1995-ben egy kormányrendelet megszüntette az állam kötelezettségét a munkavállalók üzemi orvosi ellátásával kapcsolatban, ugyanakkor kötelezte a munkáltatókat, hogy dolgozóik részére munka-egészségügyi, úgynevezett foglalkozás egészségügyi ellátást biztosítsanak. Míg korábban a munkaadóknak és az egészségügyi szolgáltatóknak a területileg illetékes Állami Népegészségügyi Tiszti Szolgálatnak (ÁNTSZ) tartoztak bejelentési kötelezettséggel, 2007-ben a regisztrálás és az ellenőrzés is az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség (OMMF) hatáskörébe került.
A cégvezetők feladata a bevallást elkészíteni
A foglalkozás-egészségüggyel kapcsolatos bevallást nem a könyvelőnek kell elkészítenie, hiszen nem állnak rendelkezésére az ehhez szükséges adatok. Ez a kötelezettség a cégvezetőket terheli, akik kötelesek ezt elkészíteni és eljuttatni minden év február 15-ig a területileg illetékes munkavédelmi felügyelőségnek.
A munkáltató - a magánszemély munkáltató kivételével - a működése megkezdését követő két hónapon belül köteles az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség területileg illetékes munkavédelmi felügyelőségének bejelenteni
· székhelyének és telephelyeinek címét,
· tevékenységeit,
· a számára foglalkozás-egészségügyi szolgáltatást nyújtó szolgáltató nevét és címét,
· a foglalkoztatott, foglalkozás-egészségügyi szolgáltatásban részesülő munkavállalók számát és foglalkozás-egészségügyi osztályba sorolását.
Abban az esetben, ha a szolgáltatási szerződés megszűnik vagy a szolgálatot ellátó orvos személyében változás következik be, ezt a változás bekövetkezésétől számított három napon belül jelenteni kell.
A foglalkozás-egészségügyi szolgáltatóknak ugyancsak a területileg illetékes munkavédelmi felügyelőségnek kell megtenniük a bejelentést. Változás esetén a korábbi szolgáltató köteles a foglalkozás-egészségügyi szolgáltatás ellátásához szükséges valamennyi dokumentumot átadni utódának.
Teljes cikk a HR Portálon.