Kibertámadások tartják rettegésben a cégeket?

A vállalatok többsége nem tud mit kezdeni a harmadik felekhez kapcsolódó kiberkockázatokkal, amit az alvállalkozói, illetve beszállítói láncok összetettsége is nehezít.

A cégvezetők 60 százaléka számít a kiberbűnözés növekedésére 2022-ben; a szoftverbeszállítói láncon belül az adatbiztonság megsértését, valamint a felhőszolgáltatásaikat érintő támadások számának megugrását prognosztizálják – derül ki a PwC 2022-es Global Digital Trust Insights felméréséből.

A világszerte 3600 vezérigazgató és felső vezető részvételével készült felmérés szerint a megkérdezettek 60 százaléka nem rendelkezik mélyreható ismeretekkel a harmadik fél által okozott adatvesztések kockázatával kapcsolatban, míg 20 százalékuk csak kismértékben ismeri vagy egyáltalán nincs tisztában ezekkel a kockázatokkal.

(Fotó: Pixabay)

A megállapítások vészjóslóak egy olyan környezetben, ahol a cégvezetők 60 százaléka számít a kiberbűnözés növekedésére 2022-ben. A válaszadók 56 százaléka a szoftverbeszállítói láncon belül az adatbiztonság megsértésével kapcsolatos esetek számának növekedésére számít, ugyanakkor csak 34 százalékuk mérte fel hivatalosan vállalatuk ilyen kockázatoknak való kitettségét. Hasonlóképpen a válaszadók 58 százaléka számít a felhőszolgáltatásaikat érintő támadások számának megugrására, de csak 37 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy hivatalos kockázatértékelések alapján tárta fel a felhőalapú megoldásokkal kapcsolatos kockázatokat - mondta Durojaiye Péter, a PwC Magyarország kibervédelmi csoportjának és az EMEA régió Cybersecurity Impact Centerének vezetője.

A PwC kibervédelmi szakértője szerint a vállalatok még akkor is sebezhetőek lehetnek egy támadással szemben, ha a saját kibervédelmük jó; egy kifinomult támadó ugyanis a leggyengébb láncszemet kutatja, adott esetben a vállalat beszállítóin keresztül. A cégek harmadik felekkel való kapcsolatainak és függőségeinek átláthatósága és kezelése éppen ezért elengedhetetlen. Ennek ellenére a válaszadók kevesebb mint fele reagált a komplex üzleti környezet által jelentett egyre növekvő fenyegetésekre, mivel a harmadik felet ért kibertámadások kockázatainak csökkentése összetett folyamat. Ezen fenyegetéseket azonban nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hiszen bizonyos beszállítók kis túlzással szinte szabad bejárással rendelkeznek vállalataink rendszereibe.

Arra a kérdésre, hogy vállalatuk hogyan minimalizálja a harmadik féllel kapcsolatos kockázatokat, a leggyakoribb válaszok a következők voltak: a beszállítók megfelelésének auditálása vagy ellenőrzése (46 százalék); információ megosztása harmadik felekkel vagy más módon történő segítségnyújtás kiberbiztonságuk javítására (42 százalék); valamint a kiberbiztonsággal kapcsolatos költség- vagy időbeli kihívások kezelése (40 százalék). A többség azonban nem határozta meg részletesen a harmadik felekkel szembeni elvárásait (58 százalék), nem módosította a szerződéseket (60 százalék), illetve nem szigorította a harmadik felekkel kapcsolatos kockázatok azonosítására irányuló átvilágítási folyamatait (62 százalék).

Véleményvezér

Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről

Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről 

Németország bekeményíthet Putyinnal szemben.
Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt

Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt 

Volna mit tanulnunk a lengyelektől.
Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója

Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója 

Egy szomorú pillanata a magyar gazdaságtörténelemnek.
Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire

Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire 

A magyarok több mint háromnegyede nem bízik az egészségügyben.
Dupla annyi különadót fizetett a Lidl az államnak, mint amennyi nyeresége lett

Dupla annyi különadót fizetett a Lidl az államnak, mint amennyi nyeresége lett 

Mohó volt az állam, ami elég gyakori probléma manapság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo