Régóta várt esemény, hogy Magyarországra jöjjön a Primark. Aki nem ismeri a divatláncot, még nem járt külföldön egy-egy boltjukban, nekik, ha röviden kellene megfogalmazni, mi a filozófiájuk?
A Primarkot Arthur Ryan alapította 1969-ben, Penneys néven: egyetlen üzletet nyitott meg Dublinban, Írországban. Mára a márkánk több mint 440 üzletre nőtte ki magát Európa- és Amerika-szerte, és több mint 80 ezer embert foglalkoztatunk. Üzletünk még mindig ugyanazokra az alapokra épül, megfizethető és mindenki számára elérhető divatot kínál. Küldetésünk azonban továbbfejlődött, hogy fenntarthatóbb választási lehetőségeket kínálhassunk vásárlóinknak, amelyekkel elkerülhető a túlköltekezés. A kiváló minőségű alapdaraboktól kezdve, a farmeren, pólón és pizsamán keresztül, a divatos női, férfi és gyermekruházaton át, egészen a szépségápolási, háztartási cikkek és kiegészítők széles kínálatáig a Primark üzletekben tényleg mindenki megtalálhatja a számára tetsző darabokat.
Egy ír anyavállalatú cégnek mit jelent a magyar piacra lépés?
Elképesztően büszkék vagyunk gyökereinkre és örülünk, hogy belépünk a 17. nemzetközi piacunkra. Magyarországi terjeszkedésünk a sikeres szlovéniai, lengyelországi, csehországi, romániai és szlovákiai üzletnyitások után a Közép- és Kelet-Európa iránti elkötelezettségünket mutatja. 2019 óta vagyunk jelen a közép-kelet-európai régióban, és Magyarország természetes lépés volt hosszú távú fejlődésünkben. Csodálatos visszatekinteni az elmúlt öt évre, és visszagondolni növekedésünkre. Az Arena Mallban megnyíló üzletünk immár a 13. Közép-Kelet Európában.
Kiket tekintenek konkurenciának? Miben más a Primark, mint versenytársaik?
Egyedülálló üzleti modellel és fogyasztói ajánlatokkal dolgozunk, és ez bevált vásárlóinknak Közép- és Kelet-Európában. Keményen dolgozunk azon, hogy alacsonyan tartsuk árainkat, és azzal tudunk megtakarításokat elérni, hogy nagy megrendeléseket adunk le beszállítóink gyárainak, amelyek az összes piacunkra gyártják termékeinket, nagyon hosszú átfutási időkkel. Továbbá a csomagolás terén is az egyszerűségre törekszünk.
Mivel nem értékesítünk online, nincsenek olyan plusz költségeink, mint más kiskereskedőknél, amikor a vásárlóknak kiszállítást kell nyújtani. Ami szintén igazán megkülönböztet minket versenytársainktól, az az üzletkörnyezethez való hozzáállásunk. Szeretnénk megváltoztatni az üzletekben történő vásárlásról alkotott képet, és olyan progresszív és innovatív környezetet kívánunk biztosítani vásárlóinknak, amely olyan célponttá teszi üzleteinket, ahol mindenki jól érezheti magát, és ahol mindenki szívesen tölti az idejét, baráti társaságoktól kezdve a családokig. Vásárlóink és termékeink magukért beszélnek: több mint 24 millió követőnk van a közösségi csatornáinkon, és tudjuk, hogy ha megosztunk egy terméket a közösségi médiában, az emberek eljönnek az üzleteinkbe, hogy megvásárolják azt.
Ki a fő célcsoportjuk Magyarországon?
Mindenkinek kínálunk valamit, a rendelkezésére álló összegtől függetlenül. Termékkínálatunk a női, férfi és gyermekruházatot, valamint szépségápolási, háztartási cikkeket, kiegészítőket és izgalmas licencelt termékcsaládokat foglal magában, amelyeket a szórakoztató- és sportipar legnagyobbjaival együttműködve hoztunk létre.
Van eltérés a közép-kelet-európai, a nyugat-európai, vagy akár az amerikai üzletek között?
Üzleteink felépítése eléggé hasonló a piacainkon, és továbbra is folytatunk beruházásokat, hogy a legjobb vásárlói élményt nyújtsuk. A Primark üzletek piactól függően elhelyezkedhetnek forgalmas utakon, mint például az Egyesült Királyságban vagy Írországban, vagy bevásárlóközpontokban - a közép- és kelet-európai országokban található üzleteink többsége itt található.
Néhány nagyobb üzletünkben az Egyesült Királyságban, Írországban, Spanyolországban és Portugáliában szépségszalonokat, fodrászatokat, kávézókat és engedményeket vezettünk be. Ez olyasmi, amit jelenleg nem kínálunk a közép-kelet-európai üzleteinkben, mivel mi viszonylag új régió vagyunk, és egyelőre a márka helyi fejlesztésére és kínálatunk ismertségének növelésére összpontosítunk, de soha nem mondjuk, hogy soha.
Az Arena Mallban mintegy 3100 négyzetméteren nyíló bolt különbözik valamiben akár egy bécsi vagy bukaresti Primarkhoz képest?
Üzlethálózatunk országonként lokalizált. Fontos, hogy megértsük a helyi vásárlóinkat és azt, hogy mi mozgatja őket - az élénk színeket vagy a semleges színeket kedvelik? Testre szabott ruházat vagy szlogenekkel ellátott pólók? Inkább alapvető vagy divatos termékeket vásárolnak? Mindezeket az elemeket figyelembe vesszük az üzletek megnyitásakor a piacainkon.
Az Arena Mall az egyik legnagyobb bevásárlóközpont Budapesten és környékén. Találkozóhely is egyben, infrastrukturális szempontból pedig vonatok, buszok, metrók és trolibuszok is elérhetőek a közelben. Üzletünk az Arena Mallban lehetővé teszi számunkra, hogy a vásárlók sokszínű csoportját elérjük, az elhelyezkedésnek, valamint a bevásárlóközpont üzleti összetételének köszönhetően.
A termékpalettában, valamint a termékek árazásban lesz-e eltérés a hazai és más Primark üzletek között?
Az Arena Mall-i üzletünkben a vásárlók ugyanazokra a termékkollekciókra számíthatnak, amelyeket a Primarkból már ismernek és szeretnek, beleértve a legújabb nyári kollekciókat is. További növekedésre számítunk a háztartási cikkek, az életmód és a szépségápolási termékek terén is valamennyi közép-kelet-európai piacon.
Ha már árak! Az amúgy is árérzékeny magyar vásárlókat a kiskereskedelmet letaroló kínai webáruházból mivel lehet átterelni egy fizikai boltba?
Az én szemszögemből nézve a kiskereskedelemben továbbra is kulcsfontosságú trend a vásárlói élmény javítása az üzletben. Az üzleteknek túl kell lépniük a "tranzakciós" jellegen, és az öröm, valamint a kikapcsolódás helyévé kell válniuk. Attól kezdve, hogy hogyan mutatjuk be ruháinkat, hogy inspiráljuk vásárlóinkat, egészen az üzleteinkben kínált ingyenes Wi-Fi-ig, úgy alakítjuk ki üzleteinket, hogy vásárlóinknak könnyebbé és élvezetesebbé tegyük a shopping élményét.
Arra is összpontosítunk, hogy márkánkat beszédessé tegyük. A vásárlók által a közösségi médiában - különösen a TikTok-on és az Instagramon - létrehozott tartalmak lehetőséget adnak arra, hogy új és meglévő vásárlók millióit érjük el hiteles módon.
Beszállnak a versenybe, azaz webáruháza is lesz a Primarknak?
Boltjaink a Primark üzleti modelljének továbbra is középpontjában állnak, de tudtuk, hogy be kell fektetnünk egy digitális stratégiába, hogy a Primark legjobbjait eljuttassuk vásárlóinkhoz, bárhol is legyenek. Digitális átalakulásunk részeként tavaly új weboldalt indítottunk, ami azt jelenti, hogy vásárlóink már a legtöbb termékkínálatunkat átböngészhetik, és ellenőrizhetik a készlet elérhetőségét, mielőtt betérnének az üzletbe.
Az Egyesült Királyságban nemrégiben jelentettük be, hogy a sikeres 18 hónapos kísérleti időszakot követően 2025 végére az összes nagy-britanniai üzletre kiterjesztjük a Click + Collect szolgáltatást. Az országos kiterjesztés mellett új kategóriákkal és termékekkel is bővítjük a Click + Collect szolgáltatáson keresztül megvásárolható termékeket: a női és gyermekruházat mellett férfi, valamint egyes otthoni és életmód termékek is megjelennek majd az oldalon. (Jelenleg a Click + Collect az Egyesült Királyság 57 üzletében érhető el.)
Egyelőre az Egyesült Királyságban való tesztelésre összpontosítunk, és szeretnénk tovább gyarapítani tudásunkat arról, hogyan működhet a szolgáltatás a vásárlóink és az üzletünk számára, mielőtt további döntéseket hoznánk arról, hogy a jövőben hogyan használjuk. Ezen túlmenően nem értékesítjük ruháinkat online.
A divatipart, ezen belül a fast fashiont nézve miként változott, alakult az emberek hozzáállása, a vásárlási szokások az elmúlt években? Érződik még valamiféle koronavírus-hatás vagy teljesen visszarendeződött a divatipar?
Az elmúlt néhány év a vásárlók választási lehetőségeinek és elvárásainak átalakulásához vezetett. Az EY Hungary legújabb kutatása szerint a vásárlói hűség meggyengült, és az emberek egyharmada hajlandó más kereskedőhöz fordulni, ha egy versenytárs hasonló minőséget kínál alacsonyabb áron. Ennek következtében a vállalkozásoknak nagyszerű élményt kell nyújtaniuk vásárlóiknak, ha versenyképesek akarnak maradni.
Tisztában vagyunk azzal is, hogy a vásárlók fenntarthatóbb választékot várnak tőlünk, ezért nagyobb hangsúlyt fektetünk arra, hogy fenntarthatóbb divatot kínáljunk nekik megfizethető áron. A Primark ruháinak már most is 55 százaléka tartalmaz újrahasznosított vagy fenntarthatóbb forrásból származó anyagokat, és elköteleztük magunkat amellett, hogy 2030-ra ez az arány 100 százalék legyen. Nemrégiben elindítottuk saját keretrendszerünket a körkörös ruházat tervezéséhez és gyártásához. A körforgóságra vagy a tartósságra vonatkozóan nincs iparági szabvány, ezért szerettünk volna lehetőséget nyújtani vásárlóinknak arra, hogy a ruháikat hosszabb ideig megtarthassák, és életciklusuk végén újrahasznosíthassák azokat.
Milyen hosszútávú terveik vannak a közép-kelet-európai régióban?
Nagy potenciált látunk a közép-kelet-európai régióban, és folytatjuk ambiciózus terjeszkedési terveinket a romániai Temesváron, a csehországi Prágában és a lengyelországi Bydgoszczban még ebben az évben megnyíló üzleteinkkel annak a célnak a részeként, hogy 2026 végére világszerte elérjük az 530 üzletet.
Tervezik további üzletek megnyitását Magyarországon?
Egyelőre az Arena Mallban található új üzletünk megnyitására összpontosítunk, és alig várjuk, hogy többet tudjunk meg a piacról és a vásárlóinkról. Üzlethelyszíneink kiválasztásakor arra összpontosítunk, hogy vásárlóink hol szeretnének minket megtalálni. Nagyra értékeljük a városközpontokat vagy bevásárlóközpontokat, amelyek lehetővé teszik számunkra, hogy könnyen elérhetőek legyünk vásárlóinknak. Növekvő vállalkozás vagyunk, és természetesen folyamatosan vizsgáljuk a jövőbeli lehetőségeket a közép-kelet-európai régióban.
Mely országokban történik a forgalmazott termékek gyártásának nagy része?
Nagyon megválogatjuk, hogy kivel dolgozunk együtt. Ahhoz, hogy felkerülhessenek a Primark által jóváhagyott gyárak listájára, minden gyárat a Primark magatartási kódexében meghatározott, nemzetközileg elismert szabványok szerint ellenőrzünk. A kódex olyan területekre terjed ki, mint a fizetés, a foglalkoztatási politika, valamint az egészségvédelem és biztonság. Kódexünk az Egyesült Királyság Etikus Kereskedelmi Kezdeményezések (ETI) kódexének alapelveit veszi figyelembe, amely az ENSZ Nemzetközi Munkaügyi Szervezetének (ILO) egyezményein alapul. (Az első szintű beszállítókat ezen a globális beszerzési térképen lehet megnézni – a szerk.)
Az utóbbi időben egyre fontosabbá váltak a környezeti fenntarthatósági szempontok. A Primark milyen kötelezettségvállalásokat tett?
A fenntarthatóság fontosabb, mint valaha a fogyasztóknak, de ez elvárás bármelyik felelős vállalkozástól. Kétségtelen, hogy a kiskereskedelem és a divatipar nagy kihívások előtt áll, és ez az, amitől nem zárkózunk el. Azon dolgozunk, hogy csökkentsük a környezetre gyakorolt hatásunkat, és tudjuk, hogy méretünkből adódóan minden változtatásunknak valódi hatása lehet.
A Primark Cares stratégiánk részeként 2021-ben kilenc olyan vállalást mutattunk be, amelyek megvalósításán 2030-ig dolgozunk. Ezek közé tartozik, hogy 2030-ig minden ruhánkat újrahasznosított vagy fenntarthatóbb forrásból származó anyagokból készítjük, valamint a felére csökkentjük a szén-dioxid-kibocsátást, és az ellátási láncunkban dolgozó munkavállalóknak megélhetést biztosító bérezésre törekszünk.
A Primark mindig is a megfizethető áron kínált nagyszerű divatról szólt, most pedig szeretnénk segíteni az embereknek, hogy jobban és fenntarthatóbban vásároljanak. A Primark ruháinak már több mint fele, 55 százalék tartalmaz újrahasznosított vagy fenntarthatóbb forrásból származó anyagokat, szemben a 2021-es 25 százalékkal. Nemrégiben elindítottuk saját keretrendszerünket a körkörös ruházat tervezéséhez és előállításához, valamint létrehoztuk saját fenntarthatósági szisztémánkat.
A körkörösségre vagy a tartósságra vonatkozóan nincs iparági szabvány, ezért szerettünk volna a vásárlóinknak lehetőséget nyújtani, hogy a ruháikat hosszabb ideig megtarthassák és az életciklus végén újrahasznosíthassák. Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy rendszeresen és őszintén beszámoljunk az előrehaladásunkról és a kihívásainkról, továbbá, hogy vásárlóinkat is magunkkal vigyük erre az útra.
Már csak Magyarországon nem volt
A Primark kedden, május 28-án nyitja meg kapuit a vásárlók előtt Budapest egyik legnagyobb bevásárlóközpontjában, az Arena Mallban. A divatlánc öt évvel ezelőtt kezdte meg a közép- és kelet-európai régiós terjeszkedését: 2019 júniusában nyitották meg az első üzletet a szlovéniai Ljubljanában, jelenleg öt piacon 12 üzletet működtetnek: Szlovéniában, Lengyelországban, Csehországban, Romániában és Szlovákiában. Magyarország a régióban a hatodik, világszerte pedig a tizenhetedik ország, ahol Primark üzlet működik. Az 1969-ben Írországban Penneys márkanév alatt alapított divatáruházlánc több mint 440 üzletet működtet 15 országban az európai kontinensen, illetve az Amerikai Egyesült Államokban. A vállalat várakozásai szerint 2026-ra globális üzletportfóliója 530 boltból áll majd. Globális szinten több mint 80 ezer dolgozót foglalkoztatnak, a budapesti üzlet 180 munkahelyet teremtett.