Így lehet hatékony az online térben

Jelentősen nőtt az online reklámra fordított pénzek mennyisége a válság éveiben, a tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy a vállalatok nem hatékonyan használják a virtuális teret. A háttérben még mindig a tudás hiánya áll, ugyanakkor egyre több vállalkozó kezdi megérteni, mit nyújthat cégének az online világ.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egyre többet és többet költünk a virtuális térben való megjelenésre - Kép: SXC

Hatalmasat nőtt az online reklámok piaca a válság kitörése óta: tavaly az erre fordított pénzek összege meghaladta a 41 milliárd forintot (41,17 milliárd), csaknem 20 százalékkal meghaladva a 2012-es 35,6 milliárdot, míg 2007-ben a 15 milliárdot is alig érte el. Mindeközben a teljes reklámtorta mérete egyre csökkent: a teljes reklámtorta tavaly mintegy 3 milliárd forinttal zsugorodott, ezen belül a televíziós hirdetésekre összesen 45,6 milliárd forintot költöttek a a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének felmérése szerint. (Egyre több értékesítési csatorna egyszerűen kiesik az értékesítési láncból.)

„A válság is közrejátszott abban, hogy a cégek – mérettől függetlenül – mindinkább az online felületekre helyezik át a reklámköltéseiket, mivel még mindig él az a hit, hogy az online lényegesen olcsóbb, mint a „hagyományos” reklámfelületek. Azonban az is fontos szerepet játszik, hogy a vállalatok is rádöbbentek, hogy az online reklám tökéletesen mérhető és követhető, így hatékonyabb marketing taktika dolgozható ki” – mondta az adatokat elemezve a Piac & Profitnak Gombos Zsolt, Facebook szakértő, az Online Marketing Akadémia alapítója és trénere.

Csak öntik a cégek a pénzt online-ba

A szakértő szerint viszont a cégek jelentős része még mindig egyáltalán nem, vagy nem hatékonyan használja az online felületeket. Az Ipsos által korábban, a „Neten a Cégem” program keretében készített kutatásból kiderül, hogy Magyarországon a mikro- és kisvállalkozásoknak kevesebb, mint fele rendelkezik saját honlappal, sőt, az interneten eddig jelen nem lévők 63 százaléka még soha nem is gondolkodott el vállalkozásának virtuális megjelenítésén.

Hogyan lehet a márkánk a fogyasztó legjobb barátja?
Kissé bizarrnak hangzik, ha egy felnőtt nő barátjának tekinti a diétás kóláját, ám a valóságban a márkahűség valóban így működik. Igazi márkahűséget kiépíteni nem könnyű feladat, de mindenképpen megéri, hiszen a vásárlók könnyedén átállhatnak egy másik termékre, ha nincs érzelmi kötelék, ami miatt ragaszkodnának.
Nem sokkal jelentősebb a már honlappal rendelkezők online aktivitása sem, hiszen ezen cégek majdnem fele egyáltalán nem hirdeti tevékenységét, 11 százalékuk pedig csak offline reklámozási megoldásokat választ. A jelenség fő oka, hogy ezek a cégek – elsősorban kellő információk és tapasztalatok hiányában – nem bíznak az online jelenlét üzleti erejében. Számos kisebb vállalkozás úgy véli, hogy szaktudás- és kapacitáshiány miatt önállóan nehezen tudná felépíteni saját weboldalát, vagy lenne képes azt hatékonyan üzemeltetni, illetve tévhiteik vannak az online jelenlét költségvonzatairól is.

A szakértő szerint ugyanakkor az elmúlt években a kiéleződő verseny a fogyasztókért egyre több céget kényszerít rá a változtatásra. „Senki sem ülhet a babérjain, bármikor megjelenhet egy új cég és pillanatok alatt lekörözheti a régi, biztosnak hitt ügyfélkörrel rendelkező vállalkozásokat, egyszerűen azért, mert jobb a kommunikációja” – hangsúlyozta. „Még azoknak a cégeknek is, amik rendelkeznek céges weboldallal, túlnyomórész statikus, a termékeit részben bemutató, un. prospektus honlapja van, ami jelentősen hátráltatja a fejlődésüket” – vélte Gombos Zsolt. Márpedig az elmúlt években megnőtt az ügyfelekkel folytatott kommunikáció és a content marketing (tartalommarketing) szerepe. „Egy céges blog, a folyamatos kommunikáció a közösségi oldalakon, és az adatbázis építés ma már elengedhetetlen a hatékony online jelenléthez, de a vállalatoknak sokszor még a legalapvetőbb elvárásokat sem sikerül megugraniuk” – hangsúlyozta a szakember.

Hogyan kommunikálhatunk hatékonyan?

Minden online céges marketing sarokpontja ugyanis a megfelelő céges weboldal. „Az elsődleges követelmény ezzel szemben, hogy minden platformról elérhető legyen, tehát mobilról éppúgy, mint laptopról, vagy tabletről. Sok cég éppen ilyen hibát vét: mobilon hirdet, de az ügyfél, mikor látja a hirdetését, nem tudja az okostelefonjáról megnyitni az oldalt. Így máris kidobott pénz lesz a hirdetésre fordított összeg” – mondta Gombos. (Itt összeszedtük, hogy kinek és miért jó a mobilra optimalizált weboldal.)

6 ok, amiért minden kisvállalkozásnak kell egy blog
A legtöbb magyar kisvállalkozás csak minimálisan van jelen az online világban, pedig az számos olcsó megjelenési lehetőséget kínál. Az online marketing eszközök közül is az egyik leghatékonyabb – és legolcsóbb – a céges blog, hat okot is adunk, hogy miért kötelező minden kisvállalkozásnak vezetni egyet.
A céges weboldalakkal kapcsolatban felmerülő következő hiba, hogy a tartalmuk egyszerűen nem érdekes. „Itt a 90-10-es szabályt kell alkalmazni, azaz kilencven százalékban legyen érdekes, tíz százalékban eladásösztönző a tartalom. Nem kell valami nagy ördöngösségre gondolni: a legtöbb cégvezető tisztában van azzal, hogy az ügyfélkörét milyen témák érdeklik, ezekből kell válogatni. Egy barkácsgépeket árusító vállalat például megoszthat barkácstippeket és így tovább” – hangsúlyozta a marketing szakember. Erre kiváló eszköz lehet egy céges blog, ami egyben arra is szolgálhat, hogy emberi arcot adjon a cégnek. Ez itthon nem divat, a cégek inkább személytelenek, pedig a vásárlók szeretik tudni, hogy kitől is vásároltak. A bizalomépítésben nagy szerepe van, ha egy arcot tudnak kötni egy vállalathoz. „A cégvezetők vállalják fel a saját arcukat, így sokkal közvetlenebbé válik a kommunikáció” – javasolta Gombos.

Ráadásul nem elég egyszer elérni a látogatót. „Ahhoz, hogy a látogatás konverzióvá váljék, azaz az érdeklődő az ügyfelünkké váljon, több impulzusra is szüksége van. Ezért ha ellátogatott a weboldalunkra, fontos, hogy feliratkozhasson a hírlevélre. Ezenkívül a vásárló után nyúlhatunk az Adwords és más remarketing megoldások segítségével is. ne hanyagoljuk el a közösségi oldalakat sem, ám jó tudnunk, hogy ezeken a médiumokon az érdekes tartalom terjed, nem az értékes.

Betelt az internet?
Az elmúlt években robbanásszerűen fejlődött az internetes kereskedelem Magyarországon és a világban is, de szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a webshopok aranykorának lassan vége szakad. Ám ez nem jelenti azt, hogy az online felület nem marad fontos csatorna az értékesítésben. Sőt!

Véleményvezér

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo