Az új rendszerben többletkötelezettsége az elektronikus - webshopon keresztüli, vagy más elektronikus módon, pl. e-mailben - kereskedelmet folytató kereskedőknek keletkezett. Az érintett szerződések köre pedig az általuk a fogyasztókkal kötött online adásvételi vagy szolgáltatási szerződések.
A kereskedők kötelesek az OVR létéről tájékoztatni a velük a fenti módon szerződést kötő fogyasztókat. Emellett meg kell jeleníteniük honlapjukon az OVR-re mutató linket, méghozzá a fogyasztó számára könnyen elérhető módon, meg kell adniuk továbbá saját e-mail címüket is. Az OVR az alábbi linken érhető el: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
„Azoknak a kereskedőknek, akik kötelesek egy vagy több alternatív vitarendezési fórumot igénybe venni a fogyasztókkal való viták rendezése érdekében, vagy magukat kötelezik erre, tájékoztatniuk kell online felületükön a fogyasztókat az OVR létéről és arról, hogy az vitarendezéshez igénybe vehető. E-mailben történő ajánlattétel esetén mindezt az e-mailnek kell tartalmaznia” – hívja fel a figyelmet Torsten Braner. Kiemeli: a fenti információkat a kereskedőnek be kell építenie az adott szerződésre érvényes ÁSZF-be is.
Fontos tudni, hogy a fenti kötelezettségek nem teljesítése esetén az érintett kereskedő szankcionálható. A rendelet a tagállamok hatáskörébe utalja a megfelelő szankciókra vonatkozó szabályok megállapítását. Ez a szankció nálunk, Magyarországon a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény rendelkezései szerint, az ügy súlyától és egyéb körülményektől függően 15 ezer forinttól akár 500 millió forintig terjedő fogyasztóvédelmi bírság.
Tehát akit érintenek az OVR-rel kapcsolatos új szabályok, azok mindenképpen tegyék meg a szükséges lépéseket, javasolja a szakjogász. Ezzel egyrészt elkerülhetőek a szankciók, másrészt a várakozások szerint ez a kezdeményezés ténylegesen elő fogja segíteni az Európai Unión belüli online kereskedelemmel kapcsolatos fogyasztói jogviták gyors, hatékony és békés elrendezését.