Az AT&T története

A vezető amerikai telefontársaság első száz éve eseménytelen növekedésben telt el, az utóbbi húsz évben azonban – az információs és kommunikációs technológia gyors konvergálásával párhuzamosan - az óriás keresi a helyét. Bár a magyar viszonyok sokban, de talán csak időben, eltérnek az amerikai telekommunikációs helyzettől, a Matávon fogást kereső hazai hálópolgároknak érdekes lehet, mi történik azzal az amerikai telefontársasággal, amely sokhelyütt monopolközeli helyzetet vívott ki magának.

A jelenlegi üzletpolitikai nehézségeket az váltotta ki, hogy az interurbán és internacionális beszélgetéseket tartalmazó percdíjas telefonüzletág nem hozza a várt üzleti eredményeket és a vállalat részvényárai nagyon mélyen állnak. (A csak kapcsolási díjat tartalmazó helyi beszélgetéseket még a nyolcvanas években a mai Microsoft-pereskedéshez hasonlatos versenyhivatali határozattal választották le az akkor még Bell telefontársaságnak nevezett anyavállalatról.) Bár az amerikai tőzsde sokkal inkább hivatott a vállalati eredmények mérésére, mint például a magyar, mert a nemzetközi hatások, a forró pénzek és a spekulációs tőke a tőzsdepiac méreténél fogva szerényebb szerepet játszanak, egy mély áresés azért még ott sem ok egy vállalatvezetés temetésére. Hiszen a vállalati érték mérséklődését érdekeltségi rendszerükön keresztül a vállalatvezetés is megérzi, nemcsak a mezei részvényesek. A jelenlegi menedzsment pozíciója azonban határozottan megrendülni látszik, ha visszahívásokra még nem is került sor. Nem kevesebbről van ugyanis szó, mint hogy az egész, Armstrong elnök-vezérigazgató nevéhez fűződő, eddig követett vállalati stratégia ellehetetlenülni látszik.

A kényszerű stratégiaváltás egy cég számára mindig olyan, mint a Titanic fordulási kísérlete a jéghegy előtt
Az AT&T (American Telephone & Telegraph Company, http://www.att.com) az elmúlt évtized derekán a kábeltelefóniára tette fel üzleti jövőjét. Ez a mély üzletpolitikai döntés, amely a szélessávú kábelpiacon történő térfoglalást jelölte meg a vállalati növekedés lokomotívjaként, hiú ábrándnak bizonyult. A hatalmas cég akkor, eszközeit nem kímélve, sőt jelentős, 61 milliárd dollárnyi eladósodást is felvállalva, hagyományos telefonközpontokkal egybekötött vezetékes hálózatukat a kábeltelevíziózás nagyobb sávszélességet megengedő hálózatával újították meg. Mivel immár majd minden háztartásban van kábeltévé Amerikában, úgy gondolták, hogy ha döntő piaci részesedést szereznek a kábeltársaságokban, akkor erre a műszaki és tulajdonosi struktúrára alapozva olyan egységes, szélessávú, információ- és telekommunikációs szolgáltatást tudnak majd nyújtani, amit a 21. század Amerikája megkíván.
Apró zavaró tényező volt csak a nagyszabású vízióban, hogy ezt az ambiciózus stratégiát épp abban az időben hirdették meg, amikor a kábelrészvények árai a csúcson voltak, és a meghirdetéstől éppen hogy nem lejjebb mentek. Így csak több mint százmilliárdos beruházás eredményeképpen lehetett ezt a stratégiaváltást megvalósítani, amely telefontársaságból gyakorlatilag egy mindenre nyitott, de fő tevékenységeként kábelhálózatot működtető céggé tette a céget.
Az AT&T így mára a világ legnagyobb kábeltelevíziós vállalatává vált. Előfizetőiknek a televíziós csomagok mellett hagyományos telefonszolgáltatást, gyors internetkapcsolatot és online, igény szerinti videóvetítést kínálnak. (Utóbbi nem kevesebbet jelent, mint hogy a film közvetlenül az internetről kerül a képernyőre.) Ám az integrált telekommunikációs szolgáltatás átütő piaci sikere váratott magára, mára pedig végképp elmaradni látszik – és egy ilyen horderejű üzletpolitikai váltást, egy telefontársaság átalakítását kábeltelevíziós társasággá csak átütő piaci siker igazolhat vissza, egyszerű, éves tíz százalék körüli növekedés már csigalassúságnak és kudarcnak számít.

Kábelgondok, internet
A felvásárolt kábeltelevíziós társaságok – TCI Communications; MediaOne; Excite@Home; Cablevision Systems; Time Warner – nehezen tudnak telefontársaságként működni, márpedig a többségi tulajdonos mindenütt ezt az igényt támasztotta velük szemben. Ennek a konfliktusnak az üzleti részletei nem tartoznak egy, a széles internetes nyilvánosság számára készült ismertetésbe, itt és most legyen elég annyi, hogy a számlázás nehezen integrálható ennyi, eddig önálló részterület között. Nem arról van szó, hogy a kábel-TV és a telefónia egy kalap alá vétele egyáltalán nem termelne profitot. A stratégiaváltást az teszi elkerülhetetlenné, hogy a 10 százalék körüli növekedés nem termel annyit, amennyi eltarthatna egy más gondokkal is küzdő nagyvállalatot. Ezért kerül sor a 180 fokos fordulatra: a cég immár egészében meg kíván szabadulni édes gyermekétől, ettől az immár tehertétellé vált üzletágától.
Első lépésben 2001 végéig külön üzletágba szervezik, mint a MOL a gázforgalmazást, és legkésőbb 2002 végéig elárverezik – gyakorlatilag visszaszármaztatják - az AT&T kábeltelevíziós üzletrészeit. Egy évi 10 százalék körüli növekedési potenciállal rendelkező kábelóriás vonzó befektetési célpont lehetne, ha nem volna mögötte az adósságtömeg. Egyelőre még nem világos, hogy a felhalmozott adósságállományt milyen részben majd osztják meg a leendő önálló kábeltársaság és az AT&T márkanevet továbbhurcoló anyacég között. Elvileg a telefonüzletágat továbbműködtető anyacégnek volna egyedül olyan cashflow-ja, amely az adósságszolgálat terheit egyáltalán teljesíteni tudná, ám a leendő kábelcég könyveit nem lehet teljesen mentesíteni az adósságtehertől, végül is ide történtek a beruházások.
Akárhogyan osztják is majd meg a terheket, a leendő kábelvevőknek egy rendesen teherbeesett jövendőbelit kínálnak majd. Ez előrevetíti annak árnyát, hogy a tranzakció után áremelés formájában az előfizetőket kérik majd a kasszához. Ezt a várakozást megerősíti (a megrokkant óriás leértékelés előtt álló hitelminősítéséből következően), hogy az adósságot csak drágábban lehet majd további eladósodással finanszírozni. Kovács Annamária, a Janney Montgomery Scott http://www.janneys.com elemzője egyenesen azonnali eladásra biztatta a részvénytulajdonos befektetőket.

A többi üzletág
Az egyedül sikeres üzletág, a mobilérdekeltség (AT&T Wireless) is önállósodik 2001 végéig. Olyan sikeres, hogy azt lehet mondani, hamarosan átveheti az anyacég pozícióját a vállalatcsoporton belül. Sajnos önálló tőzsdei cégként való megjelenésétől nem várhat az AT&T anyagilag sokat, mert már eddig is önálló üzletágként, részvények kibocsátása után üzemelt, és a forgalomban lévő részvények árfolyama objektív módon tükrözi már az üzletág tőzsdei értékét. Az anyacég kizárólagos érdekeltségében megmarad a jelenlegi lakossági és vállalati telefon-üzletág, amely modemes és ADSL internetezőket szolgálja ki, illetve nagyvállalati webhostinggal és adatszolgáltatással is foglalkozik. Ezek jövedelemtermelő képessége az előfizetők lábbal szavazása folytán igen gyorsan fogyatkozik.
Kelen András

Véleményvezér

Legyél hatósági főállatorvos állatorvosi diploma nélkül

Legyél hatósági főállatorvos állatorvosi diploma nélkül 

Kevés a hatósági állatorvos.
Kormányváltó hangulat

Kormányváltó hangulat 

Oda a Fidesz népszerűsége.
Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo