Alapszabály, hogy ne várjunk túl sokat egy karácsonyi rendezvénytől, már ami az anyagi hasznot illeti. Jó volna, de egy nap alatt, de még egy hétvége alatt is aligha hozzuk be a havi forgalmunk 30 százalékát - kivéve néhány speciális termék esetében. A többség számára azonban nem is ez kéne, hogy legyen a cél! Ennél sokkal fontosabb, hogy lehetőségünk van megismertetni a termékünket olyan potenciális vásárlókkal, akik később lehet, hogy többet és gyakrabban költenek nálunk. Szert tehetünk olyan üzleti kapcsolatokra, amelyek segítségével bővülnek a piaci lehetőségeink. Értékesítési szempontból fontos, hogy nem érdemes egyetlen alkalommal megjelenni. Az emberek többsége nem dönt azonnal, ha jelezni tudjuk, hol vagyunk elérhetőek a továbbiakban (vagy, hogy a jövő héten is kint leszünk a vásáron), eredményesebbek leszünk.
A vásári kínálat tényleg hatalmas, a szezonban minden hétre több rendezvény is jut. Választani nem könnyű, ha viszont rosszul döntünk, nem csak a remélt bevétel maradhat el, de akár plusz költségekkel is számolnunk kell. Hiába hirdetnek akár ingyenes megjelenést, azért ezt ne vegyük szó szerint! Ha a helyért nem is fizetnénk, akkor is fontos, hogy áldozzunk a stand külsejére - hisz, mint mondtuk, elsősorban marketing eszközről van szó. Tehát mindenképp érdemes beruházni néhány látványelembe, molinóba, hirdetőtáblába, vagy épp mutatós displayekbe, ahol a termékeinket a lehető legjobb színben fogjuk megmutatni. Bármilyen jó is amit árulunk, a színes forgatag közepén elveszünk néhány picike szórólappal. Találjunk ki valami extrát, látványosat, amivel felhívhatjuk magunkra figyelmet! (Ld. keretes írásunkat!)
Nem elég, ha a neten megnézzük, hogy hol is lesz a vásár! Mindenképpen személyesen vegyük szemügyre a helyszínt, nézzük meg a fényeket, a hőmérsékletet, próbáljuk meg feltérképezni a látogatók feltételezhető útvonalát a helyszínen - így jobban tudunk majd standod választani. Lehet, hogy jobban megéri majd a valamivel drágább, de kevésbé eldugott helyen lévő pult. Arról is érdemes tájékozódni, hogy a kiválasztott standhelyen kik lesznek a szomszédaink. Így elkerülhetjük, hogy konkurensünk mellett találjuk magunkat. Ha egy mód van rá keressünk olyan kiállító partnert, akinek terméke, szolgáltatása kiegészíti a miénket, ezzel többet teszünk a sikeres értékesítésünkért, mint gondolnánk. (A keresztmarketing kölcsönös együttműködés, egymás versenypozíciójának támogatása két cég között. Lényege a kölcsönösség, egymás kiegészítése, segítése, az együttes fellépés ereje. Alkalmazása kézenfekvőnek tűnhet, ám a gyakorlatban mégsem egyszerű megvalósítani. Itt adunk hozzá néhány tippet!)
A professzionális helyszíneken határozott szabályok várnak majd, ezekről mindenképpen tájékozódjunk előre! Vegyük komolyan a nyitási és bontási időt, vagyis azt, hogy mikorra várják el a szervezők, hogy megérkezzünk, felállítsuk a standot és meddig kell kötelezően részt vennünk az adott eseményen. Ez utóbbi ugyanis legritkább esetben jelenti azt, hogy addig, amíg van látogató. A fix időpontok be nem tartása pedig anyagi következményekkel is járhat és egy sor konfliktust von maga után.
Készüljünk fel, hogy a vásározás nem könnyű műfaj. Fárasztó, sok esetben hideg, zajos és a szokottnál jó esetben sokszorosan nagyobb érdeklődő tömeget kell kezelnünk egyszerre. Ugyanakkor ne feledjük minden érdeklődő potenciális vásárló is egyben, fáradt, rossz kedvű énünket tartogassuk máskorra. Legyünk kedvesek kipihentek és magabiztosak, vagyis olyanok, akiktől mi is szívesen vásárolnánk. Látszódjon rajtunk, hogy hiszünk a termékben, mert azzal félig el is adtuk. Mivel a terhelés elég nagy, szükség lehet rá, hogy erre az időszakra kisegítő személyzetet vegyünk fel. Azonban fontos jól megnézni, hogy ki áll majd a vásári pultban, hiszen a kitelepülések nagy előnye, hogy kapcsolatot teremthetünk olyan potenciális vásárlókkal is, akiket korábban nem értünk el. Az első benyomás viszont nagyon fontos, nem elég ha kedves az eladó, az is fontos, hogy felkészült legyen a termékkel kapcsolatban és válaszolni tudjon az esetleges kérdésekre. Megéri viszont személyesen is ott lenni a vásárokon - legalább valamennyi időre - mert tulajdonképpen egy mini kutatásra is lehetőségünk van: direkt visszajelzést kaphatunk, hogy az emberek hogyan vélekednek a termékünkről.