Ötvenmilliárd keresi gazdáját – és nem találja

Ötvenmilliárd forint keresi gazdáját – és nem találja. Ennyi pénz ragadt be még az idén a Jeremie alapokba, és hiába keresi meg az alapkezelőket több ezer magyar vállalkozás, ha már a felkészülésnél nem teszik meg a szükséges lépéseket, amelyekből bemutatjuk a legfontosabbakat!

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kép: PP-archív

Idén zárul az EU vállalkozásfejlesztési programja, a Jeremie. A magyarországi 130 milliárd forintos forrásból a múlt év végéig 75 milliárdot helyezett ki a 28 alapkezelő, így még bőven van szabad forrás, amelyet ki kellene helyezni az év végéig – mondta Garamvölgyi Balázs, a Magyar Vállalkozásfinanszírozási Zrt. vezérigazgatója az M27 Absolvo és a HVCA által rendezett konferencián.

Az eddigi kihelyezések adatait ismertetve Garamvölgyi Balázs elmondta, hogy a múlt év végéig 214 cégbe fektettek az alapkezelők, egy átlagos befektetés értéke 350 millió forint volt. A legtöbb befektetés (a teljes összeg mintegy 50 százaléka) az IT szektorba történt, ezt követte a biotechnológiai ipar, de összességében 25 ágazatból érkeztek ígéretes cégek. Az igazgató hozzátette: a startup vállalkozások most kiemelkedő lehetőséggel találkoznak a befektetői piacon, miután sok a szabad tőke.

Csakhogy nem minden ötletből lesz sikeres vállalkozás. A tapasztalatok szerint egy-egy alapkezelőhöz beérkező minden száz projektből csak három–öt kap támogatást. A legtöbbször a vállalkozások azon csúsznak el, hogy a projektjeiket nem készítik elő megfelelően.

Ezért most az M27 Absolvo szakértőinek segítségével bemutatjuk az öt legfontosabb lépést, amelyet mindenképpen meg kell tennünk, mielőtt a befektetőhöz fordulunk!

Piacra lépés részletes megtervezése

Azok az elképzelések, hogy 1 év alatt a piac 3 százalékát, két év alatt 5, majd három év alatt 10 százalékát szerezzük meg, nem tükröznek hiteles tervezést. Éppen ezért az üzleti terv elkészítésénél elemenként építsük fel a majdani bevételeket. . „Ez nem egy Excel-tábla, nemcsak arról szól, hogy hány százalékát szeretnénk megszerezni a piacnak, hanem a hogyanra is választ kell adnunk. Mi kell a piacnak, milyen ajánlatunk van, mik a versenytársaink ajánlatai, milyen lesz az árazási stratégia, ezt acélt mennyi idő alatt érjük el, hány ügyféllel kell találkoznunk, stb.” – emelte ki Horgos Lénárd, az M27 Absolvo partnere.

Mi kelti fel a befektetők érdeklődését?
„Csak az idei évben 40-50 milliárd forintnyi kihelyezendő tőke van az alapkezelőknél, amelyek megfelelő befektetési célpontokra vadásznak, így minél előbb érdemes lépnie azoknak a cégeknek, amelyek befektetőt keresnek” – figyelmeztetett Horgos Lénárd az M27 Absolvo partnere a Piac & Profit által korábban szervezett konferencián. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy ez nem azt jelenti, hogy bármelyik ötlet, cég és termék kaphat pénzt. A szakember szerint 2015-ben elsősorban az ICT, a biotechnológiai és gyógyászati technológiai cégeket keresik a befektetők. Fontos elemként kiemelte, hogy mindenképpen az innovatív, piaci előnyt jelentő megoldásokat keresik. „Viszont ha nem ismerjük a tőkepiac játékszabályait, ha nem tudjuk, hogy melyik befektetőtől mennyit kérjünk, akkor nincs is értelme befektetőt keresnünk” – mondta Horgos Lénárd.

Ezért az egyik első feladat a befektető keresésben, hogy felmérjük, hol tartunk. Alapvetően három fázist érdemes elkülöníteni:

  • Magvető fázis: (még nincs termék) néhány 10 ezer eurós befektetésre számíthatunk
  • Startup fázis (már van termék, sőt bevételünk is van) legfeljebb 1 millió euró körüli befektetés.
  • Növekedési fázis (piaci terjeszkedés, export, stb.) több millió eurós beruházásban gondolkodhatunk.
Határozzuk meg pontosan a célcsoportunkat!

Csak akkor forduljunk befektetőhöz a projektünkkel, ha tudjuk, milyen cégek vagy fogyasztók alkotják a cégcsoportunkat, hol és milyen csatornán keresztül érhetjük el őket. Ha B2B üzletről beszélünk, ki a döntéshozó, ki a végfelhasználó, melyik szereplőnek milyen előnyöket tud biztosítani a megoldásunk? Csak ha ezekre a kérdésekre tudjuk a pontos válaszokat, forduljunk a befektetőkhöz, mert ez lesz az egyik első kérdés, amire választ kell adnunk.

Nemzetközi növekedés

A magyar piac viszonylag kicsi, viszont az uniós piac óriási lehetőségeket kínál, hiszen jobbára szabadon mozoghatunk, és sokkal nagyobb fogyasztói tábort szólíthatunk meg. Ezért a befektetők előszeretettel választanak olyan cégeket, amelyek külpiaci terjeszkedésben gondolkodnak egy hazai piacon már bizonyított termékkel. Ám a magyar cégekre jellemző, hogy kevés a tapasztalatuk a külföldi terjeszkedésben. Ezért a magyar cégeknek még a befektető bevonása előtt érdemes tájékozódniuk a megcélozni kívánt piacokról. Határozzuk meg a terjeszkedés célországait, a bevezetés sorrendjét, tájékozódjunk helyben a potenciális disztribútoroknál.

Piac- és versenytárselemzés

Növekszik az a piac, illetve iparág, ahol tevékenykedünk? Ha nem, akkor nemigen valószínű, hogy a befektető fantáziát lát a projektünkben. Mutassunk be legalább három potenciális versenytársat, illetve terméket a befektetőnek, és vázoljuk, hogy miben jobb a mi vállalatunk/termékünk, és hogyan fogjuk legyőzni őket.

Egyediség, értékajánlat, versenyelőny

Fel tudunk sorolni legalább három–öt egyedi jellemzőt, értéket a termékünkkel kapcsolatban, olyat, amely valóban releváns a fogyasztóink számára, tehát versenyelőnyt jelent nekünk a versenytársainkkal szemben? Ha az értékajánlat nagyon hasonlít a versenytársaink értékajánlatára (pl. ár), akkor érdemes újratervezni, és valami olyan előnnyel előrukkolni, amely valóban képes meggyőzni a vevőt, hogy a mi termékünket vásárolja.

Növekedés, hozam, exit

A befektető átlag feletti hozamot vár el: az általunk tervezett növekedés képes ezt biztosítani? Ha igen, akkor mikor és hogyan, osztalékként vagy az exit idején? Fontos ezeket a kérdéseket előre átgondolnunk, és felmérnünk a lehetőségeinket, mert az is előfordulhat, hogy a tervezettnél lassabban növekszik a cég. Ekkor is tudunk osztalékot fizetni?

Szintén fontos már előre gondolkodni azon, hogyan és mikor szálljon ki a befektető. Rendelkezzünk egy exitstratégiával, vizsgáljuk meg az ágazatunkban tapasztalható felvásárlások, összeolvadások tapasztalatait, van-e, lesz-e szakmai befektető, ha a kockázati tőke távozik a cégünkből. (Továbbra is a stratégiai befektetők irányába történő cégeladás a leggyakoribb exitút a közép-kelet-európai régióban. Ezért fontos egy potenciális stratégiai partner megtalálása, ám ennek előkészítését időben meg kell kezdeni.)

Így búcsúzzunk szépen
A kockázati befektető néhány év után a legjobb cégből is kiszáll, hiszen ez volt a befektetés célja. Íme néhány példa, hogyan valósulhat meg az exit, illetve néhány gyakorlati tanács, mire figyeljünk, miként szerződjünk a befektetővel úgy, hogy az ne akadályozza a majdani továbblépést.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo