Komoly veszélyben a cégek: ma már minden negyedik vállalatnak kárt okoz a kiberbűnözés

Az elmúlt három évben világszerte minden negyedik vállalatot ért legalább egy olyan információbiztonsági incidens, amely 1-20 millió dollár közötti kárt okozott a cégnek, a többség mégsem tesz aktív lépéseket a fenyegetés csökkentéséért. A vezetők zöme egyetért abban, hogy a kiberbiztonsági incidensek kötelező közzététele összehasonlítható és egységes formában kell, hogy történjen. Abban azonban már bizonytalanság mutatkozik, hogy adott határidőn belül elő is tudnák teremteni a releváns információkat – derül ki a PwC Global Digital Trust Insights felméréséből. 

Segítene a kiberbiztonsági incidensek kötelező közzététele

Ötből négy vállalat (79 százalék) vezetője szerint az érdekelt felek bizalmának elnyerése érdekében fontos, hogy a kiberbiztonsági incidensek kötelező közzététele összehasonlítható és egységes formában történjen. A vezetők háromnegyede (76 százalék) egyetért abban, hogy a befektetők szélesebb körű tájékoztatása egyértelmű előnyöket biztosít mind a vállalat, mind a teljes ökoszisztéma számára. A vezetők véleménye ugyanilyen arányban egyezik abban is, hogy a kormányzatoknak a kibertámadásokkal kapcsolatos kötelező közzétételekből megszerzett tudást a magánszektor kibervédelmének szolgálatába kell állítania.

Miközben egyértelműen előnyben részesítik a kiberbiztonsági incidensek kötelező közzétételét, a megkérdezett vezetők mindössze 42 százaléka biztos abban, hogy vállalataik a megadott jelentéstételi időszakon belül meg tudják osztani az incidensekkel kapcsolatban előírt információkat. Szintén bizonytalanság mutatkozik a megosztott információk mennyiségével kapcsolatban – a vezetők 70 százaléka vélekedett úgy, hogy a nagyobb mennyiségben nyilvánosságra hozott információ és a fokozottabb átláthatóság kockázatot jelent és a versenyelőny elvesztésével járhat.

„Az egyre gyakoribb és kifinomultabb formában jelentkező kiberveszélyek miatt a felső vezetők és az igazgatósági tagok számára elsődleges fontosságúvá vált a minél szélesebb körű információhoz való hozzáférés, hogy ezen veszélyek kockázatát megfelelően tudják kezelni. Ehhez természetes módon kapcsolódik a köz- és magánszféra közötti magasabb szintű együttműködés igénye és a kiberbiztonsági incidensek egységes formájú megosztása. Az esetek transzparens kezelése ugyan elsőre kockázatosnak tűnhet, de hosszú távon bizalmat is épít” – mondta Gyimesi Csaba, a PwC Magyarország kibervédelmi csoportjának igazgatója.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo