A munkaadóknak egyre találékonyabbá kell válniuk, ha a tehetséges munkaerőt szeretnék magukhoz vonzani, valamint megtartani. Miképp a marketinggel és termékfejlesztéssel foglalkozók sem csupán a vásárlói elégedettséggel, hanem a teljes vásárlói élménnyel foglalkoznak, a HR szakemberek is olyan stratégiák, tervek és belső tanácsadói csapatok kialakításán fáradoznak, amelyek a teljes munkavállalói élmény (Employee Experience, röviden EMPX) megértését és javítását helyezik előtérbe. Az alábbiakban Ríz Ádám, az EMPX Solutions ügyvezető partnerének, cikke segítségével rámutatunk, hogy mik a legfontosabb szempontok ennek kapcsán.
A szervezeteknek ma már integrált módon kell megközelíteniük az általuk nyújtott munkavállalói élményt, mégpedig a munkahelyi, HR-, valamint vezetői gyakorlatok összhangba hozásával. Hogy miként érhető el mindez? A kiemelkedő munkavállalói élmény három alapelemen áll vagy bukik, amelyek megléte esetén a munkavállalói elköteleződés magától értetődik:
- Az elvárások összehangoltsága
- A három megállapodás (brand-megállapodás, tranzakcionális megállapodás, pszichológiai megállapodás)
- A bizalom
A brand-megállapodás a szervezet külső megítélését, imázsát jelenti, mindazokat az ígéreteket, amelyeket a szervezet vagy csapat a saját identitásáról állít mások felé, akár szándékos kommunikációval, akár önkéntelenül, közvetett módon. A brand-megállapodás egyik leglényegesebb eleme az Employee Value Proposition, vagyis minden olyan (kézzel fogható, eszmei és hírnévbeli) érték, amelyeket a munkavállaló a szervezettől kaphat a munkájáért cserébe, ugyanakkor az alábbiak is kiegészítik azt: szervezeti kommunikáció, értékek, vezető egyéniségek, kultúra, hitelesség, nyitottság, vevői kör. Az új munkavállalókat leginkább ez a megállapodás vonzza a szervezethez, ám könnyen változhat, ezért a jövőre nézve kevés iránymutatást ad. A brand-megállapodás betartása a munkavállaló bevonódását fogja eredményezni a szervezeti kultúrába, magasabb kockázatvállalást jelent a részéről, míg annak megszegése a lojalitás hiányát vonja maga után.
A tranzakcionális megállapodás képezi a felek közötti együttműködés alapját, bármilyen probléma esetén ehhez térnek vissza. Kimondott és mindkét fél igényeit figyelembe vevő, "valamit valamiért" jellegű egyezséget jelent, de nem minden esetben írott formában: közel sem egyenlő a munkaszerződéssel, ám világos és számszerűsíthető feltételeket tartalmaz, és az igazságosságot helyezi előtérbe, a feltételek megszegése ezért könnyen azonosítható.
A bizalom megalapozását és fenntartását a szerzők az úgynevezett „Igazság Pillanataihoz” kötik: ezekre úgy tekinthetünk, mint amik a fenti három megállapodás helytállóságának próbáira. Ezek a pillanatok két kategóriára oszthatók: az ókori görög kifejezések nyomán Kronosz pillanatoknak nevezik a szerzők azokat a helyzeteket, amelyek a munkavállalói életút során előre láthatóak és tervezhetőek, míg a Kairosz pillanatok azok, amelyek az illető személyiségéhez vagy a szervezeti kultúrához köthetőek inkább. Az ilyen igazság-pillanatok megerősítik, rombolják, vagy éppen új alapokra helyezik a megállapodásokat. A megerősítés a biztonság és az elismertség érzését vonja maga után, míg a megállapodás megszegése dühöt és cinizmust. A bizalom elvesztése négy faktortól függ: szándékosság, gyakoriság, amplitudó (mennyire súlyos a megállapodás áthágása) és reakció (az elkövető fél miként köszörüli ki a csorbát).
Ne feledjük: a munkavállalói élmény minden olyan benyomás összessége, amelyet a dolgozó a szervezetével való interakció során szerez, vagyis az EMPX voltaképpen egyenlő mindazzal, amit a munkavállalóink gondolnak a szervezetünkről. Érdemes tehát kiemelt figyelmet fordítani a cég EMPX politikájára, az eredmény hamarosan a vállalati teljesítményben is megmutatkozik.
Szerző:
Ríz Ádám
Ügyvezető partner