Manapság egy város vagy éppen a Föld több részére szétszóródott, virtuális teameket kell összetartania és összehangolnia sok vállalatvezetőnek. Az alkalmazottak motiválása rendkívül fontos. "Kerüljük a divatos vezetési irányzatok alkalmazását, amelyeket ráhúzunk mindenféle helyzetre", figyelmeztetett Vécsey Zsadány, az ALEAS Simulations ügyvezetője. "A szituációnak és személyiségnek leginkább megfelelő vezetési stílust kell kialakítani".
Gazsi Zoltán, az eisberg Hungary Kft. ügyvezető igazgatója szerint alapvetően a szervezetek nagysága határozza meg, milyenfajta vezetési stílust lehet bevetni. Persze a vezetők gyakran tapasztalják, hogy hiába közlik állandóan a vállalati célokat, adnak iránymutatásokat, nem megy át az üzenet.
Az sem mellékes szempont, hogy a cég vajon képes-e éreztetni a munkavállalóval, hogy emberszámba veszi, mondta Skonda Mária, a Victoria-Volksbanken biztosítótársaságok vezérigazgató-helyettese. Gyakran emlegetik az alkalmazottak lojalitását, "de lojális-e hozzám a vállalat, ha hibázom? Kell, hogy a munkavállaló tisztában legyen vele, átérzem a problémáit".
A mikromenedzselés nem a leghasznosabb módszer, a vezetőnek teret kell hagynia alkalmazottai kreativitásának. A coach-típusú főnök őszinte érdeklődést mutat a munkavállalók problémái és dilemmái iránt, együtt gondolkodik velük, mentorálja a csapatát, sőt jövőképet is biztosít.
A jó vezető kulcsfontosságú kompetenciák és szakértelem birtokában van, de ha nem tud valamit, nem titkolja. Inkább azt mondja: "Most megfogtál, utánanézek és jelentkezem", véli Skonda. Jelszava nem az, hogy "előre", hanem az "utánam". Mert nem átall az ingujjat feltűrve nekilátni a munka dandárjának, ha válság van.
Összeegyeztethetők-e ezek az alapelvek a hagyományos munkaidővel, merült fel a kérdés a hallgatók köreiben. Skonda szerint igen, ő lapos szervezetnél gyakorolja, ahol 3 szintű a vezetési struktúra.
Üzengetés
A metódusnak része a "nyitott ajtós vezetés", hogy a munkatársak bejöhetnek a vezérhez a problémáikkal, kérdéseikkel. De "a főnök és a beosztottak között mindig meglesz egyfajta távolság, nem mindenki mer bekopogni hozzám", mondta Gazsi Zoltán, aki ennek feloldására érdekes eszközökhöz folyamadott.
Üzleti és menedzsment könyvekből vett idézeteket vagy újságcikkeket tesz le néhány tucat munkatársa asztalára. Némelyikük úgy veszi, az üzenet kifejezetten neki szól, de általában a kiragadott passzusok továbbgondolására késztet mindenkit. A cégnél ezért külön kis könyvtárat rendeztek be, s az idézett könyveket többen kikölcsönzik.
A konferencia további témái:
Lehet-e boldog a munkavállaló?
Lehetséges-e a flow élmény a munkahelyen? Belefeledkezhetünk-e úgy a munkába, hogy jóleső izgalmat jelent a szakmai kihívások megoldása? A Piac & Profit és a Profil Training konferenciáján kiderült, a flow élmény nem kizárólag a boldogságról szól, hanem egy olyan tudatállapotról, amikor az ember fókuszált, hatékony, és képességei maximumát hozza.
Megváltoztathatók a gondolatminták
Erőteljesen átalakultak a paradigmák, vagyis az alapszabály-rendszerek az üzleti világban, és folyamatosan változnak egy szervezet működésén belül is. Milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie egy cégnek és a munkavállalónak, hogy érvényesülni tudjon?
A pozitív cégkultúra szerint az eredményességhez a cégben, emberekben meglévő legjobb dolgokat kell felfedezni, kérdezi és dicsérni kritizálás helyett. - derült ki a Piac és Profit és a Profil Training konferenciájának délutáni szekciójában elhangzott előadásokból.