Ez várja a sógoroknál a vállalkozókat

Hogy miért Ausztria? Mert ez a legközelebbi hely, ahol már euróban fizetnek. De nem csak emiatt lehet vonzó a magyar cégek számára a „sógorok” piaca. Hogy mit várhatunk és mit várnak tőlünk az osztrák piacon, arról a bécsi külgazdasági attasé beszélt a Piac & Profit konferenciáján.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hogy miért vonzó célpont a magyar cégek számára Ausztria? Mert ez a legközelebbi hely, ahol már euróban fizetnek. És ez csak félig tréfás. Az exportra induló vállalkozások számára egyáltalán nem mindegy, hogy mekkora távolságokat kell áthidalni és mennyire más kultúrát megismerni. Ausztria emellett vonzó célpont a magas vásárlóerő miatt is, amivel viszont együtt jár, hogy valóban magas minőséget várnak el az osztrák ügyfelek – mondta előadásában Mautner Márk, a bécsi magyar nagykövetség vezető külgazdasági attaséja.

Hogy állunk?

Magyarország és Ausztria bizonyos szempontok szerint hasonlítanak – sajnos ezek alapvetően nem gazdasági természetűek. Bár az alapterület vagy a lakosság száma között nincs jelentős eltérés, az egy főre jutó GDP tekintetében sajnos már jelentős, majdnem négyszeres a különbség. (Magyarország: 10.500 euró, Ausztria: 38.500 euró).

A gazdaságilag nagyon fejlett és a tavalyi adóreformmal együtt is alapvetően stabil környezetet kínáló Ausztria hazánk második legfontosabb gazdasági partnere Németország után – igaz, attól jelentősen lemaradva. A megközelítőleg 10 milliárd eurós külkereskedelmi forgalom nagyjából fele-fele arányban kivitel és import. Az adatokban a felén irányuló osztrák exportban mutatkozó többlet legnagyobb része ugyanis földgáz, ami érthető módon csak statisztikai szempontok miatt kerül Ausztria kivitelének sorába. Ha ezt a tételt nem számítjuk, az import és export aránya két ország között kiegyensúlyozott – mondta el a Piac & Profit osztrák üzleti lehetőségekről szóló konferenciáján Mautner Márk, a bécsi magyar nagykövetség vezető külgazdasági attaséja.

Barátságos környezet
Az osztrák üzletemberekre jellemző, hogy szeretnek a szokásosnál hosszabban és részletesebben tárgyalni, viszont igyekeznek olyan megállapodásra jutni, ami a végén mindkét félnek előnyös. A tárgyalási kultúra tehát az együttműködésre és a partnerségre épül, így nem meglepő, hogy az osztrákoknak általában fontos a személyesebb kapcsolat kiépítése, és fontos a humor is; ezzel a tárgyalás száraz szakmaiságát oldják, bár gyakran így sem egyszerű kialakítani a személyes kapcsolatot. Fontos tudnivaló, hogy a kis- és nagyvállalatok erősen hierarchikusan épülnek fel, így a döntéshozatal sokszor hosszabb ideig tart. Jó hír viszont, hogy az osztrákok szomszédaik és a volt Monarchia népei közül minket, magyarokat tartanak a legszimpatikusabbnak, ami akár olyan versenyelőnyt is nyújthat kelet-közép-európai versenytársainkkal szemben, amit érdemes kihasználni - mondták az Export Kooperáció szakértői.
Ugyanakkor a magyar exportban nagyon gyenge a kkv-k szerepe – mondta a szakember, mivel annak legnagyobb része jellemzően az autóiparból származik, így valójában nagyvállalatok belső ügyleteit jelenti. A teljes, Ausztriába irányuló exportnak csak mintegy 25%-a az, ami tényleg magyar kkv-k tevékenységének köszönhető. A növekedéshez az attasé szerint erősebb középvállalati rétegre lenne szükség.

Nem iparban, emberben versenyezhetünk

Az attasé külön felhívta a figyelmet a szolgáltatás kereskedelem területére, amely további mintegy 2,5 milliárd eurós forgalmat jelent, ráadásul magyar kiviteli többlettel. Véleménye szerint ez még kiaknázatlan terület, ahol lehetőség van további fejlődésre. Az építőipari szolgáltatások, turisztika, it-szolgáltatások vagy épp a szállítmányozás és logisztika területe mind olyanok, ahol az emberi munka hozzáadott értékével tudunk versenyképesek lenni. De költségelőnnyel is lehet számolni például az építőiparban, ahol a hazai, az osztráknál alacsonyabb járulékok, amelyeket még két évig itthon fizethet a cég az osztrák piacon való megjelenés után jelentős árelőnyt biztosíthatnak. (Korábban itt írtunk az osztrák piacon piacképes termékekről.)

Erre szükség is van, mert amit az osztrák piacon elvárnak a magyar cégektől az éppen az alacsony ár – a helyivel megegyező, vagy annál is jobb minőséggel párosítva. Fontos elvárás emellett a megbízható és rugalmas partnerség, ugyanakkor az attasé hangsúlyozta, a cégeknek nagyon felkészülten kell érkezniük a tárgyalásokra, hogy saját érdekeiket is megfelelően tudják képviselni emellett.

Mindenképp szükség van német nyelvtudásra is – mondta Mautner. A nagyvállalatoknál természetesen bevett az angol használata, de ha kisebb, családi cégekkel üzletelnénk mindenképpen szükség lesz a helyi nyelv ismeretére, ahogy az ügyintézésnél is.

Kép:PP

Erő és biztonság

Az osztrák vállalkozási környezet egyik legfontosabb ismérve a nagyon erős érdekképviselet. Ez jelenti egyrészt a munkavállalói érdekképviseletek fontos szerepét, de a vállalkozói szervezetek fontosságát is. A kamarai tagság kötelező (nem csak regisztráció, mint nálunk), az így viszont mintegy 450.000 tagú gazdasági kamarának valós politikai súlya is van. A kamara nagyon jó szolgáltatásokat nyújt, amelyeket érdemes a magyar vállalkozóknak is kihasználni – a kötelező tagsági díj így máris jobban megéri. Az érdekképviseletek tevékenységének köszönhető számos komoly piacvédelmi intézkedés, többek között az a magyar cégek számára nagyon fontos szabály, mely szerint a kiküldetésben dolgozó munkavállalóknak (akármilyen területen, akár építőiparban vagy turizmusban) az ágazatra Ausztriában meghatározott minimálbért kell megfizetni.

Cégalapítás Ausztriában: ezek a feltételek
Cégalapítás Ausztriában több jogi formában is lehetséges, az alapítás költségei elsősorban a választott jogi formától függenek. Minél komplexebb formát választ az ember, annál magasabb költségekre kell számítania az alapításkor. Itt olvashat a cégalapításról bővebben.
Az osztrák piacon való megjelenéshez a cégeknek meg kell felelnie az osztrák iparűzési szabályzatnak is – akkor is, ha csak export tevékenységről van szó. Jelenleg 82 szakmára vonatkozik ilyen szabályozás, amely például végzettségi követelményeket ír elő az ezen a területen tevékenykedők esetében. Szükség van iparűzési bejelentés megtételére is. Fontos, hogy nem engedélyezésről van szó, hiszen a szolgáltatások szabad áramlásának uniós elve miatt erre nincs szükség. Valamennyi tagországnak joga van azonban ahhoz, hogy a hozzá érkező vállalkozásokat kötelezze a helyi szabályok betartására.

Ausztria kifejezetten támogatja a vállalatalapítást, a fiatal vállalkozókat és a családi vállalatok sikerét. Utóbbira kiváló példa, hogy külön adatbázis létezik azon cégekről, amelyeknél éppen utódot keresnek, mert a család következő generációja nem akarja folytatni a vállalkozást. Az állam szerint fontos, hogy ezek a sok évtizede sikeresen működő vállalkozások fennmaradjanak, ezért segít új, kívülről jövő vezetőt találni. (Milyen hasznos lenne ez az itthon hamarosan generációváltás előtt álló rengeteg vállalkozásnak…)

Hatalmas segítség a kiváló, teljes egészében online tájékoztató és ügyintézési rendszer, valamint a kiszámítható és átlátható szabályozás. A szabályok ritkán változnak – bár épp a múlt évben egy jelentősebb adóreformot hajtottak végre és bevezették az online kasszák rendszerét is.

Megbízhatók – de mennyire?

A híres osztrák precizitásra alapvetően lehet építeni, mondja a szakember, bízhatunk a jó partneri kapcsolatokban és abban, hogy az osztrák vállalkozók jellemzően nem cserélnek le egy jó partnert két centtel olcsóbb ajánlatért. Fontosak a kihasználható szinergiák is, az osztrák piacon remekül működik az ajánlások rendszere – ezért is érdemes törekedni a jó kapcsolatok megalapozására.

Ugyanakkor az attasé hangsúlyozta, egy ilyen megbízható piacon sem lehet kihagyni a jövőbeni partnerek szerződés előtti ellenőrzését – erre a külgazdasági irodának is vannak adatbázisai. Az iroda emellett segíti az osztrák piacra lépő magyar vállalkozásokat a partnerkeresésben, akár cégméret, terület és ágazat szerint szűkítve. A közbeszerzési tendereket is figyelik (ezek egyébként egész Európára vonatkozóan, országok szerint bontva megtalálhatók a www.businesshungary.gov.hu oldalon), szükség esetén magyarul beszélő szakembereket ajánlanak, de számos konkrét megkeresés is érkezik hozzájuk, amelyeket a nálunk bejelentkezőknek továbbítani tudnak. Most éppen Burgenlandból keres egy vállalkozó egy határhoz közeli magyar lakatosüzemet partnerül...

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo