Milyen a jó vezető?

A vezető, ha szó szerint értelmezzük, olyan valaki, akit mások követnek. Tehát a lényeg nem az, hogy mi áll a névjegyen, hanem hogy a szó eredeti értelmében vezessük az alánk tartozó csapatot. De mitől válunk valódi első emberré?

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kiből lesz a jó cégvezető? - Kép: Fotolia

Manapság a legtöbb szakember a helyzet- és személyiségfüggő vezetést tartja a leginkább üdvözítő iránynak, ami tulajdonképpen azt jelenti, hogy a végtelenféle helyzet végtelenféle vezetési variációt kíván meg. De a végtelenségben is vannak biztos alapok. Robert Goffee és Gareth Jones tízéves kutatás eredményeként azonosították azt a négy elemet, amelyek szükségesek ahhoz, hogy valaki olyan vezetővé váljon, akit valóban követnek is.

Négy elv

Először is, a vezetők mutassanak valamit saját gyengeségükből. A sebezhetőség jól átgondolt feltárása a megközelíthetőség és emberiesség jó érzését kelti másokban. Persze korántsem mindegy, melyik gyenge pontjukat fedik fel!

Hagyatkozzanak továbbá erősen a saját intuícióikra a megfelelő időzítés és a végrehajtás tekintetében. A lényeglátás, a helyzetfelismerés, a szükséges információk összegyűjtésének és értelmezésének képessége mind segít abban, hogy mikor és hogyan cselekedjenek.

Fontos az is, hogy a beosztottakat úgynevezett kemény empátiával vezessék: az inspiráló vezető szenvedélyesen és realisztikusan látja munkatársai munkahelyi feladatait, problémáit, s ezeket lelkesen menedzseli. Azaz azt nyújtja alkalmazottainak, amire szükségük van, és nem azt, amire vágynak. Negyedszer pedig a vezetők hozzák nyilvánosságra, miben egyediek, miben különböznek másoktól. Ez mutatja meg, mi a különleges bennük, és mi válik az erényükké. Ezután viszont tényleg szinte minden a helyzeten és az egyénen múlik.

Öt dolog, amit nem gondolt gondolt munkavállalóként
Olyan ez kicsit, mint amikor az iskolapadból azt kívánjunk, bárcsak már dolgoznánk, s ne kellene másnap dolgozatot írni. Munkavállalóként gyakran fog el az érzés minket, hogy a magunk ura szeretnénk lenni, de könnyen fordul a kocka. Amikor végre eljön az idő, hogy kipróbáljuk magunkat és a saját szekerünket toljuk, akkor még, ha csak napokra is, de visszamennénk abba az időbe, mikor még alkalmazottak voltunk. Íme 5 dolog, amiről nem gondoltunk munkavállalóként, hogy igaz lehet.
Uralkodni vagy bevonni?

A klasszikus „trust is good, control is better” (vagyis szép dolog a bizalom, de még jobb az ellenőrzés) mondás ma kissé idejétmúltnak tűnik.

– Azonban az autokratikus, uralkodó típusú vezetést sem kell elfejteni. Vannak helyzetek, amikor erre van szükség. Ám a bevonó, coachingszemléletű vezetés tanulható, magasabb szint. Aki pedig mindkét módszer birtokában van, a mindennapokban az adott helyzetnek megfelelően választhatja az eredményesebb megoldást – mondja Komócsin Laura, a Business Coach Kft. ügyvezetője.

A legmegértőbb szülő is „belenyúl” a helyzetbe, és elkapja a gyerek karját, ha például az éppen piros jelzésnél készül átmenni az úton. Ha kissé elvonatkoztatunk, a céges működésben is könnyű megtalálni az ehhez hasonló eseteket, amikor határozott és ellentmondást nem tűrő főnöki beavatkozásra van szükség. Ezek azonban többnyire krízishelyzetek.

A normál ügymenetben viszont általában eredményesebb a kollégák bevonása a döntésekbe, hiszen ez jelentősen növeli a motivációt.

– Tény, hogy a csapattagok akkor motiváltak, ha kivehetik a részüket a döntéshozási folyamatból, ha érzik, hogy véleményüket a vezetés figyelembe vette. Ennek ellenére sok esetben vállalni kell az egyszemélyi, vezetői döntést, főleg, ha nincs esély a konszenzusra. Ha tízből ketten morognak, az az egész csapat életét megkeserítheti, tehát jobban járunk egy határozott vezetővel – mondja Beck György tréner. Pláne, hogy a nap végén ő lesz az, akinek tartania kell a hátát mindenért.

Személyiségteszt

Amire viszont mindenképpen szükség van a magunk és a beosztottak érdekében egyaránt, az az, hogy a vezető saját személyiségéhez illeszkedő módszerekkel dolgozzon.

A cégvezetés is egy szakma
A cégvezetők gyakran a saját bőrükön tapasztalják meg, hogy egy cég vezetése ugyanúgy egy szakma, mint a mérnöki tevékenység, vagy a villanyszerelés. Sőt, ez olyannyira igaz, hogy ahogy egy mérnök munkájában vétett legkisebb hiba is képes a rendszer működését veszélyeztetni, egy cégvezető legkisebbnek tűnő döntése is képes a cég stabilitását megingatni. Szakértőnk segít, mik a legfontosabb területek, ahol célszerű képezni magunkat, ha az iskolában nem “cégvezetés” szakra jártunk.
– Hogy kiderüljön, melyek ezek, ahhoz elsősorban önismeret kell. Ez egyáltalán nem mindenkinél adott! Találkoztam olyan vezetővel, aki saját bevallása szerint zárkózott típus, mégis, tíz perc múlva már a magánélete legmélyebb részleteit taglalta – hangsúlyozza Komócsin Laura.

Ha valaki tisztában van saját erősségeivel és gyengeségeivel, már képes lesz megfelelő módon kezelni ezeket. Kiválaszthatja az erősségeire építő vezetési módszert, tudatosan képezheti magát, hogy fejlődjön a pillanatnyilag gyengébb területeken, vagy felvehet maga mellé valakit, aki éppen a szükséges területeken képes kompenzálni a hiányosságokat. Egy lágyszívű, barátkozó alkatú vezető mellett például egy tudatosan kiválasztott „rossz zsaru” hatalmas segítséget jelenthet.

De a személyiség nem lehet mentség mindenre a főnök esetében sem. Tudni kell, hogy hol vannak a határok, mikor kell erőt vennünk magunkon, és mikor nem. A humor például hasznos vezetői eszköz lehet számos helyzetben, ha viszont túlzásokba esünk, a tiszteletet veszítjük el vele. És a legzárkózottabb ember sem teheti meg, hogy vezetőként nem ad visszajelzéseket, bármilyen nehezére esik is. Aki nem szeret beszélni, írjon. Aki nem bulizós alkat, szervezze színházi előadás köré a karácsonyi partit.

A dolgozó is felnőtt ember!

Bizonyos dolgokat pedig egyszerűen muszáj megtenni. A Gallup felmérésében összesen hatszázezer (!) munkavállalót kérdeztek; ami itt fontosnak bizonyult, azzal érdemes foglalkozni. Kiderült például, hogy a vezetők saját hozzáállása, hite és viselkedése milyen komoly befolyást tud gyakorolni a szervezeti kultúrára. A jó vezetők nemcsak koptatják a szájukat arról, hogyan is kéne jobban csinálni a dolgokat, hanem valóban tesznek is érte, és napról napra igyekeznek jobbnak lenni. Az ő jó példájuk nyilvánvalóvá teszi a többi dolgozó számára, hogyan lehet előrejutni.

Ugyanígy bárhol megvalósítható a nyitott kommunikáció és az, hogy a dolgozókat felnőttként kezeljék. Ha nem azt érzik, hogy a fejük fölött történnek a dolgok, mindenki jobban jár. De nemcsak a problémákba, a sikerekbe is be kell avatni az embereket. A legjobb motivációs eszköz az, amit valójában csinálunk. Egy kórházban dolgozni például meglehetősen lehangoló lenne, ha nem tudná mindenki, hogy mennyire fontos az a munka, amit végeznek. Találjuk meg és adjuk át, mi az, amiért mi dolgozunk!

A munkahelyi elismerés 5 nyelve
Még ha önmagával soha nem is elégedett egy maximalista vezető, akkor is muszáj rászoknia a kollégák elismerésére. Az elismerés és a bátorítás jobbá teszi a kapcsolatokat, és nagyban hozzájárul a szervezetek hatékonyabb működéséhez. Ráadásul, ahogy Gary Chapman „A munkahelyi elismerés 5 nyelve” című művében írja, nem elég, ha azt tudjuk, nekünk mi esne jól. Meg kell találni azt a nyelvet, amely az adott kollégában pozitív hatást vált ki.
Elismerő szavak: dicséret, akár szóban akár írásban.
Szívességek: nem csak egy privát kapcsolatban fejezhetjük ki érzelmeinket apró segítségekkel. Munkahelyi környezetben az elismerés egy sokak által preferált módja lehet, ha a legrosszabb munkákat leveszik valaki válláról.
Testi érintés: a főnöki vállveregetés vagy egy ölelés a közös siker örömére sokat jelenthet.
Minőségidő: nem csak a gyerekeinkre, a kollégákra is kell időt szánni ahhoz, hogy érezzék, fontosak.
Ajándékozás: munkahelyi környezetben ez klasszikusan a bónusz.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo