A te céged készül már a fekete péntekre? Már csak egy hónap és november 23-án, ahogy eddig is minden évben, felbolydul az online értékesítési piac. A kínálati oldal minél nagyobb mennyiségben akar majd eladni a keresleti oldalnak, akik minél nagyobb kedvezménnyel akarnak majd vásárolni. A kérdés az, hogy ebben a hirdetési zajban vajon milyen stratégiák működnek? Egyáltalán érdemes beszállni ebbe a versenybe? Farkas Zsolt, a 7 Digits Growth Marketing Agency ügyvezetője szerint igen, és ehhez gyakorlati tippeket is csokorba gyűjtött legfrissebb blogbejegyzésében.
Furcsának tűnhet, hogy ezzel kezdem a marketingtippekről szóló cikkemet, de hidd el, nincs annál borzasztóbb, amikor Black Friday napján, a megnövekedett terhelés miatt elszáll a szervered, mert nem raktál alá elég kakaót. Beszélj a szerverszolgáltatóddal előtte, és kérdezd meg, hogy mennyit bír a jelenlegi kapacitás. Ezt hasonlítsd össze a múlt évi adataiddal vagy azzal a számmal, amit például a Facebook-kalkulátor kidob, amikor kiszámolod vele, hogy a tervezett költésből mekkora forgalom várható.
Ugyanakkor a szerver az egy dolog, az oldalad technikai állapota már egy másik kérdés. Javaslom, hogy mindenféle Black Friday-marketinganyag elkészítése előtt elsőként futtass le a weboldaladon egy weblap-betöltési sebességtesztet, valamint egy komplett technikai SEO elemzést. Az eredmények tükrében pedig egyeztess a fejlesztőddel vagy ügynökségeddel, hogy miket meg kell megcsinálni az oldaladon. El nem hinnéd, hogy 1 másodperccel gyorsabb betöltési sebesség mennyi plusz bevételhez fog hozzásegíteni!
Dedikált landing
A nagy multiknál bevett dolog, hogy dedikált Black Friday landing oldalt hoznak létre, ami nem véletlen. Hozz létre te is egy oldalt, ahol mindent összegyűjtesz a nálad lévő Black Friday-akciókról és -játékszabályokról. Akár termékeket vagy termékkategóriákat is megjeleníthetsz itt.
PPC Tipp: Ha Google Ads-en hirdetsz, akkor hozz létre egy új „Black Friday”-kampányt az akciós termékeidre, mivel kimondottan ezzel a szókapcsolattal fog nagyon sok ember keresni termékeket a Google-ben. A kulcsszavaknál használd a módosított általános egyezést (Modified Broad Match), a hirdetéseket pedig irányítsd a landing oldalra. Ne felejtsd el kizárni a „black friday” kulcsszót az eredeti kampányból. Tehát az új kampányod például ilyen kulcsszavakat tartalmazhat: +black +friday +fluxuskondenzátor.
Legalább 2-3 héttel a fekete péntek előtt érdemes utánanézni, hogy milyen kampányokat szeretnél futtatni, valamint külföldön (és itthon) milyen kampányok mentek nagyot a korábbi években. Nagyon fontos, hogy NE csak a saját iparágadban nézz szét, hanem merítkezz meg más piacok sikeres kampányötleteiben is.
Számtalan ilyen és ehhez hasonló cikk szól arról, hogy egyes szegmensekben mik voltak a befutók az adott években. Nem szégyen átemelni 1-1 jó ötletet a saját márkádra. És eleve jobb pozícióból indulsz, mert ezt előtte már valaki validálta neked.
Ne fürödj be rögtön
Képzeld el azt a helyzetet, amikor eljön a nagy nap, elkezdenek futni péntek hajnalban az előre bekészített, gondosan létrehozott hirdetéseid. Az aznapi remélt hatalmas bevétel gondolatának mámorában elmész reggelizni, és miután visszatérsz az irodába, majd ránézel a számokra, teljesen bepánikolsz.
A hirdetéseid relevanciaértéke a béka segge alatt, az átkattintási arányok 0-val kezdődnek, a konverziók számát pedig egy kezeden meg tudod számolni. Ez nem az, amire te befizettél. Ezt a helyzetet elkerülendő, teszteld le előre a célcsoportokat, akiket célozni akarsz a nagy napon. Nézd meg, hogy melyik korosztályt vagy viselkedési jellemzőkkel bíró szegmenst érdekli legjobban a terméked, és menj biztosra a fekete pénteken. A tesztek során lehet, hogy nem lesz sok eladás, de az átkattintási arányokból és az engagement-számokból látni fogod, hogy mely termékekre milyen célcsoport kíváncsi.
Ne csak új ügyfelek megszerzésére akard használni a Black Fridayt! A meglévő ügyfeleknek való upsellre ugyanannyira alkalmas. A legegyszerűbb, ha egy e-mail-kampány keretében kupont küldesz. De akár csinálhatsz olyan akciót is, amiben a már vásárolt ügyfelek a korábbi vásárlásuk értékéhez megfelelő százalékos kedvezményt kapnak. Vagyis aki sokat vásárolt, az nagyobb kedvezményt kap, aki keveset, az kisebbet. Ezt pár héttel az akciós időszak előtt lehet kommunikálni, hátha a nagyobb %-os kedvezmény miatt lesznek vásárlások.
PRO tipp: Egy félig automatizált módja ennek, amikor a weboldaladon lévő chatbot (pl. Intercom) felismeri az oldaladra látogató korábbi vásárlókat, és amikor elkezdenek böngészni, akkor felugrik nekik egy kedves üzenet egy kuponkóddal. Hidd el, értékelni fogják ezt a kreatív gesztust.
További tippekért kattintson ide!
Szerző:
Farkas Zsolt
7 Digits Growth Marketing Agency