Ajánlana ilyen céget az ismerősének?

Mindenki a legjobbat akarja. Álláskeresőként jó helyen dolgozni, megbecsülten, kreatív feladatokkal, jó fizetésért. Céges oldalról tehetséges, elhivatott kollégákkal feltölteni a létszámot. Erről a „munkavállalói élményről” készít kutatást a vállalatok körében Magyarországon először az Aon Hewitt, melyben az egész dolgozói életutat szeretnék feltérképezni az álláspályázat elindításától a távozás utánig.

A modern technológiák térhódításával egyre kevésbé a cég alakítja ki az arculatot az álláskeresők előtt, inkább a környezetük: a munkavállalók, a jelöltek, az üzleti partnerek, akik posztolnak, kommentelnek, véleményt kérnek az online közösségtől a Facebook, a LinkedIn, a Glassdoor vagy a többi hasonló oldalon. A munkavállalók pedig egyre alaposabban mérik fel, hol lenne számukra a legjobb dolgozni. Ezért is fontos, hogy a munkavállalói élménnyel a cégek tudatosan foglalkozzanak.

Kép: Bartos Gyula/PP-archív

Az egyre erősödő munkaerőhiány is még inkább ráirányítja a cégek figyelmét arra, hogy egyediek legyenek, megkülönböztessék magukat az álláspiacon, ehhez azonban már kevés a látványos kommunikáció. A legfontosabb jelző a hitelesség, a céges önjellemzés és az, hogy a jelölt vagy a munkavállaló érzékelése ne térjen el jelentősen egymástól.

Ha valaki még csak egy állás iránt érdeklődik vagy pályázik, akkor neki azok a szempontok lehetnek fontosak, hogy mennyire érthető és vonzó a cég álláshirdetése? Mennyi idő a pályázati űrlap kitöltése? Érkezik-e válasz az álláspályázatra, illetve arra, hol áll a beadott önéletrajza?

Ajánlaná ismerősének ezt a céget?

Hogyan érezte magát állásinterjún? Azt kapta-e a folyamat során, amit elvárt a cégtől? Elutasítás esetén nyitott lenne-e más munkakörben ennél a cégnél dolgozni? Ajánlaná-e ismerősének ezt a céget? Ha ezekre a kérdésekre pozitív válaszok születnek, akkor egy cég jó jelöltélményt nyújt. Aki sikertelenül pályázik, más pozíció esetén valószínűleg újra megpróbálná és ajánlaná a vállalatot ismerőseinek.

Kulcsfontosságú szakasz a munkavállaló cégbe illesztése, angol szaknyelvben az „onboarding” folyamata – véli Bakos Réka, az Aon Hewitt vezető tanácsadója, mert ez ugyancsak kritikus eleme a munkavállalói élménynek. Ha belép egy munkavállaló, akkor még magas az elkötelezettségi szintje. Ha nincs folyamat a beillesztésre, vagy rosszul végzik – például az első hetekben nincsenek munkaeszközei, nem találja a közös hangot a csapattal, közvetlen főnöke elérhetetlen –, akkor még a legjobb szakember lelkesedése is bezuhanhat.

A Facebook a legnépszerűbb munkaadó, és nem véletlenül
Az online szavazósdi és a transzparencia egyéb módjainak köszönhetően az alkalmazottak átvették a hatalmat a cégek megítélése felett. A Glassdoor álláskereső honlap minden évben összesíti, hogy melyik márkáknál dolgoznak legszívesebben az amerikai munkavállalók. A Top 100-as lista élén idén a Facebook végzett.
Ezzel pedig a cég még a próbaidő alatt elveszíti őt, a felvételébe fektetett összeg pedig kidobott pénz lesz. Az elkötelezettséget a munkahelyen eltöltött idő is nagyban befolyásolja. „3-5 év között a munkavállalók nemcsak a karrierrel a legkritikusabbak, hanem az elkötelezettség szintje is ekkor a legalacsonyabb. Külföldön a vállalatok 11 százaléka évente egyszer nézi meg azt, hogy hogyan érzik magukat náluk a dolgozók. A cégek negyede pedig kétévente vagy még ritkábban. Kíváncsiak vagyunk, hogy itthon mennyit foglalkoznak a vállalatok ezzel az egyre fontosabb kérdéssel” – teszi hozzá Bakos.

A munkavállalók munkahelyi élményére számtalan esemény van hatással, egy felvásárlás vagy olyan belső változások, mint a folyamatjavító kezdeményezések, a szervezeti struktúrában bekövetkező váltások, a kultúrafejlesztő akciók. A gyorsan változó környezetben a vállalatok nehezen azonosítják azokat a pontokat, ahol visszajelzést kérnek a munkavállalóiktól, pedig ez a növekedés záloga. Ahhoz, hogy jobban megértsék a dolgozóikat, gyakoribb visszajelzést kell kérniük tőlük.

„Eddig a munkaadók elsősorban az alkalmazottak elkötelezettségének mérésével foglalkoztak. Mi most továbblépünk. Az egész dolgozói életutat szeretnénk feltérképezni az álláspályázat elindításától a távozás utánig. Felmérjük, hogy mit tesznek a cégek azért, hogy ezeket a szakaszokat a jelöltek és a munkavállalók pozitívan éljék meg, milyen eszközökkel tervezik erősíteni a munkavállalói élményt. Összegyűjtjük a legjobb gyakorlatokat, és véleményt kérünk a HR vezetőktől arra, hogy melyek számukra a következő időszak nagy kihívásai” – mondja Bakos Réka.

A kilépőkkel is érdemes foglalkozni

A cégek kis része foglalkozik a távozókkal, pedig ők is alakítják a cég imidzsét, és később akár vissza is térhetnek. Egy rossz szájízű, gyengén kommunikált kilépéssel azonban könnyen elveszhetnek. Nyugat-Európában ennek is megvan a kultúrája, céges „ALUMNI-network”-ök működnek, amelyekben a munkaadó tartja a kapcsolatot velük, ajánlhatnak munkatársakat egy-egy megüresedő pozícióra, és a visszaút is lehetséges. Valószínű, hogy a jövőben Magyarországon is terjedni fog ez a fórum, elsősorban nagyvállalati szinten.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo