Álláskeresés: kapcsolatok nélkül szinte lehetetlen?

A HR tevékenységen belül még mindig a toborzás-kiválasztásra fordítják a legtöbb időt a munkáltatók. A felvételt azonban igyekeznek minél kevesebből megúszni, így a toborzási megoldások is átalakultak, első helyen már a személyes ismeretségen alapuló kiválasztás áll, emellett sok cég maga neveli ki az utánpótlást.

Noha a tavalyi évet jobbára az elbocsátások jellemezték, a DGS Global Research toborzási és jelenleg is zajló benchmark kutatásában részt vevő munkáltatók negyede jelezte, hogy náluk 2009-ben is nőtt a dolgozói létszám, ezzel együtt pedig arról is beszámoltak, hogy stagnált a fluktuáció. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a vállalatoknak ne kellene elvándorlástól tartaniuk - hangsúlyozta Dara Péter, a DGS Global Research ügyvezetője a Toborzási Trendek 2010 kutatás eredményeit ismertetve.

A 20 és 30 évesek körében ugyanis megnőtt azok aránya, akik a válságos, bizonytalan gazdasági helyzet ellenére is váltásra készülnek, sőt, a 30 és 40 év közöttiek is bátrak e téren, egyedül a 40 év feletti munkavállalók esetében nem kell megtartási problémákkal szembenézniük a munkaadóknak. Dara Péter elmondása szerint elsősorban a diplomásokra és a középvezetőkre jellemző, hogy könnyebben továbbállnak egy jobb lehetőség reményében, ám a felsővezetők között is találunk szép számmal olyanokat, akik inkább kevesebb felelősséggel járó munkára cserélik jelenlegi pozíciójukat.

"Mondd, te kit ajánlanál?"

A válság ellenére tehát nem állt le teljesen a munkapiac, itt-ott érzékelhető mozgás. Ahol pedig van HR stratégia, ott az első öt legfontosabb elem egyikét a kiválasztási szempontok és alapelvek jelentik. A vállalatoknak azonban nem mindegy, mennyi költségből ússzák meg a toborzást. Erre világított rá a kutatás is, amely szerint egyre jobban előtérbe kerül a költségek kérdése és fokozatosan finomodik a toborzási csatornák igénybevétele. - Míg egy éve az internetes csatornák jelentették a legfőbb módszert a toborzásban, addig mára a személyes ismeretségen történő kiválasztás vezet, a válaszolók körében kétszer többen használják ezt a módszert az előző évhez képest - árulta el Dara Péter. Hozzátette: ezáltal olcsóbbá válik a folyamat, hiszen ha beválik az illető, akkor elég bónusszal jutalmazni azt a kollegát, aki a jelöltet ajánlotta, illetve jobban meg is bíznak ebben a módszerben, mint abban, hogy a piacról egyéb eszközök segítségével szerezzenek be valakit.

A megkérdezettek háromnegyede eltérő csatornákat használ a vezetők, a szellemi és a fizikai munkaerő kiválasztására. Diplomások esetében általában az Assessment Centert és a strukturált interjút használják, míg pszichológiai eszközöket a középvezetőknél, stressz-interjút a vezetőknél, orvosi alkalmassági vizsgálatot pedig a fizikai munkaerőnél alkalmaznak. Úgy tűnik, a grafológiában nem igazán hisznek, ezt ugyanis szinte senki nem használja a jelöltek szűrésére.

A toborzási módszerek kifinomulása ellenére sokszor nem válnak be a jelöltek, akiket vagy elküldenek, vagy maguk mennek el a cégtől, aminek az is oka lehet, hogy a munkáltatóknak mindössze 57 százaléka foglalkozik az új munkatársak beillesztésével, pedig ez a korábbi HR benchmark kutatások szerint is nagyban segíti a kollegák megtartását. Az orientáció lehet tréning, írásos tájékoztató, komplex beillesztési program, de történhet mentor bevonásával is.

Teljes cikk a HR Portálon.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo