Minden jó lesz - csak nem tudják, hogyan

Alapvetően optimisták a magyar kisvállalkozások, bár, hogy minek alapján látják szépnek a cég jövőjét, az kérdés - a többség ugyanis egyáltalán nem tervez előre. Pedig ez lenne az alapja annak, hogy a jellemzően tőkehiányos kkv-k a fejlődésüket segítő hitelhez jussanak.

Alapvetően optimisták a magyar kisvállalkozások, 56% fejlődést vagy legalább szinten tartást tervez a következő időszakban a CIB Bank megbízásából a Bell Research által készített reprezentatív kutatás eredményei szerint. A kutatásból az látszik, hogy a kisvállalatok nagyratörően terveznek, jövőjükkel kapcsolatban egyre inkább optimisták, de ezt egyelőre nem egy tudatos stratégia mentén teszik. Az eredmények szerint a kisvállalkozások kétötöde tartja csak fontosnak a tervezést és nagy részük fél évre előre tud tervezni. Egyelőre a vállalkozások kisebb része az, amely egyáltalán foglalkozik tudatos tervezéssel, 60% soha nem készített üzleti tervet.

Pedig ez a tervezés biztosan az egyik fő sikerkritérium – mondta Bodnár Zoltán a CIB Bank Kisvállalati szegmensének vezetője a bank által szervezett kerekasztal beszélgetésen. A siker eléréséhez előbb-utóbb mindenképpen szükség van üzleti tervre, még akkor is, ha az induláshoz sok esetben elég egy jó ötlet meg a lendület.

A vállalkozások vezetői valószínűleg már egyre inkább tudják, hogy mennyire fontos lenne a tervezés, azonban sok kisebb cégnél ehhez se tudás, se tapasztalat nincs elég, de tőke sem ahhoz, hogy megfelelő szakembereket találjanak, akik segíthetnének ebben – tette hozzá Szenes Gábor a Startup Guide szerkesztője.

A kutatás eredményei szerint a már prosperáló cégeknél a stabil működés során a tervezés, fejlesztés szerepét átveszi az elért státusz fenntartására való törekvés. Ez csak akkor változik meg, amikor a cég jövedelmezősége stagnálni kezd és felismeri, hogy pozíciói fenntartása érdekében komolyabb erőfeszítéseket kell tennie.

Kép:FreeDigitalPhotos.net/bplanet

Hitelt mindenkinek

Makroszinten nézve még mindig nem tekinthető ez általános optimizmusnak, de a CIB szakértői szerint minden egyes százaléknyi növekedés a hitelfelvételi kedvben az optimizmust jelenti. Ezért volt érdemes erre már felhúzni egy üzletágat. Messze vagyunk még attól, hogy pl. Németországban 80%-a a vállalkozásoknak rendelkezik valamilyen hiteltermékkel. A tudatosságra törekvő cégeknél nagyobb a nyitottság a hitelek felvételére, a kutatás eredményei szerint a kis (0-300 millió forint közötti árbevétellel rendelkező) vállalkozások 10%-a tervez hitelt felvenni. Egy bank szemszögéből elengedhetetlen, hogy egy vállalkozás rendelkezzen üzleti tervvel.

Milyenek a magyar cégek?
A felmérés 7 különböző kategóriába sorolja a vállalkozásokat. A „One man show” kategóriába – amelynek aránya viszonylag nagy, 22 százalékos – azok a vállalkozások tartoznak, ahol a háztartás és a vállalkozás gazdálkodása egybefolyik és a cégben a tulajdonos többnyire egymaga dolgozik. Cégszerű működés jellemzi viszont a legnagyobb – 28 százalékos súllyal bíró – ún. Prosperáló csoportot. Ez utóbbiba tartozó kisvállalatok nyereségesek, vagy nullszaldósak, stabil működéssel. A megkérdezett kisvállalatok 13 százaléka viszont súlyos problémákkal küzd és kérdéses a vállalkozás fennmaradása.
A kisvállalkozások, ha beruházást terveznek, alapvetően kisebb mértékű és rövidtávú tervekkel bírnak – derül ki a kutatásból. Nem látnak hosszú távra előre az üzlet jövőjét illetően és nagy a kockázatkerülés is. A szakértők szerint elsősorban azért, mert a kisebb cégek vezetői között sokan vannak olyanok, akik magánemberként is megégették magukat a gazdasági válság során, a túlzott óvatosság pedig az üzleti döntésekben is meghatározóvá vált. Azok a vállalkozások, akik hitelt vettek fel az elmúlt időszakban legtöbbször folyószámlahitelt igényeltek, amely likviditási problémáknál nyújtja a legrugalmasabb megoldást.

A CIB Bank saját ügyfélkörében a hitelfelvételi kedvvel kapcsolatban pozitív változásokat lát, hiszen tavaly 37 százalékkal több kisvállalati ügyfél választotta a CIB Bankot mint korábban, illetve hozzávetőlegesen 15 milliárd forintot tett ki a bank új hitel kihelyezése ebben a szegmensben – mondta el Bodnár Zoltán. A Cofidis adatai szerint ez év elejére állt meg általában a hitelfelvételi kedv lassulása.

A kicsiknek kell a bank, a banknak kellenek a kicsik

A piac átrendeződése miatt az elmúlt években kerültek a kereskedelmi bankok fókuszába a kisvállalatok, és mint Bodnár hangsúlyozta, látják, hogy muszáj szerepet vállalniuk ennek a rétegnek a pénzügyi edukációjában is. A Garantiqa Hitelgarancia Zrt. üzleti vezérigazgató helyettese, Nagy Róbert tapasztalatai szerint a kisvállalkozások látják a hitelgarancia nyújtotta előnyöket is, tavaly 57-58 milliárd forintot tett ki a Garantiquán keresztül kihelyezett hitel, amelynek számban a túlnyomó többsége a kis cégeknek ment, összegben azonban nyilván a nagyobb vállalkozások képviseltek nagyobb súlyt. (kb. 30 milliárd került a kicsikhez).

Kétféle termék különösen népszerű, az egyik az egyszerű, „buta” folyószámla típusú hitel, a másik a beruházási termék, ami inkább a nagyobb vállalkozások számára érdekes. Nagy hangsúlyozta, a tapasztalatok szerint a bedőlési ráták nem nagyobbak a kisvállalati szektorban, mint az egyel feljebbi szektorban, a bukási ráta – ami a szakember szerint számukra is meglepő - összesen 2,5%. Ugyanakkor az átlagos hitelnagyság még mindig nagyon alacsony. 2014-ben 9 millió forint volt, most 12 milliónál tartunk.

Ez az ára a hitelgaranciának
Egy vállalkozás akár ingatlanfedezet nélkül is hitelhez juthat, ha hitelgaranciát vesz igénybe. A kezességvállalásnak ára van, amellyel érdemes minden cégnek számolnia, mielőtt kölcsönt vesz fel. Mit jelent mindez a gyakorlatban? Melyek a kezességvállalás buktatói? Itt olvashat róla.
Tisztuló cégvilág?

Az alacsony bedőlési ráta oka lehet az is, hogy a szakemberek szerint tisztul a cégvilág. Az elmúlt évben rekord mennyiségű, 40.000 cég szűnt meg, aminek meg kell látszani a cégstruktúrán. A piac tisztulása miatt lehet, hogy a kutatásban felvázolt cég szegmentációban a prosperáló vállalkozások kerültek többségbe. (ld. keretes írásunkat)

Több éves csökkenést követően megtorpanni látszik a működő cégek számának visszaesése, habár még mindig kevesebb működő cég van Magyarországon, mint egy évvel korábban.

A magyar vállalkozások átlagos bevétele (az egyszemélyes cégtől a nagy bankokig) 2015-ben 70 millió forint volt és kevesebb mint a vállalkozások negyede ér el évi 2 millió forintos nyereséget – ez is mutatja, hogy mennyire sok a mikrovállalkozás – hívta fel a figyelmet Szenes Gábor.

Ahhoz, hogy a „one man show” cégek sikeresen léphessenek a fejlődés további szakaszaiba kiemelten fontos a pénzügyi tudatosság növelése. A tervezés teszi lehetővé azt a hosszabb távon kiszámítható működést, ami a súlyosan tőkehiányos kkv szektor számára a fejlődéshez létfontosságú hitelek eléréséhez vezet.

Véleményvezér

Ezért irtó drága a zöldség és a gyümölcs Magyarországon

Ezért irtó drága a zöldség és a gyümölcs Magyarországon  

Két ábra mutatja, hogy az európai országokban hogyan változott a zöldségek és gyümölcsök ára 2014 és 2023 között.
Szenzáció a magyar költségvetésben

Szenzáció a magyar költségvetésben 

Meglepő számok a nyugdíj költségvetési sorain.
Hadházy Ákos szerint állami luxusrepülővel mentek kormánytagok szotyizni Németországba

Hadházy Ákos szerint állami luxusrepülővel mentek kormánytagok szotyizni Németországba 

A kormánytagok luxusutazásai lassan mindennaposak.
Immár Bulgária is lehagyott minket az egy főre jutó fogyasztásban

Immár Bulgária is lehagyott minket az egy főre jutó fogyasztásban 

Az életszínvonal egyik legfontosabb mutatójában mindenki alá értünk Európában.
Hadházy Ákos kiderítette az óbudai alpolgármester letartóztatásának hátterét

Hadházy Ákos kiderítette az óbudai alpolgármester letartóztatásának hátterét 

A magyar nyomozó hatóságokról nem fognak expresszt elnevezni.
Sokba kerül az Orbán-kormány eladósodása

Sokba kerül az Orbán-kormány eladósodása 

Ismét kifogtunk egy utolsó helyet az Európai Unióban.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo