Az elmúlt 5 évben tavaly lett a legjobb a vállalkozások karácsonyi forgalma, derült ki a Marketing Commando felmérésből. A válaszadók 46 százaléka az előző év azonos időszakához képest növekedést tapasztalt, 40 százaléknál nem volt változás és mindössze 14 százalék tapasztalt csökkenést. A növekedésben szerepe lehet a javuló gazdasági eredményeknek.Ugyanakkor lényegesen csökkent azoknak a kkv-knak aránya, akik többet reklámoztak. Míg 2013 karácsonyán a cégek 44 százaléka reklámozott többet, egy évvel korábban 58 százalék volt ez az arány – hangzott el a Marketing Commando „I ♥ Online” marketing konferenciáján.
„Gyanítható, hogy éppen a javuló gazdasági környezet miatt fellélegeztek és leengedtek a kis és közepes vállalkozások, ezért reklámoztak kevesebbet. Ez azonban rossz beidegződés: most kellene törekedni a profitmaximalizálásra, hiszen az ilyenkor elért haszon segíthet majd a „szűk” hónapok, esztendők alatt” – mondta Wolf Gábor kisvállalati marketing-szakértő a Marketing Commando vezető tanácsadója.
Ezt támasztja alá, hogy a nagyobb marketingaktivitást mutatók 64 százaléka mért forgalomnövekedést, ami 9 százalékponttal több mint egy évvel korábban. Az adatokból kitűnik, hogy jelentős az online kereskedelem erősödése. Csak a hagyományosnak tekinthető offline vállalkozások forgalma nem nőtt 2013 karácsonyán. „A tanulság az, hogy ki kell aknázni az online kereskedelem lehetőségét, mert ma ez a csatorna a növekedés lehetőségét kínálja” – hangsúlyozta Wolf Gábor.
Megváltozott a vevők viselkedése az interneten. Megnőtt az internet iránti bizalmuk, ugyanakkor sokkal tájékozottabbak, tudatosabbak és sokkal nehezebb megszerezni a figyelmüket. Ebben a mai figyelemhiányos környezetben nagyon eredményesek a határozott ideig tartó, több lépésből álló, intenzív kampányok. Ezek a kampányok akkor a legeredményesebbek, ha a hirdetőnek van saját weboldala, akár új domainnévvel és grafikával és egy különlegesen kedvező ajánlattal.
Különösen eredményes, ha az érdeklődőket nem azonnal a kampányoldalra, hanem egy feliratkozó oldalra irányítjuk, melyen egy úgynevezett csalit kínálunk. A Marketing Commando terminológiájában „csali” néven ismertté vált marketing taktika lényege, hogy valamilyen értéket kínálunk fel a látogatónak az adataiért és azért cserébe, hogy később ajánlatot küldhessünk számára. Ez lehet például valamilyen értékes információ, teszt vagy nyeremény, amelyet ingyen vagy kedvező áron kínálunk akár egy videón vagy akár egyetlen képen bemutatva. (Azt sem árt tudni, mi alapján dönt a vevő!)
Erre a feliratkozási oldalra ezután minél több eszközzel kell érdeklődőket szerezni, például Google AdWords, Facebook-, médiahirdetés segítségével. Végül egy e-mail sorozattal kell a feliratkozott érdeklődőket a kampányoldalra irányítani. E taktika az Egyesült Államokban nagyon elterjedt, több elemét Barack Obama is rendszeresen használja a kommunikációjában.
Egy felmérést készített a konferenciára jelentkező vállalkozások között Sebestyén Márton, a SEOLab keresőoptimalizálási szakértője. Megállapította, hogy a jelentkezők 80 százaléka nem vásárol rendszeresen fizetett hirdetési felületet az interneten. Alig két százalék volt azon cégek aránya, amelyek havonta 100 ezer forintnál többet költöttek Facebook- vagy Google Adwords hirdetésekre, azonban övék volt a felmért cégek összbevételének 80 százaléka! Az online eszközök ügyes használói lefölözhetik a piacot. (Itt olvashatja tippeinket az Adwords használatához!)
Ennek ellenére a hazai cégek többségének csupán egy csatornája van a vevőszerzésre: saját honlapja, mondta előadásában Sebestyén Márton. Véleménye szerint ma minden lehetséges platformon jelen kell lenni, hogy azokból saját vásárlói adatbázist építhessünk. „Bérelt felületeket, a Google-t, a Facebookot és az összes elérhető közösségi oldalt is egyszerre kell használnunk, hogy aztán saját weboldalunkra, blogunkra tereljük az érdeklődőket. (Nem árt pontosan célozni!)
A figyelembiznisz
A figyelemhiányos vevők figyelmének megnyeréséhez adott javaslatokat előadásában Janata Krisztina a Marketing Commando tanácsadója. Hangsúlyozta, hogy a figyelem megragadása kulcsfontosságú, mert anélkül könnyen elveszítjük a vevőt az interneten. Ha valami nem stimmel, arra jobban felkapjuk a fejünket, ezért is nagyon figyelemfelkeltő a kép és a szöveg közti ellentmondás. A legjobb valamilyen megszokott dologhoz egy provokatív, „oda nem illő” dolgot társítani amely így magához vonzza az interneten szörfölők figyelmét. Példaként említette többek között René Magritte belga festő híres képét, amelyen egy pipa látható, azonban a felirat alatt a következő: „ez nem egy pipa”.
Az online marketing új lehetőségét kínálja a ma még Magyarországon gyerekcipőben járó mobilmarketing. A lehetőségeket jól mutatja, hogy a több mobiltelefon van Magyarországon, mint PC: minden 100 lakosra 117 mobilelőfizetés jut – mutatott rá előadásában Kovács Hajnalka, a Magyar Telekom szakértője.
Elmondta, hogy a mobilmarketing ideálisan egy kampány része. Az egyik legkézenfekvőbb alkalmazási terület az sms, mely megnyitási aránya közel 100 százalékos, szemben az e-maillel, ahol átlagosan csak 22 százalék. Elküldhetjük sms-ben a honlap vagy feliratkozó oldal linkjét, de nagyon eredményes a boltba terelés, például sms-ben küldött kuponnal.
A mobil jövőbeni lehetőségeit tágítja a helyfüggő mobilreklám is, amelyet a cég jelenleg 43 ezer ügyfelén tesztel. Ennek lényege, hogy a mobilba épített GPS érzékeli, hogy tulajdonosa hol jár és képes neki az ott elérhető üzletek ajánlatait elküldeni.