"Európai szinten ha nincs kártyás megoldás az oldalunkon, akkor halott a történet", mondta Dr. Horváth Attila, a BIG FISH Payment Gateway üzletvezetője. Ha egy webáruháznál lehetőség van a kártyás fizetésre, az már eleve egy "biztonsági szűrő", fogalmazott Horváth. Ez ugyanis azt jelenti, hogy a bank letesztelte és ellenőrizte a céget, mely az online áruházat üzemelteti: tényleg azt az árut árusítja-e, amit hirdet, tényleg a cégvezető nevére van-e bejegyezve a vállalkozás?
Így fizet a magyar ma
2017-ben 25 százalékkal nőtt a kibocsátott kártyák száma, 9 millió fizetésre alkalmas kártya volt forgalomban, melyekkel 4300 milliárd forint értékben vásároltak (nyilván ennek töredékét online).
"Az utánvét még akadályozza az új technológiák térnyerését", mondta Bengyel Ádám vezérigazgató a Foxposttól, mely automatizált fixpontokat, vagyis csomagautomatákat üzemeltet országszerte.
A csomagautomatáknál egy-egy payment terminál telepítésének költsége 1300 euró is lehet, ami szintén nem segít a fejlődésben. Sokan még beugranak a boltba, hogy ott fizessék ki az árut, de nem akarják hazacipelni a terméket, erre házhoz szállítást vagy fixpontos átvételt igényelnek.
Ócska furgonok - közlekedési dugóban
"Magyarországon nagyon nő a csomagforgalom", mondta Bengyel, utalva rá, hogy a pesti csúcsforgalomban a csomagszállító cégek teherautói és furgonjai ott dekkolnak elakadva a többi autó között. Véleménye szerint az intenzív csomagforgalom "szabályozási szintet fog elérni".
Jelenleg az országban 6-8000 pont van, ahol csomagot lehet átvenni, köztük 150 nonstop postapont, ami nyilvánvalóan minden fogyasztó álma. (85 százalék este 8-kor bezár.)
A piac átrendeződése várható a következő 2-3 évben, zsugorodni fognak a pontok, véli Bengyel, a nem megfelelő fixpontokkal felmondják majd a szerződéseket, s a munkaerőhiány is nehezíteni fogja a helyzetet. A csomagszállító járműflotta sok kívánnivalót hagy maga után, sok furgon pocsék állapotban van, mégis ezekkel szállítják ki azt, amit a "sok pénzért csinosított webshopon targetálva adtak el."
118 000 darab POS (point of sale) és VPOS-terminál (azaz webes fizetési terminál) működik a hazai piacon, 2014 első negyedévében ezek száma még 90 000 volt. Ezekre általában 0,9 százalék jutalékot számítanak fel és 20 forintot tranzakciónként, ami havi egymillió forintos forgalomnál 12 800-15 000 forintot jelent, ismertette a viszonyokat Kovács Viktor Zoltán, a K&H Bank KKV-Marketing igazgatója.
Ha valaki azt akarja, hogy ne jelenjenek meg a bankkivonatában az online vásárlásai és a megvett termékek tételesen, igénybe vehet pre-paid kártyát is, vetette fel Dr. Horváth Attila.
"Csicsergik a madarak, hogy idén megkapjuk az Android Payt", tette hozzá Dr. Horváth. 2019, június 15-től bevezetik nálunk is az azonnali utalási rendszert, vagyis maximum 5 percen belül megjelenik a nagy összegű utalás is, 10 millió forint alatt pedig azonnal.
Így fizethetnénk holnap
A jövő az eszközökben könnyű (asset light) modellé, vagyis a webáruházak nem saját infrastruktúrát építenek ki, hanem alvállalkozói hálózattal oldják meg a csomagok kiszállítását, mondta Bengyel.
Az iparág jövőképét már klipekben harangozzák be a fejlesztők. Az egyik elképzelés szerint furgonszerű szállítójárműben fiókos rendszerben állnának a kerekes minirobotok, melyek legördülnének és kiszállítanák a ház kapuáig a csomagot. Igaz, olyan videó is készült, melyben az utcai járókelők billentik át a nehézségen a megakadt kerekű robotot.
A másik vízió a drónos megoldás, ezt már több nagy brand is favorizálja (pl. Amazon, Walmart). A kertes házak kertjébe egy oszlopszerű fogadópontot kellene építeni, erre szállna le a -kamerával teret és objektumokat érzékelő- drón, rárakná a tetejére a csomagot, onnan liften jönne le az oszlop belsejében a doboz, s egy kinyitható ablakon keresztül lehetne kivenni.