Komoly veszélyben a cégek: ma már minden negyedik vállalatnak kárt okoz a kiberbűnözés

Az elmúlt három évben világszerte minden negyedik vállalatot ért legalább egy olyan információbiztonsági incidens, amely 1-20 millió dollár közötti kárt okozott a cégnek, a többség mégsem tesz aktív lépéseket a fenyegetés csökkentéséért. A vezetők zöme egyetért abban, hogy a kiberbiztonsági incidensek kötelező közzététele összehasonlítható és egységes formában kell, hogy történjen. Abban azonban már bizonytalanság mutatkozik, hogy adott határidőn belül elő is tudnák teremteni a releváns információkat – derül ki a PwC Global Digital Trust Insights felméréséből. 

A legtöbb vállalat növeli a kiberbiztonságra fordított forrásokat

A felmérés során a megkérdezett vezetők 69 százaléka számolt be arról, hogy 2022-ben növelték a kiberbiztonságra fordított forrásokat, ugyanez az arány alacsonyabb, csak 50 százalék a közép- és kelet-európai felső vezetők között. Globális szinten a vállalatok 65 százaléka, Közép- és Kelet-Európában a cégek 48 százaléka tervez nagyobb összeget költeni erre a területre 2023-ban. A források növelése azt mutatja, hogy a rezilienciaépítés tervezése során a kiberbiztonság jelenti az egyik legfontosabb kérdést.  

A megkérdezett vezérigazgatók többsége, a források növelésével összhangban a kiberbiztonsági intézkedések felgyorsítását tervezi a következő évben: 52 százalék nyilatkozott úgy, hogy vállalatuk kiberbiztonsági helyzetének javítása érdekében jelentős kezdeményezéseket indít és fokozott figyelmet fordít többek között a kibertechnológiai megoldásokra (39 százalék), a stratégiára és a műszaki/üzemeltetési területtel folytatott egyeztetésre (37 százalék), valamint a kiberbiztonsági szakemberek felvételére és továbbképzésére (36 százalék).

Mi az ára annak, ha valaki lemarad?

A PwC kibervédelmi szakértői szerint nem nehéz észrevenni, hogy a kiberbiztonság miért kerül egyre fontosabb helyre a vállalatokat foglalkoztató kérdések ranglistáján. A felmérésben részt vevő felső vezetők válaszai alapján a kiberbiztonsági incidensek a közvetlen pénzügyi költségeken messze túlmutató károkat okoznak. A vállalatok az elmúlt három évben kiberbiztonsági vagy adatvédelmi incidens következtében többek között ügyfeleket (27 százalék) és ügyféladatokat (25 százalék) vesztettek el, illetve a jó hírnév vagy a márkanév sérülését szenvedték el (23 százalék).



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo