Hogy miért vonzó célpont a magyar cégek számára Ausztria? Mert ez a legközelebbi hely, ahol már euróban fizetnek. És ez csak félig tréfás. Az exportra induló vállalkozások számára egyáltalán nem mindegy, hogy mekkora távolságokat kell áthidalni és mennyire más kultúrát megismerni. Ausztria emellett vonzó célpont a magas vásárlóerő miatt is, amivel viszont együtt jár, hogy valóban magas minőséget várnak el az osztrák ügyfelek – mondta előadásában Mautner Márk, a bécsi magyar nagykövetség vezető külgazdasági attaséja.
Hogy állunk?
Magyarország és Ausztria bizonyos szempontok szerint hasonlítanak – sajnos ezek alapvetően nem gazdasági természetűek. Bár az alapterület vagy a lakosság száma között nincs jelentős eltérés, az egy főre jutó GDP tekintetében sajnos már jelentős, majdnem négyszeres a különbség. (Magyarország: 10.500 euró, Ausztria: 38.500 euró).
A gazdaságilag nagyon fejlett és a tavalyi adóreformmal együtt is alapvetően stabil környezetet kínáló Ausztria hazánk második legfontosabb gazdasági partnere Németország után – igaz, attól jelentősen lemaradva. A megközelítőleg 10 milliárd eurós külkereskedelmi forgalom nagyjából fele-fele arányban kivitel és import. Az adatokban a felén irányuló osztrák exportban mutatkozó többlet legnagyobb része ugyanis földgáz, ami érthető módon csak statisztikai szempontok miatt kerül Ausztria kivitelének sorába. Ha ezt a tételt nem számítjuk, az import és export aránya két ország között kiegyensúlyozott – mondta el a Piac & Profit osztrák üzleti lehetőségekről szóló konferenciáján Mautner Márk, a bécsi magyar nagykövetség vezető külgazdasági attaséja.
Nem iparban, emberben versenyezhetünk
Az attasé külön felhívta a figyelmet a szolgáltatás kereskedelem területére, amely további mintegy 2,5 milliárd eurós forgalmat jelent, ráadásul magyar kiviteli többlettel. Véleménye szerint ez még kiaknázatlan terület, ahol lehetőség van további fejlődésre. Az építőipari szolgáltatások, turisztika, it-szolgáltatások vagy épp a szállítmányozás és logisztika területe mind olyanok, ahol az emberi munka hozzáadott értékével tudunk versenyképesek lenni. De költségelőnnyel is lehet számolni például az építőiparban, ahol a hazai, az osztráknál alacsonyabb járulékok, amelyeket még két évig itthon fizethet a cég az osztrák piacon való megjelenés után jelentős árelőnyt biztosíthatnak. (Korábban itt írtunk az osztrák piacon piacképes termékekről.)
Erre szükség is van, mert amit az osztrák piacon elvárnak a magyar cégektől az éppen az alacsony ár – a helyivel megegyező, vagy annál is jobb minőséggel párosítva. Fontos elvárás emellett a megbízható és rugalmas partnerség, ugyanakkor az attasé hangsúlyozta, a cégeknek nagyon felkészülten kell érkezniük a tárgyalásokra, hogy saját érdekeiket is megfelelően tudják képviselni emellett.
Mindenképp szükség van német nyelvtudásra is – mondta Mautner. A nagyvállalatoknál természetesen bevett az angol használata, de ha kisebb, családi cégekkel üzletelnénk mindenképpen szükség lesz a helyi nyelv ismeretére, ahogy az ügyintézésnél is.
Erő és biztonság
Az osztrák vállalkozási környezet egyik legfontosabb ismérve a nagyon erős érdekképviselet. Ez jelenti egyrészt a munkavállalói érdekképviseletek fontos szerepét, de a vállalkozói szervezetek fontosságát is. A kamarai tagság kötelező (nem csak regisztráció, mint nálunk), az így viszont mintegy 450.000 tagú gazdasági kamarának valós politikai súlya is van. A kamara nagyon jó szolgáltatásokat nyújt, amelyeket érdemes a magyar vállalkozóknak is kihasználni – a kötelező tagsági díj így máris jobban megéri. Az érdekképviseletek tevékenységének köszönhető számos komoly piacvédelmi intézkedés, többek között az a magyar cégek számára nagyon fontos szabály, mely szerint a kiküldetésben dolgozó munkavállalóknak (akármilyen területen, akár építőiparban vagy turizmusban) az ágazatra Ausztriában meghatározott minimálbért kell megfizetni.
Ausztria kifejezetten támogatja a vállalatalapítást, a fiatal vállalkozókat és a családi vállalatok sikerét. Utóbbira kiváló példa, hogy külön adatbázis létezik azon cégekről, amelyeknél éppen utódot keresnek, mert a család következő generációja nem akarja folytatni a vállalkozást. Az állam szerint fontos, hogy ezek a sok évtizede sikeresen működő vállalkozások fennmaradjanak, ezért segít új, kívülről jövő vezetőt találni. (Milyen hasznos lenne ez az itthon hamarosan generációváltás előtt álló rengeteg vállalkozásnak…)
Hatalmas segítség a kiváló, teljes egészében online tájékoztató és ügyintézési rendszer, valamint a kiszámítható és átlátható szabályozás. A szabályok ritkán változnak – bár épp a múlt évben egy jelentősebb adóreformot hajtottak végre és bevezették az online kasszák rendszerét is.
Megbízhatók – de mennyire?
A híres osztrák precizitásra alapvetően lehet építeni, mondja a szakember, bízhatunk a jó partneri kapcsolatokban és abban, hogy az osztrák vállalkozók jellemzően nem cserélnek le egy jó partnert két centtel olcsóbb ajánlatért. Fontosak a kihasználható szinergiák is, az osztrák piacon remekül működik az ajánlások rendszere – ezért is érdemes törekedni a jó kapcsolatok megalapozására.
Ugyanakkor az attasé hangsúlyozta, egy ilyen megbízható piacon sem lehet kihagyni a jövőbeni partnerek szerződés előtti ellenőrzését – erre a külgazdasági irodának is vannak adatbázisai. Az iroda emellett segíti az osztrák piacra lépő magyar vállalkozásokat a partnerkeresésben, akár cégméret, terület és ágazat szerint szűkítve. A közbeszerzési tendereket is figyelik (ezek egyébként egész Európára vonatkozóan, országok szerint bontva megtalálhatók a www.businesshungary.gov.hu oldalon), szükség esetén magyarul beszélő szakembereket ajánlanak, de számos konkrét megkeresés is érkezik hozzájuk, amelyeket a nálunk bejelentkezőknek továbbítani tudnak. Most éppen Burgenlandból keres egy vállalkozó egy határhoz közeli magyar lakatosüzemet partnerül...