korosztály (28%), majd a 18–24 évesek (13%). A fennmaradó 28 százalék a 45 év feletti korosztály tagjai.
Sűrű év vége
Úgy tűnik, februárban költenek a legtöbbet a magyarok: az átlagos rendelési érték ebben a hónapban a legmagasabb:10 246 forint. Ezt követi a rangsorban szeptember és október (7371 és 7227 forinttal).
Ezzel szemben például novemberben az átlagos költés „mindössze” 4838 forintra tehető – ez az eredmény elsőre meglepőnek tűnik, hiszen erre a hónapra esik a Black Friday akció is. A látszólagos ellentmondásra azonban egyszerű a válasz: ebben az időszakban bár kisebb összegben, de több helyről adnak le rendelést a vásárlók, így az egy tranzakció idején elköltött összeg kevesebbnek tűnik, de több helyről (boltból) adódik össze. Ezt támasztja alá, ha nem az átlag költési értéket, hanem a valódi vásárlások számát vizsgáljuk: Novemberben éri el a vásárlói aktivitás a legmagasabb számot – több, mint az éves rendelések egynegyedét erre a hónapra időzítik a vásárlók.
Ha az egy héten belüli, naponkénti megoszlást vesszük alapul, jól látszik, hogy a magyarok hétfőnként vásárolnak a legkevésbé, a hét második felében és a hétvége közeledtével azonban egyre inkább – kifejezetten szerda és csütörtök mutatkozik népszerűnek. A napszakok tekintetében a délután, este tűnik a legforgalmasabbnak, ami nem is csoda, hiszen az akciók többségét este 7-8 körül teszik publikussá az online boltok. A rendelések 32,5 százalékát 12 és este 6 között adják le a vásárlók.
A legnépszerűbb termékkategóriák – online vásárlás esetén – a ruházat, elektronikai eszközök, cipők és minden egyéb, Kínából rendelt kiegészítő.
Az elemzés teljes formában itt elérhető!