A kínai eredetű, több ezer éves táblajátéknál beláthatatlanul sok lehetőség közül kell választani. A Google egy nagy-britanniai vállalata, a mesterséges intelligenciák fejlesztésével foglalkozó Deepmind elsőnek az Alphago nevű programot fejlesztette ki, s abba játszmák 30 millió adatát táplálta be. A gép tavaly fölényesen megverte Lee Sedolt, a világ egyik legjobb go-játékosát.
A további fejlesztésnél a gépet összekapcsolták azzal a komputerrel, amelyre az új, Alphago Zero elnevezésű, csak a játék szabályait tartalmazó szoftvert telepítették, majd néhány napig futtatták a rendszereket. Az eredmény: az új szoftver „megtanulta” a játék felépítését, a döntési mechanizmusokat elődjétől, majd mindezt továbbfejlesztve azt megsemmisítően legyőzte. Sikerindexe 5185 volt – amihez tudni kell, hogy a világ jelenlegi legjobb játékosa, a kínai Ke Jie, legfeljebb 3627 pontot tud elérni...
Szakértők „a mesterséges intelligencia Forma–1 kategóriájaként” tekintenek a go-programokra, amelyek tükrözik, hol tart a fejlődés ezen a területen. Miután az ilyen, hallatlanul sokrétű feladatok mereven programozott algoritmusokkal nem oldhatók meg, a jövőt a példákból tanulásra képes számítógépek jelentik. Az Alphago a betáplált játékadatok alapján elemezte a mindenkor adott helyzetben az ellenfél várható reagálását, a győzelmi esélyt, s az emberi idegrendszert mintázó hálózat kereste meg az optimális lépést.
Az ilyen formában, az alapoktól „tanuló” számítógépes rendszerek igen sok területen használhatók. A Deepmind már dolgozik a rendszernek az egészségügyben való alkalmazásán, a cég rendelkezésére bocsátották a brit állami egészségbiztosítás betegadatait. A szoftver tud többek között orvosi leleteket értékelni, de képes felismerni adott tárgyakat fényképeken vagy éppen járműveket, a megadott lámpa vagy kerék alapján – nemkülönben kibertámadásokat is. (Nature)